23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Verkstäderna
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stora ABB-order inom fartyg

ABB har tagit order för totalt 1, 2 miljarder svenska kronor för elektriska kraft- och framdrivningssystem till kryssningsfartyg under 2013.

Sex order bekräftar att ABB:s framdrivningssystem Azipod XO är kryssningsbolagens förstahandsval. Det är ABB:s bästa århittills för systemen till kryssningsfartyg. Uppdragen gäller två fartyg för Norwegian Cruise Line (NCL), två för Royal Caribbean International och ett vardera för Holland America Line och Carnival Cruise Lines, alla ledande kryssningsbolag. Beställningarna bokades under 2013 med runt 30 miljoner dollar i första kvartalet, runt 90 miljoner dollar i andra kvartalet, runt 30 miljoner dollar i tredje kvartalet och resterande runt 30 miljoner dollar i fjärde kvartalet.

Det elektriska framdrivningssystemet är installerat i en monterad kapsel utanpå fartygsskrovet under vattenytan. Systemet innehåller en varvtalsreglerad elmotor som driver en propeller som kan snurra runt sin vertikala axel för att skapa framdrivning i alla riktningar. Med Azipod undanröjs behovet av roder, tvärpropellrar eller långa axellinjer på fartygsskrovets insida. Sedan systemet lanserades för 20 år sedan har det blivit allt populärare bland rederier och varv som bygger kryssningsfartyg och isklassade fartyg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.277