23948sdkhjf

Hög kvalitet öppnade för nya kunder

Att bli kvalitetsgodkänd av fordonsindustrin innebär mycket slit. Men för stansningsföretaget Sundquist Component har det också resulterat i god lönsamhet.

När Sundquist Components kvalitetschef Tommy Eriksson räckte upp handen i konferenssalen var han den ende som gjorde det. Han satt tillsammans med drygt hundra representanter från olika tillverkningsföretag. De var alla samlade för att delta i en konferens ämnad att förbereda fordonsindustrins leverantörer inför kraven i kommande kvalitetsystem. Frågan hade lytt: Anser sig någon av er vara klar för en certifiering mot ISO/TS 16949:02 – en internationell standard för kvalitet inom fordonskomponenttillverkning. – Vi hade förberett oss väl genom att läsa de utkast som fanns tillgängliga, berättar Tommy Eriksson. – Dessutom hade vi redan då ett kvalitetsledningssystem som gick längre än den då aktuella QS 9000-standarden för fordonskomponentleverantörer. Sundquist Component är specialist på planstansade produkter i polymera material. Företaget har runt 40 anställda och omsätter 68 miljoner kronor, varav 40 procent är fordonsrelaterat – det inkluderar Volvo Personvagnar med underleverantörer, en del av Scanias underleverantörer och en del av Volvo Lastvagnars underleverantörer. I övrigt kommer 30 procent från telekomindustrin och resterande 30 procent från övrig verkstadsindustri, såväl större företag som Electrolux till småföretag. Allt som allt runt 600 aktiva kunder. Ungefär hälften av produkterna är dämpande av något slag, för att ta bort vibrationer och ljud i olika konstruktioner. Många av dem ser du aldrig trots att du kör din Volvo varje dag. De kan sitta i en a-stolpe, eller i bälteshållaren för att säkerhetsbältet ska rulla in tyst. Malmöföretaget, med huvudkontor och tillverkning i Jägersro industriområde, tillhör Axel Johnson International sedan tio år tillbaka, vilket ses som en fördel hos kunderna. Man har en flexibel maskinpark och personal och kan tillverka allt från en liten serie på en handfull komponenter till miljontals. Och just flexibilitet är en av styrkorna. Vd Johnny Meltzer tar ett typexempel. När Volvos nya C30 var så gott som klar för produktion testkördes den av de höga cheferna – vars omdöme var att ljudet i bagageutrymmet, som är integrerat med kupén, måste dämpas. – Konstruktörerna fick ett antal miljoner för att klara problemet, de fick nån vecka på sig och vände sig till oss och förklarade läget, säger Johnny Meltzer. Flexibilitet innebär också beredskap för oväntade händelser som reklamationer. Ersättningstillverkning för en reklamation ska alltid gå före normal produktion, men får samtidigt inte störa produktionen av tidsmässigt hårt styrda leveranser. Det är rutin i Sundquists kvalitetssystem. – Vid en reklamation bryter vi ett annat jobb helt enkelt. Kunden ska aldrig förorsakas ytterligare problem. Vi är väldigt noga med att hantera reklamationer mycket snabbt, och det tror jag också att vi är kända för hos våra kunder, säger Tommy Eriksson. Han har jobbat på Sundquist i drygt tio år som kvalitetschef. Han började som konsult för att se över företagets möjligheter inom kvalitets- och miljöledning. Som ett led i detta valde Sundquist att satsa rejält, eftersom man såg en chans att växa som leverantör till fordonsindustrin, främst Ford, eller Volvo Personvagnar för att vara specifik. Företagets kvalitets- och miljöledningssystem implementerades och certifierades mot ISO 9001, QS 9000 och ISO 14001. – Vi har visserligen inga utsläpp här, inte heller buller som stör samhället. Men vi har stora mängder materialspill efter stansningen. På den punkten har Sundquist jobbat med olika projekt inom återanvändning och återvinning. – Idag skickar vi ett par hundra ton till avfallsbolaget Sysav här i Malmö. Och det är man tacksam för eftersom vårt polymera material i princip är likvärdigt med olja som stödbränsle vid förbränning av våta hushållssopor. Transporter är ytterligare en miljöaspekt. Idag har Sundquist inte en enda transportör som inte är certifierad. Men så har det inte alltid varit, och de transportörer som inte ville eller kunde miljöcertifiera sig har successivt ersatts av andra. Många transportörer och leverantörer har så klart hängt på tåget. Och det är en del av kravbilden, för om inte leverantörerna till Sundquist sköter sig, faller det tillbaka på företaget. År 2002 kom så den nuvarande internationella standarden för tilläggskraven inom kvalitet för leverantörer till fordonsindustrin (ISO/TS 16949:02). Och året därpå kvalificerade sig Sundquist till Q1 – Fords