23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Verkstäderna
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny olja snålar på bränslet

Exxon Mobil har omarbetat sin heavy-duty-olja för dieselmotorer. Oberoende tester visar att man i genomsnitt sparar 1,8 procent i bränsleutgifter.

Den nya oljan uppfyller kraven för de flesta av Euro VI-motorerna.

För att uppfylla EUs utsläppsmål, kommer alla Euro VI-motorer att ha teknik för efterbehandling av avgaser, som inkluderar en kombination av selektiv katalytisk reduktion (SCR), avgasåterförening (EGR) och dieselpartikelfilter (DPF)-system. Dessa enheter för efterbehandling kan vara känsliga för smörjmedelskomponenter. Genom sitt låga innehåll av sulfataska, fosfor och svavel (låg SAP) utlovas den nya oljan med beteckningen Mobil Delvac 1 LE 5W-30 ge skydd för emissionssystem i moderna motorer, inklusive Euro VI.

Den nya sammansättningen ska även ge bränsleekonomiske fördelar. Detta visade bland annat nyligen genomförda och oberoende tester på Millbrook i Storbritannien, en ledande internationell fordonstest- och utvecklingsanläggning. Där fick två Volvo FM440 Euro V lastbilar, lastade till 75 procent totalvikt (ca 44.000 kilo), genomgå en serie av tester av bränsleekonomin under landsvägsförhållanden. Mobil Delvac 1 LE 5W-30 uppnådde en genomsnittlig förbättring i bränsleekonomin på 1,8 procent.

Enligt återförsäljaren GA Lindberg Chemtech har oljan ytterligare prestandafördelar jämfört med konventionella mineraloljor, såsom:

– Hjälper till att förlänga motorns livslängd

– Minskar oljeförbrukningen och minimerar kostnader för spillolja och kassering

– Möjliggör lättare start och bibehåller skydd av motorn i kallt väder

– Minimerar högtemperatursavlagringar

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063