23948sdkhjf

Koldioxidneutralfabrik om två år

Volvos produktionsanläggningar ska vara koldioxidneutrala till år 2010! Det är ett övergripande koncernmål för AB Volvo och vid hyttfabriken i Umeå har man under de senaste åren arbetat för att nå det målet.

Stora satsningar har gjorts i måleriet, som Volvo kallar "världens renaste måleri", men nu går man vidare med ambitionen att bli ännu bättre vad gäller miljöpåverkande utsläpp och satsar på stora energibesparingar. Koldioxidutsläppen ska ner till noll och man går flera vägar för att komma dit – bland annat genom att fasa ut gasol och ett spektakulärt projekt där man hämtar kyla från en underjordisk isälv! Volvo Lastvagnars måleri i Umeå har moderniserats i flera olika omgångar på senare år. För två år sedan togs ett nytt täcklackmåleri i drift och 2004 en ny anläggning för grundlackering. I Verkstäderna nr 8 i år berättade vi också om satsningen på att måla både plast och plåt samtidigt. Vid varje ombyggnad i måleriet har man satsat på att effektivisera produktionen så att förbrukningen av färg och lösningsmedel har reducerats – och utsläppen till luften har därmed minskat rejält. Så ger t ex nya högrotationsklockor och elektrostatmålning tillsammans med avancerade färgdistributionssystem betydligt bättre överföringsgrad och kvalitet i den automatiska målningen. Tvättvätskan för de vattenburna lackeringslinjerna har ersatts med ett lösningsfritt alternativ. Om man går tillbaka till 1988 var utsläppen av lösningsmedel i luften cirka 70 gram per kvadratmeter hyttyta. Idag är man under tio gram, vilket är en bra bit under EUs gränsvärde. Det är också därför som Volvo Lastvagnar vågar kalla måleriet i Umeå för världens renaste... – Vi har arbetat väldigt målmedvetet med miljöfrågorna, men historiskt har koncentrationen legat på att få ned utsläppen av lösningsmedel. Men miljöarbetet består av så mycket mer och nu satsar vi mycket på att effektivisera energianvändningen, säger Thor Persson, informationschef vid Volvo Lastvagnar i Umeå. – Vi ska fortsatt vara världens renaste måleri inom fordonsindustrin avseende lösningsmedel till luft men vi ska också bli världens energieffektivaste målerianläggning! Men vi går vidare med energieffektivisering inom hela vår fabrik och vårt mål är att inom två år vara en koldioxidneutral fabrik med lokalt producerad energi! En hel del har redan gjorts. Så har till exempel gasolen till lackugnarna ersatts med fjärrvärme. Gasol är det enda fossila bränsle som används idag. Fjärrvärme har också ersatt olja i uppvärmningen och tillsammans har utsläppen av CO2 kunnat minskas med 8 000 ton per år. Av de 106 GWh som umefabriken gjorde av med under 2008 var visserligen fortfarande 13 procent gasol, men gasolförbrukningen har halverats jämfört med 2006. Värmeåtervinning och recirkulation är ledstjärnor vid alla projekt och arbeten med luftbehandling och idag återvinns energi i storleksordningen 80 GWh per år. Den mest spektakulära energibesparingen är nog ändå kylningen i fabriken. Från Vindelåsarna till Ume älv och inte långt från Volvo i Umeå rinner en underjordisk älv, en kall isälv. Vattnet rinner inuti en en rullstensås och håller en tämligen konstant, kall temperatur, sommar som vinter. Till denna underjordiska isälv har man nu borrat sig ned för att ta tillvara kylan innan vattnet rinner ut i Ume älv. Kallvatten från isälven pumpas i en två kilometer lång rörledning till Volvofabriken där anslutning sker till fabrikens eget ledningssystem. Det kalla vattnet kan sedan användas i olika interna kylanläggningar. Den första isälvskylan släpptes in i fabriken för ungefär ett år sedan och den kyleffekt man får ut motsvarar 3 000 kilowatt. Isälvskylan har kunnat ersätta många kylmaskiner med köldmedier som freon i hyttfabriken. De nya grund- och täcklacksmålerierna använder isälvskyla för att kyla både processer och lokaler. Även den stora utbyggnaden av karossfabriken – "Kapacitet 2010" – som Verkstäderna berättade om i nr 6-7 i år – får del av denna miljövänliga kyla. Dock räcker inte isälven till för att kyla de nya pressarna i presshallen, det skulle behövas ett par tusen kilowatt till för det. Pressarnas hydraulolja måste även i fortsättningen kylas med "vanligt" älvvatten, som emellertid vintertid kommer ner till samma temperaturer som isälven. Projekt "Isälvskyla" har tagits fram av Volvo Lastvagnar i samarbete med Umeå kommuns vattenbolag. Projektet innebär inte bara en miljöförbättring utan även stora kostnadsbesparingar både i investeringar och drift eftersom man i de moderniseringar som görs i fabriken inte har behövt skapa utrymme för kylmaskiner med tillhörande pumpar och elförsörjning. – Vi ser det som en viktig miljö- och energiinvestering, säger Thor Persson. En annan mycket viktig pusselbit för att nå målet är det som kallas "Projekt CO2-neutral fabrik". Det är ett samarbetsprojekt mellan Volvo Lastvagnar, Umeå Universitet, Umeå Energi och Öviks Energi. Till en början gick projektet ut på att bygga upp en förgasningsanläggning för produktion av biosyntesgas för att ersätta gasolen. Förgasningsanläggningen tänktes placeras inne på Volvos fabriksområde. I förstudiearbetet kom man senare fram till att använda biosyntesgas direkt i rörsystem till ugnar medförde en del tekniska svårigheter. Behovet av gasol har dessutom minskat under tiden vilket har gjort att de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för en "egen" produktion inte längre finns. Från anläggningsteknisk synpunkt visar det sig allra bäst att gå ytterligare ett steg från biosyntesgas till DME, dimetyleter, och då krävs en större produktionsanläggning. Råvaran i en sådan anläggning är biomassa, i princip vilken som helst. I detta fall är det tänkt att man ska använda skogsavfall som förädlas och torrifieras till ett kolpulver. Med förgasningsprocessen får man fram en syntetisk gas – biosyntesgas – som i nästa steg förädlas till DME. Andra energibesparande åtgärder är installation av energieffektiva elmotorer, frekvensstyrning av fläktar och pumpar, behovsstyrning av belysning i lokalerna och att elanläggningen är optimerad för att minska förlusterna – reaktiv effekt – i elnätet. Elenergin är lokalt producerad, förnybar från vattenkraft i Umeälven. Hytterna fraktas vidare från Umeå med tåg till Tuve utanför Göteborg eller Gent i Belgien – något som har gett ett intyg om "Bra miljöval" – Så vi räknar med att nå målet och inte vara beroende av fossila bränslen, även om det kan innebära en del svårigheter på vägen, säger Thor Persson. N

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063