23948sdkhjf

Unik industriservice räddar företag i knipa

Maskin- och elektroniktillverkarnas produkter samt eftermarknad får allt kortare livscykler. För verkstäder med lite äldre maskiner och styrsystem kan det skapa problem för reparationer och underhåll. Räddningen kan vara Jernbros komponentservice vars specialister kan klara utrustning så gammal som tidigt 70-tal.


TEXT OCH FOTO PER BERGBOM

– Kortade livscykler är ett växande problem. Och istället för att slänga och köpa nytt, kan det ofta vara klokt att förlänga livslängden på en bra maskinpark, säger Mats Ahrling, chef för Jernbros komponentservice i Skövde.

Här repareras, trimmas, kalibreras och uppdateras elektronik, motorer, frässpindlar och så vidare för ny och gammal utrustning åt en mängd industrikunder. Finns inte en nödvändig reservdel att få tag i kan komponentservice inte sällan nytillverka den.

Jernbro är ett av landets största aktörer inom industriservice. En unik del av tjänsteutbudet är avdelningen för komponentservice med kontor i Skövde för främst elektronikunderhåll och i Åmål där man servar elmotorer, generatorer och transformatorer åt bl a elkraftindustrin. Båda avdelningarna med gedigen specialistkunskap om maskiner och elektronik ända ner till början av 70-talet.

– Det finns knappast något liknande inom industrin, säger Mats Ahrling. Anledningen är att det krävs så mycket kunskap och erfarenhet. Våra äldre specialister överför kunnandet till nyanställda. Att försöka bygga upp en sådan här verksamhet på nytt skulle vara så gott som omöjligt. Dessutom krävs en viss volym på verksamheten för att driva den – trots allt går det inte sönder så mycket i industrin.

Antalet räddningsuppdrag komponentavdelningen får från kunder i knipa har dock ökat de senaste åren.

– Tillverkare av verkstadsmaskiner och särskilt företag som tillverkar styrsystem, lägger ner sin egen eftermarknad allt snabbare. Livscyklerna för maskinelektronik blir allt kortare. Plötsligt går det inte längre att köpa reservdelar. Problemet drabbar både stora och små företag och verkstäder, förklarar Mats Ahrling.

– Fabriker, inom t ex verkstadsindustrin investerar mycket i nya maskiner för att få ut nya produkter, men de ska ju inte behöva göra det för att det saknas reservdelar till äldre utrustning.

– Tillverkarna av maskinelektronik släpper sällan ifrån sig data och kopplingsschema för hur deras produkter är byggda. Vi får istället använda ”reverse engineering’”och lista ut hur t ex kretskort är uppbyggda. För att felsöka på dem har vi speciell utrustning.

- Vi lyckas inte i hundra procent av alla fall men oftast går det bra eftersom vi har en stor databas – ett kartotek – med ritningar och kopplingsscheman. Databasen går ända tillbaka till 1974 och fylls på kontinuerligt med nya rön och uppgifter.

– Men inte sällan dyker det upp produkter från exotiska tillverkare som vi aldrig tidigare sett. Då blir det en ekonomisk fråga för kunden eftersom felsökning är ett tidsödande detektivarbete – hur viktigt är det? hur mycket får det kosta?

– Ett alternativ som vi har sedan några år tillbaks är en webbshop där man kan köpa kretskort, servon och andra elektronikartiklar. Där går det också att beställa utbytesenheter, service av komponenter eller av system. Vi ska lägga in flera produkter på hyllorna så att kunder kan få leverans omgående.

– Fördelen med oss kontra internationella konkurrenter på nätet är att vi kommer från reparationssidan och är duktiga på att testa komponenter och att kvalitetssäkra dem. Konkurrenterna köper ofta från nerlagda industrier och testar inte lika ingående.

-Också vi köper in delar då och då, och en av våra specialiteter är att vi även kan konstruera och tillverka komponenter som inte går att få tag på. Vi kan till och med förbättra en befintlig konstruktion, säger Mats Ahrling.

