23948sdkhjf

Ende truckleverantören på årets Tekniska Mässa

Till skillnad från tidigare års Tekniska Mässa fanns i år endast en enda leverantör av truckar: Stenborgs Truckar AB från Stäket. Mångårigt TM-trogna truckutställare, så som exempelvis Linde Material Handling i Örebro, har i år valt att göra ett uppehåll från TM. För Lindes del blir årets mässfall andra i företagets nära nog obrutna räcka av framträdanden på TM ända sedan dåvarande vdn för Milenz Truck AB, Per Mårten Eriksson, introducerade tyska Lindes hydrostatdrivna dieselmotviktare på den svenska marknaden vid mitten av 1970-talet. (Det första uppehållet någonsin från Lindes perenna deltagande på TM inträffade i förfjol, uppger marknadschef Karl-Johan Lindahl.) Till årets TM kommer Stenborgs Truckar AB med tre motviktstruckar och tre lagertruckar. Av motviktarna är två batteridrivna och endast en dieseldriven från Mitsuchishis europeiska truckfabrik i Almere i Nederländerna, medan inomhustruckarna från Mitsubishis fabrik i Järvenpää i Finland (tidigare känd som Rocla Oyj) representeras av en ledstaplare med nedfällbar åkplattform, en ståstaplare och en låglyftande plocktruck. Dieseltrucken är en 2,5-tonnare ur Mitsubishis välkända FD/FG-familj av förbränningsmotordrivna truckar med lyftkapaciteter från 2,0 till 3,5 ton och inalles sex olika modeller. Den utställda modellen, FD25N, är utrustad med en tippbar deluxe förarhytt med extra allt. Bland de positiva karaktärsdragen som Mitsubishi vill framhäva, kan noteras s k flytande upphängning av drivlinan för minimering av förartröttande vibrationer och buller från en redan i sig låg bullernivå från motorn. Underhållsintervallen är utsträckta till 500 driftstimmar. Helhydrostatisk, synkroniserad styrning underlättar truckens manövrering, varvid truckrattens svivelknopp alltid befinner sig rätt i förhållande till styrhjulens hjulutslag. Ratt och styrstång är förstås justerbara till individuellt olika förarmått, med en inbyggd minnesfunktion för återställning till den tidigare förinställda positionen vid skifte mellan olika förare. Pedalstället är personbilstyp och trumbromsarna är självjusterande för smidigt bruk. Den justerbara, fjädrande förarstolen med säkerhetsbälte (med indikator) har en inbyggd lastcellsfunktion som registrerar när föraren inte sitter på sin plats, för att av säkerhetsskäl då blockera (eller stänga av) aktiveringen av kör- och lyft- samt sänkfunktionerna. Lyftstativet har ändlägesdämpning för att kunna sänka lasten säkert och bekvämt. Som tillval finns en lyftstativfunktion för automatiskt intagande av precist vertialläge för säker lasthantering. Lyftstativet är förstås av frisiktstyp för optimal överblick av omgivningen. Ur FBN-familjen fyrhjuliga batteridrivna motviktare visas FB18N, en kompakt 1,8-tons 48 volts växelströmsdriven (AC) mellan-modell inom kapacitetsintervallet 1,6–2,0 ton. En kraftig AC-motor för framdrivningen presterar ett högt vridmoment även vid höga hastigheter för snabb acceleration, goda rampegenskaper och jämn, tyst reglerad drift. Ett system för kontrollerad rullning ökar säkerheten vid rampkörning (sluttande plan). Kraftig regenerativ motorbromsning återmatar elström till traktionsbatteriet vid inbromsning. Hydrostatisk servostyrning för jämn och exakt manövrering kräver inte någon separat styrningsmotor, då kraften kommer från hydraulsystemet, vilket minskar buller och underhållsbehov. En kraftig AC-driven hydraulmotor för hydrauliken ger högt vridmoment för snabba och jämna lyft- och sänkrörelser. En ny version av reglersystemet justerar acceleration, åkhastighet, lyft-/sänkhastighet samt bromsning anpassat till lasten, aktuell tillämpning och förarens kompetensnivå. Truckens kör- och arbetskaraktäristika kan förprogrammeras till aktuell arbetsuppgift på plats utan särskilda verktyg. Föraren kan välja mellan olika förinställda lägen. Inbyggt system för diagnostisering och felminne håller föraren och underhållsteknikern informerade om eventuella problem, reducerar tiden för felsökning samt förhindrar skada. Integrerat avkänningssystem omfattar parkeringsbromslarm, varningslampa för obältad förare, samt förregleringssystem för körning och hydraulik för extra säkerhet. Som tillval erbjuds senaste generation av kortspaksystem med justerbart armstöd. Nätta yttermått och låg tyngdpunkt främjar framkomligheten även på begränsade utrymmen och ojämnt körunderlag. Ur FBK PAC-familjen visas FB35K, en fyrhjulig AC-driven 80 volts 3,5-tonnare med många karaktärsegenskaper snarlika den lilla FB18N. Även denna har hydrostatisk servostyrning men aktiverad med en kolborstfri likströmsmotor, som uppges vara