23948sdkhjf

Snabbare reparationer

Med drygt 50 000 anställda världen över är Henkel ett stort företag. Av dessa arbetar ungefär hälften med tvättmedel, kosmetika och hårvårdsprodukter. Andra halvan med lim, tätning och ytbehandling. Den senare halvan ingår i ett affärsområde som omsatte 6,2 miljoner euro under 2009. Konsumentlimmer står för drygt 25 procent och bilindustrin för fjorton procent av omsättningen utöver elektronik- och förpackningslimmer. I Stuttgart, närmare bestämt på Porschemuseéts egen verkstad, träffar Verkstäderna Franck Cama, Henkels marknadschef för Europa, Mellanöstern och Afrika. Hans målsättning är att kunna erbjuda bilverkstäder lösningar som i slutändan ger nära nog samma resultat som vid OEM-tillverkning. – Vi måste hitta nya lösningar för eftermarknaden där vi kan laga en bil på ett sätt så att det ser ut som den nyss rullat av bandet. Man ska inte kunna se någon skillnad innan och efter en reparation, förtydligar han. Men temperatur och tryck ser helt annorlunda ut för en bil som sammanfogats med robot i en fabrik. Att återskapa samma förutsättningar i en skadeverkstad är en utmaning. – Förutsättningarna är annorlunda med manuella verktyg, men vid exempelvis byte av en framruta måste det bli rätt för att bibehålla bilens stabilitet och säkerhet. Mycket bygger på rätt appliceringsteknik, det spelar ingen roll hur bra produkterna är om de monteras fel. Kundens största problem är att fel sammanfogning inte går att upptäcka men med våra primerfria produkter är det omöjligt för reparatören att fuska eftersom fogarna går att granska efteråt. Då ser man om arbetet är korrekt utfört, konstaterar Franck Cama. Lutad mot en originalrenoverad 356 Speedster påpekar han att sammanfogning av glasrutor blir allt viktigare eftersom de ofta är en bärande del av karossen. – På Automechanika presenterade vi nyligen vår Terostat 9097 PL HMLC, ett enkomponents polyuretanbaserat rutlim där man alltså slipper använda primer. Vidhäftningsförmågan på framrutan är testad enligt Euro NCAP av oberoende specialister, bland annat tyska TÜV som bekräftade en härdningstid på bara fyra timmar. Därefter uppfyller det reparerade fordonet OEM-standarden, säger han. En annan nyhet som premiärvisades på Automechanika var produktlinjen Terostat Superfast. Även här har primern uteslutits vilket ska förenkla arbetsmomentet - jämfört med tidigare har torktiden halverats, ytan kan övermålas efter trettio minuter och punktsvetsas våt. Ett nytt munstycke till appliceringspistolen gör det också möjligt att för första gången efterlikna de karossfogar som görs i OEM-produktionen. Enligt Franck Cama kommer kunder och försäkringsbolag att ställa allt högre krav på reparationer utan några synliga förändringar, men de förväntar sig samtidigt att detta ska ske så prisvärt som möjligt. – Bilverkstäderna befinner sig i en alltmer konkurrensutsatt miljö och står inför nya utmaningar. Därför är det viktigt att reparationerna lyckas på första försöket. Garantier och höga kostnader för reparationer som måste göras en andra vända tar tid och det är en viktig faktor i valet av reparationsprodukter. Vi försöker hela tiden utveckla produkter som är snabbare, snabbare och snabbare. Även om vi inte är där i dag är direktlimning utan väntetid vårt slutmål, avslutar Franck Cama.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.113