23948sdkhjf

Gashydraulisk fjädring i Citroëns nya C5-modell

En ny C5 sedan- och en ny kombimodell planerar Citroën att lansera på den svenska marknaden före sommaren. Samtidigt presenteras ett omfattande program med fyra dieselmotorer med partikelfilter och fyra bensinmotorer, varav en Bio Flex för etanoldrift. Dessutom har den aktiva och passiva säkerhetsnivån höjts.

Sedanmodellen av nya C5 är en långfärdsbil med 4,8 m längd, 1,9 m bredd och en höjd av 1,5 m samt 2,9 m axelavstånd. Bilen har en utpräglad strömlinjeform, som ger ett lågt luftmotstånd. Den stora glasytan har förlängts med en tredje sidoruta som ökar ljusinsläppet i kupén. Utgångspunkten vid konstruktionen av C5 Kombi var god rymlighet och en identisk exteriör med sedanmodellen. Dimensionerna på de båda modellerna stämmer väl överens. De nya bilarna är baserade på Citroëns "plattform 3", som fått gott betyg i Euro Ncap-testerna. Frampartiet har konstruerats för att absorbera kollisionskrafter i såväl övre som nedre riktning. Kupéns stabilitet har dessutom förbättrats så att den s k säkerhetsburen, som omger de åkande, inte deformeras. Även karossens sidoskydd har förstärkts, vilket bidragit till en bra väghållning. En intressant nyhet är den gashydrauliska fjädringen, "Hydractive 3 Plus", som automatiskt anpassar fjädring och stötdämpning till förarens körsätt och vägbanans skick. Systemet styrs av givare monterade i fram- och bakvagnen. Därmed hålls vagnshöjden konstant oavsett last och antalet passagerare. Dessutom finns ett "sportläge" för mer avancerad körning. Som alternativ finns givetvis konventionell fjädring. De nya bilarnas bromssystem har ventilerade skivor fram med upp till 330 mm diameter, beroende på bilmodellen. Som standard ingår låsningsfria bromsar (ABS), elektronisk bromskraftsfördelning (REF), nödbromssystem (AFU) samt system för antisladd och antispinn (ESP resp ASR). Trepunktsbälten finns självfallet på alla säten. Antalet krockkuddar i standardversionerna är sju. Föraren och passageraren i framsätet skyddas dessutom av sidokrockkuddar. De båda krockgardinerna ger skydd åt samtliga åkande. Motorprogrammet omfattar fyra bensinmotorer om 93–158 kW (177–215 hk), varav en Bio Flex-motor på 105 kW (143 hk). De fyra dieselmotorerna utvecklar 81–153 kW (110–208 hk) och är försedda med partikelfilter. Motorerna kan kombineras med ett flertal manuella eller automatiska växellådor. Nya C5 har en förarplats med fast rattnav, där de oftast använda fart- och komfortkombinationerna placerats - farthållare och fartbegränsare, radio- och telefonknapparna samt en display. Instrumentpanelen har utformats så att all information kan visas på ett lättavläst sätt med tre instrument, vars visare rör sig i en båge runt mätartavla. Tekniken har gjort det möjligt att placera en stor display i centrum på varje mätare. Den senaste versionen av navigationssystemet Navi Drive har en sjutums färgbildskärm där komplicerade vägavsnitt, t ex korsningar, kan förtydligas genom förstoring.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079