den effektivaste motorenheten för detta slags tillämpningar. Modulär styrenhetsuppbyggnad medger individuellt utbyte av huvudkomponenterna. Belastningsavhängig reglering av acceleration, åk-, lyft- och sänkhastighet regleras av en avancerad MOSFET-reglerenhet (MetalOxide SemiFieldEffect Transistor). FB35K rullar på pneumatiska superelastiska däck med lågt rullmotstånd på många olika körunderlag, vilket främjar truckens framkomlighet såväl inomhus som utomhus. Den kraftiga AC-motorn Stenborgs att mynta devisen "Lika kraftfull som diesel...men utan avgaserna". Till FBK-familjen har Stenborgs uppdragit åt BoBo Cab Sweden AB (Ragnar Boström) i Norrköping att utveckla och tillverka en elektrohydrauliskt aktiverad bakåttippbar förarhytt av deluxe-typ. Det mångåriga utvecklingsarbetet har skett i samarbete mellan hyttkonstruktörer, truckförare, trucktekniker (underhållstekniker) samt truckköpare inom många olika branscher. Reglage och manöverknappar sitter väl samlade för enkel, trafiksäker betjäning. Hytten är förberedd för snabb, enkel montering av extrautrustning så som mobil terminal, kommunikationsradio, miniratt, matlåde-värmare, "saftblandare" (roterande varningsljus) m m enligt Vägtrafikförordningens bestämmelser. De tre representanterna för Mitsubishis lagertruckar är förstås också AC-drivet högpresterande. Ståstaplaren SBR12N är den minsta i SBR-familjen som täcker kapacitetsintervallet 1,2–1,6–2,0 ton. De två första modellerna lyfter till en lyfthöjd av 6,5 m, medan 2-tonnaren lyfter till 6,3 m. Med utfällbara, sidostabiliserande utriggare ökas staplarens restkapacitet, en utrustning som är standard på staplare utrustade med trippelstativ för högre lyfthöjder. (För duplex- och enkelstativ är det tillval.) S k fly-by-wire-styrning (istället för traditionella mekaniska styrlänkar) minimerar staplarens ytterdimensioner för god framkomlighet på begränsade utrymmen. Förarplatsen är inrättad för sidostående förare. Modifieringssats för fryshushantering i Klass II-miljö gör staplaren användbar i temperaturer ned till minus 25°C och ännu lägre. Ledstaplaren SBV12NI med initiallyft och nedfällbar åkplattform ingår i en staplarfamilj omfattande sex olika modeller med lyftkapaciteter från 1,2–1,6 ton. Med trippelstativ nås en lyfthöjd av 5,4 m. Med åkplattformen nedfälld uppnår staplaren åkhastigheter om upp till 9 km/h. Kompakt chassie i kombination med liten vändradie underlättar manövrering även på begränsade ytor. Regenerativ motorbromsning så fort acceleratorn släpps kompletteras med automatiskt verkande parkeringsbroms som aktiveras så fort elförsörjningen från traktionsbatteriet slås av, detta för att öka säkerheten vid rampkörning. Smidig hydraulik med proportionalventiler garanterar ryckfria lyft- och sänkrörelser. Lyftativets konstruktion i kombination med effektiv hydraulik säkrar hög restkapacitet för höga lyft. Avsmalnande gaffelspetsar underlättar lasttagning av lastpallar. En version med ökad bredd mellan stödbenen lämpar sig för lastpallar med andra dimensioner än Europapallens 1 200 x 800 mm. Som tillval finns lyfthöjds– respektive lastviktsindikatorer, inbyggd batteriladdare samt nyckelfri PIN-kodad startfunktion för förare som har svårt att hålla reda på sina startnycklar. Traktionsbatteriet skiftas lätt och säkert sidleds genom att batteriet vilar på en rullbana i botten på batteriutrymmet. Elimnerar riskbenägna traverslyft av batteriet. Timmätare och urladdningsmätare är förstås standard. Låglyftande orderplocktrucken OPB20NE är 2-tons-modellen i den fyra modeller stora OPBNS/OPBN-truckfamiljen med lastkapaciteter från 1,0–2,0 ton. Med åkande förare är körhastigheten max 12 km/h, men den reduceras till 2,5 km/h när föraren går bredvid och förflyttar trucken rakt framåt med hjälp av en reglageknapp på chassiets sida (tillval). En höjbar förarplattform är inbyggd i OPB20NSP, medan utrustningen till OPB10NSPF omfattar både höjbar gaffel och höjbar plattform. Den enklare OPB20NT styrs med styrarm, medan den mera avancerade OPB20NE styrs med en Maxius-ratt liknande den som används i Formel 1 tävlingsbilar. Alla manöverreglage ligger inom räckhåll för förarens händer. En patenterad lastkännande enhet hos OPB20NT optimerar drivhjulens tryck mot körunderlaget för ett bättre väggrepp. Avancerad elektrisk styrning ger exakt kontroll vid körning, bromsning i kurvor och automatisk centrering av drivhjul. Exakt styrning och kompakt chassie underlättar manövringen, i kombination med liten vändradie. Ljusstarka lysdioder på frontpanelen synliggör trucken för andra omkringfarande plocktruckförare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082