23948sdkhjf

Lager får en nyckelroll

Det är inte länge sedan lager inte var mer än en stor byggnad, där chefens roll var att underlätta arbetet. Numera är detaljhandelns nav ofta ett distributionscenter med röststyrda headset som ett allt viktigare redskap.
Pris, service och varans värde är inget värt utan att lagret är synligt och tillgängligt. Idag är lagerchefen ofta en nyckelperson när det gäller strategisk planering av verksamheten.

Konsumenternas köpbeteende förändras i takt med att tekniken utvecklas. Många inköp sker från mobilen eller plattan och på alla tänkbara tider på dygnet. Det leder till en mer fragmenterad distribution som kräver flexibilitet. Arbetskraften behöver vara rörlig och mångfacetterad och personalen måste kunna arbeta där de bäst behövs inom företaget.

Så hur anpassar sig återförsäljare och andra företag inom lager och distribution till dessa nya trender? Flexibilitet är naturligtvis av största vikt. Det innebär bland annat att investera i smidiga anpassningsbara former av teknik, men också att investera i personalen. Trots övergången till automatisering på vissa områden, upptäcker många företag att människan fortfarande är den starkaste och mest anpassningsbara resursen någonsin.

Röststyrda headset, Voice-teknik, är ett viktigt redskap i lagerarbetet. Personalen får både ögon och händer fria. De får instruktioner – ett enkelt kommando i taget – från lagerstyrningssystemet (WMS) eller Enterprise Resource Planner (ERP). Plockaren bekräftar varje instruktion allteftersom genom att säga "ja" eller "nej" eller läsa upp kontrollsiffror. Eftersom instruktionen bara ges när den behövs kan plockaren koncentrera sig på varje åtgärd utan att bli distraherad på grund av nästa steg.

Dessa steg-för-steg instruktioner innebär att personalen lätt kan omfördelas till andra uppgifter utan behov av intensiv träning. Det ger verklig flexibilitet och innebär att personalen kan byta roller under dagen beroende på efterfrågan. Det kan minska det monotonin i upprepade arbetsflöden och ger utrymme att bredda sin kompetens.

Som detaljhandelsverksamhet fortsätter att utvecklas, kommer personer som använder Voice-teknik ses som en allt viktigare resurs. Det ger den anpassningsförmåga som krävs för en rörlig och dynamisk miljö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11