23948sdkhjf

Brister i kvaliteten kan minskas radikalt

Euromaint Industry stannade inom Autocad-familjen när man gick från 2D till 3D som konstruktionsmiljö.

Euromaint Industry stärker industrins konkurrenskraft genom avancerade tekniska lösningar som effektiviserar arbetsflödet. Det ställer höga krav på den interna konstruktionsprocessen. – Majoriteten av produkterna tillverkas bara i ett enda exemplar och då finns det inte utrymme för misslyckanden, säger Per Fallbäck, konstruktionschef på huvudkontoret i Skövde. Kortfattat kan man säga att Euromaint Industry utvecklar, tillverkar och underhåller produktionsutrustning, processer och komponenter för industrin. Företaget, som är en del av Euromaint-koncernen, verkar inom de tre områdena automation, teknik och driftsäkerhet samt komponentservice. – Styrkan ligger i vår bredd och att vi kan hjälpa till inom många olika områden. Vårt mål är att vara en ledande partner till industrin som får kunderna att höja sin egen kapacitet, säger Per Fallbäck. Flera konstruktörer har under det senaste året främst arbetat med att kundanpassa den egentillverkade analys- och mätutrustningen IPV (In Process Verification). Utrustningen är en kvalitetssäkringsmetod som används inom fordonsindustrin och som under produktionsprocessen testar produkterna och ser till att eventuella fel upptäcks redan i ett tidigt skede. För kunderna innebär detta att kostnaderna för kvalitetsbrister kan minskas radikalt. – Inom IPV arbetar konstruktörerna med bland annat mekanisk konstruktion men även elkonstruktion, programmering av styrsystem samt utvecklar mjukvaror för hur man analyserar exempelvis motorer under kalltest. De flesta produkter är en enstyckstillverkning, vilket innebär att vi bara har en chans på oss att lyckas. Det ställer krav på att konstruktionen är genomarbetad och noggrant utförd, säger Per Fallbäck. Euromaint Industry tillverkar också slingstyrda AGV-system (Automatic Guided Viehicle), vilket kan vara allt från avancerade monteringsplattformar till enklare truckar. Varje system är unikt och används exempelvis för att transportera motorer, växellådor, chassin och fram- och bakaxlar mellan tillverkningslinjens olika monteringsstationer. – Automatiseringen av produktionen gör det möjligt för våra kunder att öka sin produktionstakt, minska driftstoppen och bygga bort farliga och monotona arbetsmoment. När vi tillverkar ett AGV-system utgår vi ofta från samma grundkonstruktion och anpassar sedan varje AGV till sin speciella uppgift, säger Per Fallbäck. Allt ritarbete från idéskiss till färdiga komponenter görs i Autodesk Inventor, som är den mjukvara Euromaint Industry valde att gå över till efter att i flera år ha använt Autocad Mechanical. Övergången har lett till effektivare konstruktion och kortare ledtider. – Vi valde att stanna kvar i Autodesk-miljö eftersom de har de facto-standard på marknaden. Flera av våra underleverantörer arbetar i Inventor, vilket underlättar utväxlingen av ritningar. - En annan fördel är att programmet är kompatibelt med andra mjukvaror. På så vis kan vi föra över cad-ritningarna från Inventor till vårt bearbetningssystem och därmed få ett digitalt flöde av information, säger Per Fallbäck. Ur Inventor tar Euromaint

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078