23948sdkhjf

Stenbergs lanserar nytt under krisen

Efter precis ett år i djupa svackan tror Stenbergs att 2010 blir något bättre.

För Stenbergs började omsättningen sjunka i oktober 2008. - Det var i och för sig ett kvartal längre än vi trodde när vi gjorde upp budgeten för 2008, säger Peter Fasth, marknadschef för maskinförsäljningen inom Stenbergs i Nässjö. Det blev all time high på maskinförsäljningen just innan bankkraschen på Manhattan. - Fallet var brant och nu har vi legat på 28 % av maskinförsäljningen ett år tidigare om vi jämfört med rullande tolvmånadersperiod. Peter Fasth tror att försäljningen nått botten nu men har inte något hopp om någon dramatisk uppgång under resten av 2009. - I vårt arbete för att ge allt bättre service till våra kunder så har vi startat Stenbergsjouren från 1 september. Den innebär att våra kunder kan ringa fram till midnatt och få telefonstöd utan kostnad. Stenbergs har ju också en stor verktygsförsäljning och där har nedgången varit mindre även om det 30-procentiga tappet är nog så radikalt. - Även reservdelar och service har ju gått ned när maskinerna används mindre, men för dessa områden och för verktyg märks en ökad efterfrågan efter semestern i år. Våra kunder har fått ökade order från augusti. De största företagen har genomfört vissa uppgraderingar av befintliga maskiner under sommaren, vilket märkts inom Stenbergs Special Machine som har sitt säte i Göteborg. - Många har ont om pengar. Peter Fasth kan dock berätta om att några nya Okuma-maskiner ändå sålts. - Några underleverantörer till bilindustrin har gått i konkurs. De som då tagit över produktionen har behövt nya maskiner. Samtidigt säljer då konkursförvaltare och finansbolag ut befintliga maskiner på marknaden vilket påverkar nyförsäljningen. - Det är en situation som kommer att gälla en period. Men även en sådan maskin kan ge oss affärer. Vi säljer service, installation och utbildning till den nya ägaren. Peter Fasth kan också berätta om Stenbergs Automation, en ny produkt där Stenbergs tar ansvar för både roboten och verktygsmaskinen i en cell. - Vi bygger enkelt interface och hjälper kunden köra igång produktionen av enskilda detaljer. Med ett par veckors utbildning kan operatören programmera cellen själv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063