23948sdkhjf

Saab satsar hårt på effektivare produktion

- En avancerad lösning som spar över 100 miljoner, säger produktionschef Gunnar Brunius. - Säkert finns det någon annan biltillverkare som gjort på liknande sätt, men det är en mycket ovanligt att slå ihop två linor så här. Delsammansättningen av karosse - För 9-5linen har installationerna av de nya Fanucrobotarna skötts av tyska Edag/FFT. När det gäller återanvändning/renovering av alla de gamla befintliga ABB 6400-robotarna har all installation, commissioning och igångsättning skötts av svenska LKN, förEn nyhet är att de gamla pneumatiskt styrda svetstängerna bytts ut mot servostyrda. - Det är ny teknik för oss. Men med servotänger går det att ställa tryck med finare tolerans, även under svetsförloppet. Det ger ett säkrare svetsresultat. Nytt är också ett palettsystem för underredeslinan, vad som kallas "underbody marriage", där man sätter ihop mittre, bakre och främre golv. - Det gör att den linan är oerhört flexibel. I princip kan vi där sätta ihop vilket underrede som helst – t o m till en volvobil – genom att byta paletter och robotprogrammering. Att ta in en ny modell går därför snabbt. All ny teknik kopplad till global standard har genererat ett rejält utbildningspaket för personalen. - Det har varit verkligt tufft. De flesta utbildningarna är genomförda men en del återstår säger Jan Glimne. - Den hopslagna linjen rullar nu fint utan problem. Men den är givetvis känsligare än två separata linjer. Utleverans ur fabriken blir tuffare. Händer någonting så påverkar det outputen av båda modellerna. Så det gäller att ha rätt underhållskompetens och bemanning tillgänglig för att lösa eventuella problem, och det har vi. I den nya linjen för sammanbyggnad av komplett underrede till nya 9-5 sätts hjulhus, torped och motorrum samman i delsammanbyggnader vid sidan av linjen. De byggs sedan med bakre och mittre golv ihop till ett komplett underrede. Linjen använder 23 industrirobotar från Fanuc med styrsystem R-J3iC och manipulatorer av typen R2000iB för upp till 210 kg last och M900iA för 350-600 kg last. Processer i linjen inkluderar punktsvetsning med servotänger från RAS och HELU och Medar svetsvakter. Strukturlimning med SCA Schuckers ASC5000 reglersystem, pumpar och servodoserare. Bultsvetsning med Tucker DCE 1800 strömkälla, ETF20 bultmatare och LM310 svetshuvud. Linjen som tillverkar motorhuven till nya 9-5 flyttades tillsammans med linjerna för framdörr och bakdörr från Opels fabrik i Rüsselsheim när 9-5 togs hem till Trollhättan. - Lim läggs på både innerplåt (antiflutter) och ytterplåt (flänslim) som sedan dockas samman. De längsgående sidorna stuknitas därefter ihop, berättar Lars Eriksson, underhållsingenjör, karosseriet. Den kompletta huven flyttas därefter till en flänsstation där en robot rullflänsar fram och bakkant. I nästa moment placeras huven i en härdstation där kanten runt hela huven genom induktionshärdning värms upp så att limmet mellan inner och ytterplåt stabiliseras. Tills sist lastas huven i ett ställage för vidare transport till monteringslinjen. - I huvlinjen har vi 7 st Fanuc med styrsystem R-J3iC och manipulatorer av typen R2000iB. Processer i linen inkluderar: Antiflutter och flänslimning, applicering med SCA Schuckers ASC 5000 reglersystem, pumpar och servodoserare. - Vi har även här SCA Schuckers visionsystem VSA 5000 för kontroll av limsträngen, stuknitning med TOX robottänger typ TZ och CEP400 processövervakning, rullflänsning och induktionshärdning från GH Induction, serie SMBC med processövervakning MPC-1. - Disklaser används i en ny cell för svetsning av längsgående takskarv på nya 9-5 – totalt 3 meter per kaross. Skarven avtätas senare i måleriet, berättar Lars Eriksson. - Tekniken med disklaser är relativt ny men den enda som kom ifråga eftersom energiförbrukningen är låg jämfört med annan laserteknik. Vi valde en mellanstorlek för att inte använda mer effekt än nödvändigt. Cellen innehåller två stycken Teumph 2,6 kW disklasrar, Trudisk 2602 med svetshuvud från Permanova Lasersystem AB monterat på robotar från ABB, S4Cplus IRB6400R. Svetshuvudet är även utrustat med fogföljning för att kompensera för eventuella variationer i takplacering. - Cellen är byggd i slutet av en befintlig linje och vi valde därför att använda robotar av samma typ som i övriga linjen. Funktionen på robotarna är redundant, dvs en robot klarar av att svetsa båda sidor på karossen. Det är viktigt om problem skulle uppstå eftersom cellen är placerad i huvudflödet, förklarar Lars Eriksson. Enligt Permanova betyder flexibiliteten med optisk fiberöverföring från laser till robotburet lasersvetsverktyg, tillsammans med hög verkningsgrad hos disklasern, att installationen blir kompakt. Lasersvetsverktyget integrerar fogföljning och tryckrullar. Fogföljningen hittar och följer fogen on-line. Rullarna säkerställer tillförlitlig klampning av svetsfogen under rörelse. - En enda ABB 4600-robot lägger takdikestätningarna på båda sidor av karossen. Den var en ny robotmodell förra året och vi valde den istället för en större eftersom den visade sig klara jobbet och är mindre, smidigare och modernare, förklarar Ulf Andersso

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062