23948sdkhjf

Scanias första etanoldrivna lastbilar

Scania breddar nu utbudet av etanoldrivna fordon även för stadstrafik. Från och med 2009 blir det möjligt att köra både passagerar- och godstransporter med förnybara bränsle.

Scania samarbetar med andra intressenter för att etablera en infrastruktur för distribution av etanolbränsle. Med en infrastruktur på plats blir det även möjligt för mindre transportföretag att investera i fordon med etanoldrift. Scania anser att etanol i nuläget är det mest kostnadseffektiva förnybara bränslet för stadstrafik eftersom det omedelbart kan bidra till att minska koldioxidutsläppen. Etanol är lika enkel att hantera som andra flytande bränslen och ger naturligt en renare förbränning, vilket innebär att inte bara koldioxidutsläppen utan även andra utsläpp minskar. Den nya etanolmotorn är en anpassning av Scanias 9-liters dieselmotor med laddluftkylning och avgasåterföring (EGR). Motorn uppfyller EEV-standarden som är något strängare än Euro 5, som är den avgasnorm som införs inom EU i oktober 2009. Scania har byggt 600 etanoldrivna stadsbussar sedan 1989, varav de flesta körts i svenska städer med mycket stora miljövinster. Scanias etanolbussar körs nu i flera städer utanför Sverige, till exempel i Norge, Spanien, Italien, Polen, Storbritannien, Brasilien, liksom i Kina och Australien. Ytterligare leveranser är på gång till Danmark och Belgien. Intresset ökar snabbt i Europa, Sydafrika och flera latinamerikanska länder, samtidigt som USA upplever en etanolboom.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063