23948sdkhjf

Induktionsvärme fogar samman axeldelar

Arvin Meritor i Lindesberg har med en ny produktionslina effektiviserat tillverkningen av bakaxlar till Volvo lastvagnar. En ny tillverkningsmetod och design reducerar antalet komponenter, minskar vikten och sänker produktionskostnaden.

Hjärtat i produktionslinan är monteringscellen där centrumväxelns kronhjul fästs på differentialhuset. Magnetteknik från Gnosjö har levererat induktionsvärmaren till monteringscellen. Arvin Meritor i Lindesberg tillverkar drivna bakaxlar och odrivna framaxlar till framförallt Volvo lastvagnar och bussar. Lindesbergsfabriken startades 1972 av Volvo, men såldes för tio år sedan till Arvin Meritor. Fabriken förser de flesta av Volvos fabriker i världen med axlar. Den nya produktionslinan monterar centrumväxlar som är det växelhus som sitter på mitten av bakaxeln och innehåller differentialen. Målet med den nya linan har varit att öka tillverkningskapaciteten och effektivisera produktionen. Att använda värmeförband, när en av delarna som ska fogas samman hettas upp innan den fästs vid den andra, är en beprövad metod för att sammanfoga delar som utsätts för stora belastningar. Magnetteknik är världsledande på att konstruera och tillverka lågfrekvens-induktionsvärmare för tillverkningsindustrin. – Cirka 80 procent av vår tillverkning exporteras och huvuddelen går till bil- och tågindustrin. Vi har samarbetat med Rexroth i många år och det är ofta ett uttalat krav från våra internationella kunder att ha en leverantör som har en global räckvidd. Det är, säger Hans Krugloff som äger Magnetteknik tillsammans med sin bror Torbjörn. – Vi hade beställt en liknande maskin från Magnetteknik för ett antal år sedan. Men av produktionstekniska skäl hamnade den vid vår anläggning i Italien. Så detta är vårt andra försök kan man säga, säger Håkan Viggeborn produktionsteknisk gruppchef på Arvin Meritor i Lindesberg. Den robotcell som monterar centrumsväxelns kronhjul på axeln består av två delar, dels induktionsvärmaren från Magneteknik och dels en kombinerad press och lasersvets. Roboten lägger kronhjulen på värmaren som på en minut hettar upp det 50 kilo tunga kronhjulet till 90 grader. Därefter svängs det upphettade kronhjulet ut ur värmaren och differentialhuset krymps fast. Rexroth har levererat samtliga automationskomponenter som används i värmaren. Uppvärmningen av kronhjulen sker med hjälp av en induktionsström med låg frekvens. När metallen utsätts för ett växlande magnetfält skapas elektriska virvelströmmar inuti godset som snabbt värmer upp hjulet. Tekniken gör det möjligt att snabbt värma tunga komponenter. Förutom en snabb uppvärmning, förbrukas betydligt mindre energi jämfört med konventionella uppvärmningsmetoder. Tidsvinsten blir större ju tyngre en komponent är och ju högre temperatur den ska uppnå. I nästa steg lyfts komponenterna in i lasersvetsen där de svetsas samman. Lasersvetsen är en av Sveriges kraftigaste och svetsar hela tio millimeter ner i metallen. Inget tillsatsmedel används utan svetsfogen består bara av smält material. Det är nästan omöjligt att se svetsfogen på de itusågade delarna. – Tidigare användes 28 skruvar för att sammanfoga kronhjulet med differentialhuset. Vi har reducerat antalet arbetsmoment och fått en effektivare produktion och produkt. Tack vare den nya designen på centrumväxeln och den nya produktionslinan kommer vi att minska vikten på konstruktionen, minska oljevolymen och sänka produktionskostnaden, säger Håkan Viggeborn. Magnetteknik startades 1986 har under åren utvecklat och levererat lågfrekventa värmare till olika branscher, från metall- och gummiindustrin till tåg- och bilindustrin. – Genom att vår nisch är smal och att vi ligger långt fram med våra produkter så har vi lyckats behålla ett försprång gentemot våra konkurrenter, avslutar Hans Krugloff.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111