23948sdkhjf

AGV-teknik åtkomlig även för småföretag

Roclas modulariserade uppbyggnad av autotruckar gör det möjligt att kombinera skräddarsydda lösningar med serietillverkningens ekonomiskt fördelaktiga synergier till en ny AGV-modell attraktiv även för mindre företags automatisering av de interna godsflödena.

Vid en första anblick är det svårt att se att Roclas nya stödbens-autotruck (eller AGV, efter internationella begreppet Automated Guided Vehicle) med modellbeteckningen ATX skiljer sig nämnvärt från den tidigare lanserade AWT. Utseendemässigt är släktdragen uppenbara. Men med ATX öppnas en ny möjlighet även för mindre och små företag att automatisera sina interna varuflöden, vilket breddar AGV-teknikens attraktionskraft till helt nya användarkategorier.


– Redan vid vårt föregående AGV-utvecklingsarbete insåg vi att en långt driven modularisering av konstruktionen, baserad på Roclas standardiserade produktprogram av manuella lagertruckar, hade mycket att tillföra AGV-branschen, beskriver Jani Mähönen, ansvarig för Technology Platforms och Offering Development vid numera Mitsubishi-ägda finländske trucktillverkaren Rocly Oy i Järvenpää. Ty med en modulariserad struktur kan produktionen av autotruckar i hög grad standardiseras, trots att AGV-projekt per definition alltid är höggradigt skräddarsydda, utformade att lösa ett kundspecifikt problem.

Större och tyngre

Roclas modularisering av AGV-produktionen inleddes redan med AWT-familjen autotruckar för större, tyngre hanteringsuppdrag. Med den nya ATX-familjen autotruckar kommer en modell för lättare lastvikter, med mindre ytterdimensioner, men med livligare temperament för piggare, snabbare hanteringscykler. Därtill är lillebror ATX lättare att tillverka och lämpligare för användning i logistikcentra och distribunaler för lastpalls- och rullpallshantering och liknande applikationer.


Sådana arbetsuppgifter kräver inte förmåga till högstapling i pallställage, varför lyftstativet har kunnat utformas smalare, lättare och smidigare. I stället är det i applikationer så som orderplockning, försörjning av produktionslinjer med material, end-of-line-forsling av varor till packstationer samt interntransporter på längre avstånd som den nya autotrucken har sina styrkor, och då räcker det med en måttlig lyfthöjd hos stativet.


– Det rör sig således om mindre system på första-steget-till-automations-nivå, med ett färre antal enheter, inflikar Petri Petäys, teknisk direktör vid Rocla Solutions, Rocla Oy. Applikationer som lämpar sig för automatisering, så som palltransporter till emballerings- och packlinjer till uppställning på godstorg för utlastning till distributions- eller fjärrekipage. Därför är inte heller lyfthöjden högre än vad som krävs för stapling av pallaster ombord i skåpbilar och trailrar, 1,8 meter, en grundapplikation för många brukare av konventionella, manuellt framförda truckar – och således ett nytt kundsegment för oss.

Låglyftande

Tekniskt baseras ATX på Roclas låglyftande orderplocktruck, från vilken konstruktion således modulen till förarplattformen eliminerats, varpå modulen för drivenheten anslutits direkt till modulen för batterienheten (batteritråget). Likaså eliminerades modulen för den manuella styrningen av plocktrucken och ersattes i stället med den automatiska styrmodulen från AGV-programmet. Jani Mähönen:


– Fördelen med detta är en kontruktionen som är sammansatt av beprövade moduler och komponenter, som bevisat sin funktionalitet och tillgänglighet i tusentals driftstimmar under synnerligen krävande arbetsmiljöförhållanden. Därmed vet vi att mekaniken, hydrauliken och hela drivsystemet är tillförlitligt och kan utnyttja samma moduler.


Modulerna i automationspaketet för säkerhet och navigation är samma som i den större modellen AWT, och således också bevisligen testade under krävande arbetsförhållanden. För mjukvaruarkitekturen används isolerade moduler som fungerar oberoende av varandra, vilket underlättar utbyggnad, modifiering eller förenkling av styrsystemet, allt eftersom användarens behov förändras.

Inga följder

– Behöver vi genomföra en kundspecifik förändring hos en modul, eller programmera en ny mjukvarumodul, berörs inte den övriga mjukvaran och drabbas således inte av några följdeffekter från den förändrade, omprogrammerade mjukvarumodulen, inflikar Petri Petäys. Tidigare framställde vi, precis som våra konkurrenter, projektspecifik mjukvara på systemnivå och AGV-nivå, men nu använder vi enbart standardiserade mjukvarumoduler och begränsar de kundspecifika avvikelserna till mycket isolerade, oberoende moduler.


