23948sdkhjf

Efter Nissans övertagande: Atlet stannar i Mölnlycke

Förra året köpte Nissan den svenska trucktillverkaren Atlet. Hur har det blivit undrade Verkstäderna och fick beskedet att allt blir bättre. Tillverkningen blir kvar i Mölnlycke.

Nissan Forklift, helägt dotterbolag till Nissan Motor Corporation i Japan, tog förra året över Atlet, Sveriges näst största trucktillverkare. Försäljningen innebär att Atlet nu får tillgång till ett storföretags resurser för teknikutveckling och marknadsföring. -Nissan tillverkar motviktstruckar och Atlet lagertruckar. Kundfokus är delvis gemensamt eftersom en del kunder behöver båda sorterna. Så företagen kompletterar varandra, säger Atlets marknadschef Karl-Johan Sandesjö. Atlet har tidigare erfarenhet av Nissan i egenskap av kund sedan 2004 i England, Frankrike, Spanien och Australien där Atlet-truckarna såldes under Nissans varumärke. -Truckbranschen går mot leverantörer med ett bredare sortiment än tidigare och andra konkurrenter till Nissan har förut gjort liknande uppköp. Ett parallellfall är Toyota som köpte upp svenska lagertrucktillverkaren BT Industries i Mjölby för åtta år sedan. BT har sedan dess haft en gynnsam utveckling. -Familjen Jacobsson som ägt Atlet sedan starten 1958 ansåg att en generationsväxling inte var möjlig eftersom tredje generationen var alltför ung, och beslöt därför att det var nödvändigt att sälja hela företaget, berättar Karl-Johan Sandesjö. Med i beslutsbilden fanns farhågor om att branschen är på väg mot en kraftig konsolidering med få stora spelare. Det skulle då i fortsättningen blir svårt för Atlet att konkurrera på egen hand och för dyrt att själva utveckla ny teknik. En förutsättning för affären var att Atlet skulle få finnas kvar som varumärke och att tillverkningen skulle stanna kvar i Mölnlycke. - Goda erfarenheter finns sedan tidigare av sådant samarbete eftersom Nissan till 44 procent ägs av Renault. Det är ett av de få goda exempel som finns på allianser inom personbilindustrin. Nissan Motor Corporation tillverkar bilar men har inom sitt företagsparaply ett truckföretag, på samma sätt som Toyota. - Strategin för arbetet framåt är att vi behåller två varumärken och två distributionssystem; Nissan kommer att sälja Atlets lagertruckar under namnet Nissan på sina marknader. Vi säljer Nissans motviktstruckar under namnet Atlet på våra. - Vi har sett att det här fungerar bra eftersom vi har mycket lite överlappning av kunder. Nissans köpare finns främst inom den tyngre industrin medan våra hittas i lagerhanteringsbranschen. Det finns en bra naturligt balans mellan de båda. Vi ska öka Atlets försäljning och Nissan sin. Nissan har ett indirekt distributionssystem och säljer till återförsäljare/"dealers". Atlet har byggt upp en egen sälj- och serviceorganisation och levererar i stort sett enbart till slutkunder. Utvecklingen går mot att lyfta högre och tyngre och en annan trend är så kallad cross-docking där godset först transporteras till ett mellanlager och sedan flyttas över till bilar med hjälp av truckar, förklarar Karl-Johan Sandesjö. -Atlet ska fokusera mer på mjukvarulösningar nu sedan Nissan tagit över. Inte så mycket på att bara sälja trucken utan mera på att tillhandahålla helhetslösningar för kundernas materialhantering. Vi ska erbjuda service och finansieringsformer av olika slag plus utbildning av truckförare, något som är stort i Sverige eftersom alla förare här måste ha körkort. Det är något som är på väg att införas över hela världen, kanske just nu snabbast i Europa. Här ligger Sverige och Atlet steget före. -En väl utbyggd eftermarknad med 120 servicebilar i Sverige borgar för en mycket bra service till kunderna. Inställelsetid har bytts ut mot "igångssättningstid". Det betyder att Atlet idag får igång 96 procent av alla stopp vid första besöket. Atlet har också satsat mycket på ergonomi och ergonomiskt optimala lösningar. Ett träningsprogram är framtaget för att förhindra förslitningsskador. Tillsammans med ergonomiskt rätt designade truckar minimerar man risken för skador. Både på kort och på lång sikt. Driftsövervakning, finansieringslösningar och möjligheter till logistikanalyser gör att trucken i sig får en allt mindre betydelse i affären. På Atlet tar vi hand om det totala paketet, säger Karl-Johan Sandesjö. Exempel på en helt ny tjänst är ett samarbete med Manpower där kunden erbjuds en paketlösning bestående av truck inklusive förare, antingen för att flytta en viss mängd gods, eller som timhyra. -Vi har sett att det finns ett ökande behov av extrapersonal som kan hyras in vid toppar, säger Karl-Johan Sandesjö. -Eftersom det nuförtiden är svårt att överhuvudtaget locka folk till att arbeta inom svensk industri är det också besvärligt att få tag i duktiga truckförare. Så vid produktionstoppar behöver en del kunder få tag i extrapersonal. Då är det bra att att kunna hyra in färdig kapacitet. Företag med ojämn beläggning vill kanske inte heller ständigt ha full personalstyrka. I stället nöjer man sig med en kärntrupp och hyr extra kapacitet allteftersom topparna uppstår. Det finns över huvud taget många intressanta möjligheter till systemlösningar, menar Karl-Johan Sandesjö. En sådan tanke är att kanske framöver tillhandahålla också lager åt kunder. - Genom Nissan får vi större tillgång och resurser till att utveckla bättre teknik av olika slag. Ett exempel är få fram effektivare batterier; batterier som kan laddas mycket mera och snabbare, och som håller laddningen längre. I länder som England där mEn ny trend inom lastning är plocksystem. Atlet håller på att utveckla tekniken tillsammans med utomstående experter. Målet är att utnyttja människan på ett bättre och effektivare sätt. -I stället för att operatören kör runt på lagret med en lista i handen så får han instruktioner översända till ett headset där en datorröst talar om vart han ska gå och vilka artiklar han ska plocka fram. Trucken följer honom i spåren; han behöver alltså inte köra den. -Våra studier visar att man på det här sättet kan minska plocktiden med 30 procent. Det betyder oerhört mycket pengar, säger Karl-Johan Sandesjö. Tack vare en strategisk plan som var klar redan innan Nissan kom in i bilden har fick Atlet en oerhört kraftig försäljningsuppgång, främst på marknader i öst. -De sista två åren har vi sett en 24-procentig ökning per år räknat i antal truckar. Det är bättre än marknaden i snitt. Nissan har också haft liknande framgångar under samma tid. Målet var att från 2006 fram till 2011 producera 10 000 truckar. Redan nu ligger företaget före planen, utan att ha räknat in de nya marknader Nissan kommer att ge. -Och 10 000 är precis vad vår fabrik i Mölnlycke klarar av att producera utan stora nyinvesteringar. Men vi har inga markproblem om vi skulle vilja bygga ut. Familjen Jakobsson var förutseende nog att planera för en eventuell framtida expansion redan när Mölnlyckefabriken byggdes. -Tidigare hade vi enbart stationstillverkning där en person byggde en hel truck, men sedan vi infört två linjer har vi fått en betydligt rationellare process. Inom kort får vi ytterligare en linje och sedan förra året kör vi tvåskift.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062