23948sdkhjf

2013 näst största lokaffär

Siemens levererade i december lok till VR Group i Finland till ett värde av drygt 2,6 miljarder kronor. Ordern från finska statens järnvägar, VR Group, innebär att leverera 80 ellok med en option på ytterligare 97 lok.

Underhåll för en period av 10 år är inkluderat. Det är den näst största lokaffär som har gjorts i Europa i år. De första elloken sätts i trafik 2017 och hela partiet ska levereras till Finland senast 2026. Med dessa lok ersätts etappvis de första sovjettillverkade ellok som köptes på 1970-talet. VR har nu sammanlagt 155 ellok. De nya loken är avsedda att fungera pålitligt även under extrema klimatförhållanden under hela deras livslängd. Siemens har kunnat visa på tydliga bevis på lokens kapacitet under omfattande test- och godkännande resor i Sverige och Norge.


– Siemens ellok lämpar sig för våra utmanande förhållanden i Finland, berättar VR Groups verkställande direktör Mikael Aro. Loken kan användas för både passagerar- och godstrafik och de har en toppfart på 200 km/h. Ett lok kan dra ett tåg som väger drygt 2 000 ton.

Vectron är ett energieffektivt ellok. Den elenergi som uppstår när loket bromsar matas tillbaka in i nätet. Loket har låg energiförbrukning när det står stilla, och tack vare ny teknik uppstår det mindre spillvärme än tidigare. Loket har också två dieselmotorer som gör att man kan ersätta diesellok på korta avsnitt som inte är elektrifierade, såsom på bangårdar och industrijärnväg.


– Siemens har levererat hundratals snabba ellok inom Europa, även till de ryska eltågen Sapsan och ICE-tåg till Tyskland. Elloken som ska till Finland tillverkas i Tyskland, säger Ulf Troedsson, Vd och ansvarig för Siemens i Norden.

Enligt Ulf Troedsson gäller följande fakta för Vectron-lok:

– toppfart 200 km/h


– vikt nästan 90 ton

– längd cirka 19 meter

– prestanda 6,4 MW

– loket är 60 gånger mer effektivt än en personbil


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094