På så vis lyckas Rocla reducera tiden för driftsättning av AGV-systemen, oavsett uppdragens/projektens kundspecifikt individuella karaktär. Reducerad ledtid för driftning av AGV-systemen innebär förstås också reducerade kostnader för installtionspersonal på plats och snabbare idrifttagning av systemen, med tidigare payoff för investeringen.


– Det mest tids- och kostnadskrävande vid nykonstruktion av moduler, oavsett om det rör sig om mekaniska, elektriska eller mjukvarumoduler, är testningen av funktionaliteten hos de nya modulerna, framhåller Jani Mähönen. Med ATX vet vi nu att endast den modul, som förändrats, behöver testas. Antalet timmar för utprovning/testning har kunnat reduceras kraftigt, till gagn för snabbare driftsättning och slutleverans av projekten. De levererade systemen har avsevärt mindre behov av installationsingenjörer på plats, när inte hela systemstrukturen behöver ändras.

Mogen

Därmed har Roclas AGV-teknik bevisligen nått en industriell mognadsnivå som AGV-teknologien inte varit i åtnjutande av tidigare, vilket breddar användbarheten när såväl autotruckar som projekt kan framställas på en industriell serietillverkningsnivå. Genom att repetera en standardiserad process uppnås serieproduktionens ekonomiska fördelar och besparingar, vilket sänker ingångströskeln till AGV-automatisering för små och medelstora företag som normalt inte skulle reflektera över automatisering av sina interna material- och varuflöden, understryker Petri Petäys.


Till skillnad från automatiserade standard-lagertruckar är Roclas nya ATX extremt omfattande testad, både i komponentform som en manuell lågplocktruck och som en autotruck, varför Rocla är övertygade om dess fältmässigt stabila tillförlitlighet, inflikar Jani Mähönen:


– Det är en standardiserad produkt och inte någon projektspecifik utvecklingsprodukt.


Det faktum att ATX bygger på modulerna i Roclas manuella truckprogram, innebär också att underhållsarbetet med ATX är enkelt och tidseffektivt samt ergonomiskt genomtänkt. Samma trucktekniker, som sköter om den konventionella truckparken, klarar också att underhålla autotruckparken, varför någon AGV-specialiserad underhållstekniker inte behöver tillkallas, när det är dags för inplanerat, skadeförebyggande underhåll av ATX.

Andrahandsvärde

– Alldenstund ATX är modulär, standardiserad och väl definierad för interntransporter av pallaster och rullpallar, har den också ett högt andrahandsvärde, tillägger Jani Mähönen. Livcykelkostnaden är lägre än för traditionella lösningar.


– Skulle en kund efter några års drift med ATX finna att den pga ändrade förhållanden inte längre uppfyller ett behov, kan han/hon sälja tillbaka autotrucken till oss, försäkrar Petri Petäys. Tack vara sin standardisering lämpar sig ATX också väl för leasing under en given, kontrakterad leasingperiod, varpå trucken efter periodens slut återgår till Rocla. Med kända underhållskostnader kan leasing i många fall vara en vinn-vinn-lösning för båda parter.


Låga investeringskostnader för ATX-betjänade system undanröjer den tveksamhet små och medelstora företag hittills kan ha hyst inför en övergång till automatiserade interna godsflöden, är Roclas uppfattning. Men även i de fall kostnaden för manuellt truckarbete är låg, finns det användare som investerar i Roclas ATX-autotruckar för att försäkra sig om en bättre uppföljning av godsströmmarna – track & trace – som följer med automatiseringen. Petri Petäys:


– Det är huvudskälet för de leveranser av ATX-truckar vi har gjort till den kinesiska marknaden, som ju normalt inte skulle automatiserat för att sänka sina personalkostnader. Till det kommer besparingarna från de kostnader man slipper för hanteringsskadade varor, liksom även från förlorad goodwill pga leveransförseningar och kompletteringsleveranser för att ersätta skadat gods. Säkerhetsanordningarna hos den nya AGV-generationen är ännu bättre än hos den tidigare pga strängare krav.


ATX kommer i två versioner, ATX12 och ATX 16, den senare för samtidig hantering av två pallaster.


I Sverige representeras finländska Rocly Oy av dotterbolaget Rocla AB i Skärhamn.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078