kvalitetskrav, som är en förutsättning för att överhuvudtaget få leverera till Ford-sfären. En sådan utmärkelse innebär att ett företag har möjlighet att leverera till samtliga fabriker inom Ford-koncernen. En enorm marknad att hugga tag i. – Vi har satsat på Volvo och dess systemleverantörer. Det har varit lagom stort för oss, säger Tommy Eriksson. – Vi måste tillgodose våra övriga kunder också. Men vi bearbetar nya fordonskunder och skapar successivt möjligheter till utökning av verksamheten. Inne i produktionshallen märks det tydligt att Volvo är en stor och viktig kund. Volvos krav på kvalitet efterföljs mycket noga. Anländande materialgods placeras inom en gul markering målad på golvet och får inte blandas med andra företags gods. Likadant vid leverans ut – Volvo har även där ett markerat område. Ett annat exempel: Volvos emballage är inte bara märkta med produktkod, utan även med en tydlig bild på innehållet. Allt detta för att minimera felhandlingar och på så sätt höja kvaliteten – i det här fallet i logistikkedjan. – När man blir tillfrågad om att bli Ford Q1-certifierad sätter ett helt program igång. Det innebär att man ska vara prickfri vid samtliga Ford-anläggningar man levererar till. Det får inte förekomma en enda detalj som är fel. För Sundquists del var det vid det tillfället sex Volvo-anläggningar, bland annat Gent i Belgien, som köpte in Sundquists stansade produkter. – Då vet all berörd personal i till exempel Gent att en viss leverantör är utsatt för kvalificeringskontroll och ska ha ögonen på sig. Om något skulle vara fel på en enda detalj så rapporteras det med en gång. Dessutom gör Ford inspektioner hos den tilltänkta leverantören med genomgångar av kvalitetssystem och EDI-kommunikation. För Sundquist tog det runt ett år att komma igenom hela programmet och bli godkänd. Ett erkännande företaget tidigt såg som nödvändigt för den väg man valt att gå, och som också har öppnat nya dörrar – Ford har rekommenderat Sundquist till flera av sina leverantörer. – Men Q1 är inget du behåller för livet. Det kan hända något från den ena veckan till den andra. Du måste ha stenkoll på att gällande rutiner följs. Ett enkelt typexempel: Verktyg eller överblivet material som inte hör till pågående produktionen får absolut inte ligga framme på produktionsytorna. De ska till förråd eller annan lämplig plats. – Om det inte är ordning och reda runt maskinytan så påverkar det kvaliteten. På Fords webbportal har varje leverantör en egen sida med statistik och andra uppföljningar över hur man sköter sina åtaganden. Här har varje enhet inom Ford-koncernen möjlighet att få aktuell information om en specifik leverantör. Alla företag poängsätts, och för den som kommer under ett visst antal poäng benämns Q1 vara "at risk". Inom Sundquist får det inte vara tal om att ligga nära den gränsen. Företaget ligger just nu högt över den startpoäng alla leverantörer börjar med eftersom kvalitetsarbetet har hållit hög standard. – Men det kräver mycket arbete. Jag tror att många tillverkare drar sig för lägga ned de resurser som krävs för att genomföra och vidmakthålla allt detta, säger Tommy Eriksson. Sundqvist arbetar mycket med fasta leveransplaner. Ett 40-tal större kunder har rullande beställningar. Det kan också innebära en del oförutsedda händelser. En stor kund kan över en natt öka en planbeställning från 5 000 till 7 000 detaljer av en produkt. Finns inte en buffert på just den detaljen måste företaget alltid ha beredskap med material i förråd som snabbt kan stansas så att transporten inte försenas. Just idag slapp man den extra ansträngningen. Det är mitt i påsk, och leveransen till Volvo har gått iväg till Torslanda, där den delas upp för att skickas iväg till olika fabriker. Vad hade hänt om ni valde en annan väg i slutet av nittiotalet, utan den här hårda kontrollen på kvalitet? – Då hade vi varit ett helt annat företag, säger Tommy Eriksson. – Om vi hade bestämt oss för att inte lägga ner kraft på certifieringar som QS9000, ISO/TS och Q1, och istället hade satsat på kunder som inte hade samma krav som fordonsindustrin – ja, då hade vi sannolikt varit hälften så många anställda och haft ungefär halva omsättningen. Dessutom hade vi inte utvecklats som företag till vad vi är idag. Vi hade förmodligen inte haft samma satsningar på utbildningar och maskininvesteringar. Satsningarna på att möta fordonsindustrins kvalitetskrav har de facto inneburit klara fördelar för alla våra kunder. – Ett annat vägval än det vi gjorde för tio år sedan är oss alltså helt främmande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057