23948sdkhjf

Stopptidsuppföljning ger ökad produktion

Stopptidsuppföljning har de senaste åren blivit ett känt begrepp inom tillverkningsindustrin och används alltmer inom förbättringsarbetet. Flertalet företag har förstått vilken stor potential det finns i att öka utnyttjandegraden i sina maskiner. Genom att samla in statistik om varje enskilt stopptillfälle kan felkällor synliggöras och elimineras. Resultatet ger ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

Axxos Industrisystem har sedan 1990-talet installerat stopptidssystem i en mängd olika branscher och typer av maskiner. Idag används systemet allt oftare inom förbättringsarbetet. Det finns många orsaker till att maskiner inte kommer upp i sin möjliga kapacitet. Förluster kan uppstå på alla ställen i produktionen och vara svåra att identifiera. Med stopptidsuppföljning kan användaren få grepp om var många av förlusterna finns och hur stora de är. Nyttan med stopptidsuppföljning är att det ger en tydlig visuell överblick över vad som händer i produktionen. Systemet kan visualisera stopptider, stopporsaker och nyckeltal som visar tillgänglighet och anläggningsutnyttjande. Utifrån informationen som systemet genererar kan brister och flaskhalsar identifieras i produktionen. Med hjälp av en insamlingsdator samlar systemet in stopptider från de maskiner som systemet kopplas till. Operatörer kan sedan ange stopporsaker med hjälp av befintliga datorer i produktionen. Även realtidsuppkopplade handdatorer och windowsbaserade pekskärmspaneler kan användas för orsakskodning av stopp, orderbyte och statistikvisning. Det är i orsaksvyn som operatören vanligen arbetar. När ett stopp uppstår på maskinen registreras tid och stopporsak i datorn. Är det stopp som ofta inträffar kan man automatisera orsakskodningen, annars fyller operatören i en kort beskrivning av stopporsaken. I systemet finns flera metoder för att visualisera den insamlade driftstatistiken från maskinerna. I tidsgrafsvyn är det enkelt att se hur utrustningen fungerat den senaste tiden. Användaren får i realtid en visuell överblick över alla maskiners status över tid, till exempel det senaste skiftet. Stopporsak, tid på stoppet och operatörens anteckningar om stoppet presenteras grafiskt i systemet. Orderhanteringsläget i systemet ger möjlighet att analysera stopptider, tillgänglighet och anläggningsutnyttjande för varje enskild order eller artikel. Återrapportering av tillverkat antal, använd produktionstid, antal kassationer etc kan automatiskt göras till planerings- och affärssystem. I Axxos stopptidsuppföljning finns idag ett 30-tal standardrapporter som bland annat visar information om maskiners tillgänglighet, TAK/OEE-värde per maskin, artikel eller order, vanligaste stopporsakerna, antal producerade enheter per skift, vecka, dag och timma. Ett företag som använder sig av Axxos stopptidsuppföljning är Swepart Transmission i Liatorp. – Ur stopptidssystemet tar vi på ett enkelt sätt ut rapporter och kan se hur produktionen sett ut det senaste dygnet. I rapporterna kan vi se vilka problem som varit i maskinerna och operatörernas eventuella kommentarer till problemen, säger Douglas Håkansson, produktionsledare på Swepart, som även är välutbildad inom förbättringsarbete. Swepart tillverkar växellådor, finslipade kugghjul och andra transmissionsdetaljer till främst fordonsindustrin med exempelvis Scania och Volvo som stora kunder. Swepart har idag cirka 130 anställda och omsätter cirka 250 miljoner. Företaget har de senaste åren gjort stora investeringar i sin maskinpark och har idag omkring 15 moderna robotceller. Hos Swepart tyckte man att det var viktigt att veta hur de nya maskinerna utnyttjades och beslutade sig för att installera Axxos stopptidsuppföljning på en del av maskinerna. Systemet har sedan byggts ut i omgångar och är idag installerat på de flesta produktionsplatserna i fabriken. Douglas Håkansson fortsätter: – När systemet kom i drift blev jag förvånad över operatörernas positiva engagemang i Axxos system och i förbättringsarbetet i allmänhet. På det första informationsmötet om systemet var de kanske inte så positiva, men när de började använda det förstod många att det var ett system som hjälper till att komma tillrätta med problem som finns i och kring deras maskiner. – Att systemet var lätt att komma igång med och att operatörerna kände att det var "deras eget system" bidrog också till det positiva mottagandet av systemet. Utan operatörernas förståelse och engagemang kan aldrig ett förbättringsarbete bli särskilt lyckat. Swepart använder ett par av standardrapporterna som passar dess verksamhet väldigt bra vid de dagliga förbättringsmötena. – Som komplement till rapporterna finns en tidsgraf i systemet och den används väldigt flitigt av mig själv och operatörerna. I tidsgrafen går det snabbt att få en grafisk överblick över samtliga maskiners störningar det senaste skiftet. Vid ett skiftbyte är det väldigt bra om en operatör snabbt tittar igenom tidsgrafen för att informera sig om eventuella problem som varit, gärna tillsammans med föregående skifts operatör, berättar Douglas Håkansson. I de första fyra maskincellerna som kopplades in i systemet för snart tre år sedan har tillgängligheten ökat med drygt 50 procent, dvs den verkliga produktionstiden har ökat med 50 procent. Ett strukturerat och engagerat förbättringsarbete brukar ge väldigt mycket tillbaka, speciellt om man använder rätt "verktyg" och Sweparts mycket fina resultat understryker det. När stopptidssystemet tydligt visade varje maskins stopporsaker lyftes alla störningar upp till ytan på ett helt nytt sätt. Plötsligt fanns det beslutsunderlag Swepart tidigare saknat och många stopporsaker åtgärdades enkelt. – Att svart på vitt få den stopptidsstatistik som systemet genererar är väldigt viktigt för vårt förbättringsarbete. Axxos system har sen starten drivit på förbättringsarbetet kring maskinerna och är idag en av de största drivkrafterna i vårt förbättringsarbete, avslutar Douglas Håkansson. De senaste årens förbättringsarbete har dessutom resulterat i flera positiva effekter: • Ställtiderna har minskat med cirka 50 procent i flera maskiner. • Personalundersökningar som gjorts de senaste åren visar att maskinoperatörer och underhållspersonal fått en mindre stressig och mer behaglig arbetsplats eftersom många stopporsaker har arbetats bort. Personalen hinner med att producera vad som är tänkt och slipper irriterande störningar hela tiden. • Operatörena tar idag ett större ansvar och är mer drivande i underhållsarbeten kring maskinerna. • Såväl den interna som externa leveranssäkerheten har förbättrats. Artikelförfattarna Martin Fredriksson är medlem i Förbättringsforum och arbetar på Axxos Industrisystem och Anders Gullander är projektledare för Förbättringsforum och finns på Centrum för Arbetslivsutveckling

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078