23948sdkhjf

Rengör containern med torrisblästring

Idag sker en stor del av containerrengöringen med lösningsmedel, som innebär risker både för miljö och arbetsmiljö. Med blästring med pellets av torr-is blir processen helt torr. – Det betyder att det inte blir någon stilleståndstid för containern. När den är rengjord behöver den inte stå och torka utan kan gå tillbaka till användning direkt, säger Erik Jansson, marknadschef vid IB Cleaning AB. Lite förenklat fungerar tekniken så att torris i form av små pellets expanderar omkring 600 gånger sin ursprungliga storlek på några millisekunder. Torrisen övergår från fast form till gas utan att passera vätskestadiet. Pelletsen har en temperatur på minus 79 grader och skillnaden mellan den temperaturen och den på ytan som ska blästras skapar vid träffögonblicket en s k termisk chock. Den kombinerade anslags- och förgasningsenergin och den snabba värmeöverföringen mellan pellets och yta skapar en mikroexplosion vid anslagspunkten som får det material som ska blästras bort att krackelera och släppa från underlagen. Torrisen tillverkas av koldioxid, men Erik Jansson betonar att det trots det är en miljövänlig metod: – Vi använder oss av koldioxid som har uppstått i andra processer, bland annat restprodukter från tillverkning av sprit, gödningsmedel eller ammoniak. Produktionen av torrispellets medför därför inte någon tillförsel av koldioxid! Anläggningen är också flexibel – den kan köras till containern och den kan lyftas upp i staplade containrar. Roboten körs inuti containern med hjälp av en bana och kommer på så sätt åt alla utrymmen i containern. Arbete pågår också med att öka takten i robotens förflyttning. Nästa år hoppas man att kunna börja försäljningen av anläggningen. – Vi räknar med några referensanläggningar under våren 2010 för att sedan finnas ute på marknaden nästa höst, säger Erik Jansson. Trucknyheten på mässan stod det nybildade Östersundsföretaget Maxtruck för. Med sin Maxtruck 2T – som Verkstäderna berättade mer utförligt om i nr 13 i år – har företaget fått fram en truck som i princip kan köras åt vilket håll som helst. Hemligheten ligger i de snedställda hjulen, som tidigare konstruerats av innovatören Max Segerljung. Det är också Max Segerljung som har konstruerat den nya trucken. Och han tycker att det är en fantastisk truck. – Det är egentligen flera truckar i en. Nyttjandegraden ökas väsentligt och man kan spara in mellan 30 och 80 procent golvyta. Man har full sikt oavsett färdriktning och säkerhetsmässigt är den väldigt bra. Ny hydraulteknik ger stora energivinster. Den truck som Maxtruck nu ställde ut på Tekniska Mässan var en prototyp. Man hoppas dock att snart komma igång med produktion. – Nu ska vi hem och utvärdera gensvaret från mässan. Intresse finns, det har vi märkt på mässan, men sedan finns det alltid ett visst motstånd mot ny teknik. Men vi hoppas att snart kunna tillverka en första nollserie som vi kan placera hos utvalda kunder. Slår det väl ut kan vi sedan komma igång med serieproduktion, säger Max Segerljung. I Tekniska Mässans logistikmontrar fanns givetvis en hel del smått och gott. Kanske inte så många helt nya nyheter, men utvecklingar och förbättringar, inte minst inom områdena lyfta och lagra. I följande bildsvep visar vi några av de nyheter som ställdes ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078