23948sdkhjf

Soldriven motorbåt gör 10 knop

En soldriven motorbåt som gör 10 knop och en ny betydelse av beteckningen hybrid, en motorbåt av plast under vattenlinjen och av trä över. Det var ett par av nyheterna på Allt för Sjön.

Båtmässan Allt för Sjön som hölls i Stockholm i början av mars slog nytt rekord vad gäller antal utställda båtar; över 1 100 stycken på större yta än någonsin. Besökarantalet var 110 000 vilket inte var rekord. Däremot såldes det förvånansvärt många motorbåtar under mässan. Verkstäderna marscherade runt i hallarna och stötte på en del tekniska nymodigheter. Mycket prat på mässan handlade om hur man får båtmotorerna mera i samklang med dagens politiska mål med minskade utsläpp. En radikal skapelse där är prototypen till ZEB 25 som är ett extremt miljövänligt alternativ på sjön. - Grundkraven i detta koncept är att skapa en båt för två personer med låg energiförbrukning, mjuk gång i sjö och inga utsläpp. Dessutom ska båten vara självförsörjande. Elmotorns batterier laddas via solcellspaneler och egen vindturbin, berättar Anders Hultberg, båtbyggare på Gräddö. Skrovet har optimerats för en fart på maximalt 10 knop. Det har ett cirkulärt tvärsnitt som blir allt flackare akteröver. Detta optimerade smala skrov ger en mycket mjuk gång med små fartförluster i sjö. För att få önskad stabilitet med minsta motstånd har stödskrovens form och placering valts så att de samverkar positivt med huvudskrovets vågsystem. Genom att koncentrera vikten av motor, batterier och besättning till mitten skapas en båt som är följsam och vakar bra i sjö. Liten tvärsnittsarea och rundade framkanter bidrar till ett lågt luftmotstånd. För att få litet djup och en horisontell axel i drivriktningen sitter den stora propellern i en tunnel. En stor propeller har valts för att med ett ekonomiskt varvtal ge rätt tryck vid given belastning. Långskeppstrimmet justeras med effektiva interceptorer i sidoskrovens akter. God manöverförmåga i mycket låga farter skapas genom att båten har utrustats med en bogpropeller i en tunnel med öppningsbara luckor. Det balanserade rodret har en tvestjärt som utnyttjar propellerströmmens rotation för bättre styrförmåga. Medan ZEB 25 fanns utställd på mässan så fanns det bara skisser på den andra radikala båtlösningen Golden-Cut, en serietillverkad svensk retroinspirerad träbåt med plastskrov under vattenlinjen. Många vill ha en träbåt men underhållet är det som skrämmer. Den traditionella produktionsmetoden för en träbåt är även mycket tidskrävande vilket resulterar i ett högt slutkundspris. - I samband med att jag renoverade min Storebro Solö Ruff kom jag i kontakt med en träbåtsbyggare av den gamla skolan. Under våra samtal framkom att de känsligaste delarna på en träbåt är under vattenlinjen. Så jag samlade en plastskrovstillverkare, en träbåtbyggare och en konstruktör vid samma bord och Golden-Cut var ett faktum, säger serieentreprenören Richard Granberg. Utöver de praktiska fördelarna med konstruktionen, både vid serietillverkning och för slutkonsumenten, var slutdesignen extremt viktig. Mycket energi har lagts på att smälta samman modern teknik med klassisk. - Min egen Solö ruff var en stor inspirationskälla då den fortfarande känns modern efter 60 år. Men jag ville inte att Golden-Cut skulle bli ännu en dålig kopia utan en egen båt med en egen klassisk själ inspirerad av olika svenska traditionella konstruktörer. För att uppnå det måste man lägga mycket energi på formspråk och detaljer, t.ex. hittade vi pollarna på ett dammigt lager hos vår leverantör, de är i original design från 50-60- talet som vi nytillverkar, fortsätter Richard Granberg. För att säkerställa slutresultatet anlitades ett par av de mest namnkunniga i branschen, retrodesignern Bo Zolland samt båtkonstruktören Håkan Södergren. Deras engagemang och kompetens säkerställde dels design och framförallt konstruktionen med att kombinera trä och plast. Första prototypen inför serietillverkning är under byggnation i Västervik. Första serietillverkade exemplaret beräknas vara färdigt till sommaren 2009 och prototypen under 2008. GC 2 Golden-Cut med plast i botten och trä över vattenlinjen är under tillverkning i Västervik. GC1 Retrodesignern Bo Zolland och båtkonstruktören Håkan Södergren har engagerats i Golden-Cut för dels design och framförallt konstruktionen med att kombinera trä och plast.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.629