23948sdkhjf

Bättre kvalitet på svetsade konstruktioner

Fyra miljoner. Så mycket satsar Vinnova på att kvaliteten i svetsade konstruktioner förbättras. En ny, omdebatterad svetsklassificering är en av hörnstenarna.

Jack Samuelsson, forskningskoordinator på Volvo Construction Equipment och gästprofessor i lättkonstruktioner på KTH, är ledare för ett projekt som ska ge bättre och lättare svetsade konstruktioner. Såväl kranar, entreprenad- och gruvmaskiner, samt lastbilar och bussar berörs. Gemensamt för dessa produkter är att svetsförbanden avgör dimensioneringen av konstruktionen. – Det enda sättet att göra en svetsad konstruktion lätt är att förbättra tillverkningskvaliteten varvid plåttjocklekar kan minskas, säger Jack Samuelsson. – Men ofta är produktionsavdelningar negativa till nya processer som tillför merarbete eller kräver omfattande utredningar. De är klämda kostnadsmässigt och har ofta en reducerad bemanning. Vad svenska företag måste ta till sig är budskapet av att en bättre operativ verksamhet är livsnödvändig för att tillverka framtidens produkter. Dessutom, påpekar Jack Samuelsson, är det ett visst flöde av kompetent personal från produktion till konstruktion, men nästan aldrig tvärtom. – Unga tekniker har alltid hellre jobbat med produktutveckling än med produktionsutveckling. Han ger också ett talande exempel på att situationen kan vara problematisk. I sin roll som ansvarig för Volvo mot svetsforskningsinstitutet Welding Institute ordnade han en två dagar lång studieresa för unga produktionstekniker för några år sedan. Ett halvår innan resan gick av stapeln var dunkarna många i ryggen: Alla tyckte det var en bra idé. Potentialen var flera hundra deltagare, från många fabriker runt om i världen. Hur många dök upp? Tre. Inom projektet ingår även flera konkreta förbättringar, så kallade arbetspaket. Ett av de viktigaste paketen är en revidering av dagens svetsklassystem. Jack Samuelsson och hans kollegor har för Volvos räkning tagit fram svetskvalitetsregler som bygger på vetenskaplig grund. Systemet är dessutom tillgängligt för alla svetsande företag. De gamla reglerna innehöll vissa acceptansgränser som saknade relevans, och i vissa fall saknades riktig rangordning, menar Jack Samuelsson. Detsamma säger han gäller även för det befintliga internationella svetsklassystemet ISO 5871 som innehåller fler irrelevanta acceptansgränser och samma brister i övrigt. – Enligt Professor Hobbacher som ansvarar för International Institute of Welding Design Rules, emanerade ISO 5817 från tyska mariningenjörers sammanställning av svetskvalitet för cirka trettio år sedan, för att rangordna svetsförband men utan någon relation till utmattning. Det har dock aldrig backats upp vetenskapligt. Jack Samuelsson har som handledare låtit ett antal exjobb och forskningsjobb nagelfara standarderna. - Vi har nu föreslagit att vår standard ska ligga till grund för en ny internationell standard kopplad till IIW Design Rules, och det finns nu på dagordningen inom IIW. Detta är dock inte en expeditionsaffär utan kommer att kräva en hel del kompletterande arbeten i ytterligare länder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063