Världens första elväg invigd
Sveriges tillika världens första elväg har invigts av infrastrukturminister Anna Johansson och energiminister Ibrahim Baylan.
Under en period på två år ska demonstrationssträckan på E16 utanför Sandviken nu testas och utvärderas för vidare kommersiell utveckling av Trafikverket. Elvägen är utrustad med luftburna kontaktledningar från Siemens, vilka förser elhybridlastbilar från Scania med förnybar el.mVägtransporter står för en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp, varav tung godstrafik står för nära hälften. Elvägen på E16 är konstruerad utifrån Siemens så kallade eHighway-system, vilket innebär elektrisk drift av en elhybridlastbil via strömförande luftledningar. Den konduktiva elförsörjningen är dubbelt så energieffektiv jämfört med konventionella lastbilar med förbränningsmotorer. Förutom en halverad energiförbrukning erbjuder tekniken en potentiellt hundraprocentig reduktion av utsläppen genom användning av förnybar elektricitet, samt biobränsle eller batterier för de vägsträckor som inte är utrustade med eHighway-systemet. Men det är inte bara koldioxidutsläppen som minskar, även energikostnaderna kan reduceras märkbart vilket ska göra systemet ekonomiskt attraktivt för både lastbils- och infrastrukturföretag.
– Om vi skulle förse hela sträckan från Borlänge till Gävle hamn med eHighway-systemet och ellastbilar finns potentialen att helt reducera koldioxidutsläppen från tung godstrafik på sträckan. Vi ser fram emot att kunna använda underlaget från det här demonstrationsprojektet för att utvärdera vidare satsningar på elvägar för tung godstrafik i Sverige. Intresset från svensk industri är stort, både för skytteltrafik, fjärrtrafik och gruvdrift, säger Anders Bylund, affärsområdesansvarig på Siemens.
– Till 2030 ska vi ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila drivmedel, tillägger Anders Bylund.