23948sdkhjf
Annons

Toyotas nya testlabb i Mjölby invigt

Toyota Material Handling Sweden i Mjölby intar frontposition i utvecklingen av materialhanterande truckar - det står klart efter invigningen av det nya test- och verifieringscentret.


TEXT OCH FOTO MONICA ALMGREN

Nästan dubbelt så högt som det nuvarande kontorshuset för Toyota Material Handling Sweden i Mjölby tornar den 20 meter resliga byggnaden upp sig. Det är i storlek en kopia av Vasaskeppets museum. Den nya test- och verifieringsverkstaden invigdes lagom till 70-årsjubileet för BT:s grundande, i folkmun i Mjölby så lever det gamla namnet kvar. Företagsnamnet Toyota Material Handling Sweden är en följd av Toyotas uppköp av BT Industries år 2000.

Utanför testlabbet som varit i drift sedan årsskiftet men formellt invigs denna dag, står ett 15-tal Toyota transportbilar på rad, som hämtat långväga gäster från bland annat Japan. En lång röd matta har rullats fram i den smalgång som byggts.

Kristian Björkman är VD för Toyota Material Handling Manufacturing Sweden.

– Hela investeringen för testverkstaden uppgår till 80 miljoner kronor inklusive byggnad och satsningen ingår i en långsiktig investeringsplan som löper under 6-7 år.

Testlabbet kunde lika gärna hamnat i någon annanstans i världen del i världen. Toyotas beslut visar att det finns en tro på verksamheten i Mjölby.

Den nya anläggningen för utveckling och testning av nya truckmodeller öppnar många nya möjligheter för Mjölbyenheten.

Labbet innehåller bland annat en 95 meter lång testbana, en ”bump track” för uthållighets- och utmattningsprov och en smalgångsyta med 18 meters fri takhöjd.

Anläggningen innebär att företaget kan minska behovet av extern hjälp för provning.

I den här byggnaden kommer man att kunna utveckla och testa truckarnas kapacitet, driftssäkerhet, livslängd och kvalitet.

– Vi har även ljudkammare och klimatkammare, där vi kan simulera och bygga upp autentiska driftmiljöer för kundernas truckar, säger Kristian Björkman.

– Om 2 veckor levererar vi 8 truckar till Sydafrika, till den tuffaste site vi någonsin upplevt. Här i Sverige bygger vi upp samma miljö och samma spänningar som i Sydafrika, säger Kristian Björkman.

– Med hjälp av skakbana kalibrerar vi in de aktuella spänningarna. Med avancerad teknik har vi kunnat tidsforcera detta test. De krafter vi utsätter våra riggar för motsvarar den spänning som finns i Sydafrika.

Skakbanan är ett utmattningstest för trucken och en genomgång komponent för komponent.

– Det är en sluttest för den kompletta trucken, säger Kristian Björkman.

Hur mycket tid motsvarar en livsgärning för trucken i skakbanan?

– Ett 3-7 veckors test motsvarar strax under 15 års vanligt truckliv, svarar Kristian Björkman.

Inte minst kommer de producerade truckarnas väg ut till kunderna snabbas upp.

– Ja, det betyder att vi kan korta tiden till marknaden ytterligare. Under senare tid har vi lagt ner mycket krut på detta, exempelvis har på bara några år tiden till marknaden för låglyftaren BT Levio halverats.

Test- och verifieringscentret är indelat i tre områden.

1. Test- och verifiering av nya truckar.

2. Tillsammans med kunden optimera truckanvändning i kundens miljö. Vad händer, hur kan man trimma och förändra? Användningsanpassa.

3. Utforska vad den nya tekniken kan tillföra truckar. Exempelvis internet of things med mera.

Entreprenör för anläggningen är Åhlin & Ekeroth Bygg i Linköping. Toyota MH valde inte det billigaste anbudet, utan ville ha en lokal lösning.

– Det är viktigt att även ta ett socialt ansvar, kommenterar Kristian Björkman.

Därefter vidtar invigningsceremonin. Inför den samlade publiken förevisas sedan Toyotas mycket smalgående och med hela 14,3 meters lyfthöjd, truck BT Vector i aktion. Hytten med föraren skjuts snabbt upp och kan plocka på högt belägna lagerhyllor. Skjutstativtrucken BT Reflex agerar också på scenen, Serien främst för horisontella lyft och stapling inomhus har en räckvidd på upp till 12,5 meter och lastkapacitet från 1,2 till 2,7 ton.

Därefter genomförs ”skaktest” på scenen och ”hållfasthetstest”, där det senare handlar om att släppa en stor till synes betongklump på en truck som utan problem klarar belastningen. Underhållning saknades inte, liksom även dansande truckar och repakrobatik. Fyra prominenta gäster; landshövding Elisabeth Nilsson, Toyota Industries Corporations vice VD Kasue Sasaki, Toyota Material Handling Europes styrelseordförande Norio Wakabayashi och Toyota Material Handling Europes VD Mattias Fischer samlades för simultan bandklippning och därmed förklarades testlabbet vara invigt.

LABBFAKTA: Höjd: 20 meter utvändigt. Yta: 2 800 kvm, 95 x 30 meter plus nuvarande testlabb som är 2 000 kvm.

– Tidigare utförde vi fältprov hos kunderna och det störde lite grann i kundernas dagliga verksamhet, det slipper vi nu, säger Krister Björkman.
Kommentera en artikel
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Sänd till en kollega

    0.062