23948sdkhjf

Sänkt karossvikt med ny akustisk dämpning

Att välja välja material som sänker vikten på karossen när man konstruerar nya bilmodeller har stor betydelse för att minska bränsleförbrukningen, men hjälper också till att pressa produktionskostnaderna.

Men strävan mot allt lättare karosser har en baksida. Ju lättare och tunnare strukturer desto större fortplanting av vibrationer och bi ljud i karossen. Företaget Henkel Automotive har tagit fasta på problemet och introducerar nu produkten Terophon HDF, ett akustiskt dämpande material avsett för fordons- och transportindustrin. Det är framför allt motor, transmission och drivaxlar som skapar bi ljud och vibrationer i ett fordon. Dessa akustiska vibrationer fortplantar sig genom chassi och kaross och når förare samt passagerare i kupén. Botemedlet heter mer och med ljudisolerade material i takt med att karosserna blir lättare. Men samtidigt stiger vikten på karossen och därmed förloras effekten av ett lättare material i karossen. Henkel Automotive uppger nu att att man med Terophon HDF kan angripa problemet direkt vid källan istället för symptomen. - Vi står nu för ett genombrott med ett nytt tunt material som lätt och effektiv kan eliminera vibrationer där de uppstår. För till exempel fyra bildörrar betyder det en viktbesparing på två kilo. Vi jobbar nu på att kunna erbjuda den här konceptet fDet handlar om en massa som appliceras i strängar med några millimeters tjocklek på kritiska punkter. En bildörr har idag en genomsnittlig akustisk isolering på 500 gram, för fyra dörrar innebär det två kilo. Med det nya materialet som per dörr uppges väga 30 gram blir viktbesparingen nästan två kilo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11