Electrolux

Ett fall handlade om elmotorstyrningar till tvättmaskiner åt Electrolux.

- Några reservdelar var omöjliga att få tag på så vi nytillverkade dem.

På elektroniksidan har komponentservice runt 600 kunder.

- Alltifrån små serviceföretag som är ute och servar maskiner; byter kretskort eller en motor, till de största kunderna inom verkstadsindustrin. Det finns ett stort behov.

Det största produktutbudet är mot servo- och drivdonsidan.

- Exempelvis elmotorer och servodrivdon där olika typer av elektronik och elmotorgivare finns för att bättre kunna reglera maskinens rörelser. Dessa delar är utsatta för påfrestningar, t ex vid mekaniska problem. I övrigt är vi allätare inom elektronik så vi renoverar allt möjligt, från olika styrsystem och bildskärmar till pulsgivare och servostyrsystem.

Avdelningen för motorer ligger vägg i vägg med elektronik eftersom motorer utrustas med alltmer styrelektronik för att få mer exakta rörelser.

– Där har vi specialiserat oss på att ställa i givarna i motorerna efter renovering av t ex kullager. Det är något som kunderna oftast inte kan klara av själva.

Toleranserna viktiga

Högvarviga bearbetningsspindlar för fräsmaskiner har fått en egen liten specialavdelning eftersom toleranserna är så viktiga vid höga hastigheter.

– För många kunder är det viktigt med hög kvalitet vid renovering
av så känsliga maskindelar.

Ännu så länge jobbar komponentservice enbart i Sverige och de nordiska grannländerna, men planer finns på att nå längre ut. Nya webbshoppen för renoverad elektronik är en början.

- Vi följer också med svenska företag som verkar i utlandet, och därmed deras lokala kunder. Eftersom vi håller på med elektronikunderhåll som går att tillämpa också på andra marknader så är det en möjlighet att sprida
vårt produktutbud till Europa och övriga delar av världen där vi har samarbete med olika kunder.

Åker ut

Jernbro har en stor underhållssida med mekaniker och elektriker som åker ut till kunderna och servar dem på plats.

– Vi kan också erbjuda en best-practice-metod för att minska kundernas underhållskostnader och öka driftsäkerheten: Jernbro Maintenance Way. Den innebär att vi identifierar vad som behöver göras och hur och varför. Underhållsverksamheten värderas enligt en standardiserad modell och utvecklingen mäts över tid. På så sätt kan vi jämföra underhåll, skapa individuella utvecklingsplaner för kunden och även använda metoden för benchmarking.

Komponentsidan supportar underhållsorganisationer med reservdelar och med kunskap från våra specialområden. Oftast är det förråds- och underhållsavdelningarna ute på företagen som är våra kunder.

Industri 4.0

Numera har man fasta priser på det mesta som skickas in till komponentavdelningen. Undantaget är utredningsjobb.

Komponentservice ska växa, bl a vill man jobba mera på att sälja in långsiktiga underhållsavtal med industrikunder.

– Sådana avtal är svåra att få utan bra referensfall. Men vi har just nu fått ett sådant genom ett avtal med en stor kund där vi ska hålla deras maskinutrustning vid liv till år 2030. Det ska säkerställa driften av en viss generation styrsystem, servodrivdon och -motorer.

Komponentservice utvecklar även produkter som kretskort, reservdelar med mera.

– Där finns också en tillväxtpotential och vi tittar på hur vi kan bidraga till "Industri 4.0"(den smarta fabriken) där allt ska vara uppkopplat för att förutsäga möjliga haverier. På vissa delar i det konceptet är vi ju specialister, menar Mats Ahrling.

______________________________________

HISTORIA:

År 2005: Dagens Jernbro startade sin satsning på produktionsservice genom förvärv av AB Volvos servicebolag Celero. Fokus på fordonsindustrin.

2007: Dagens ägare, riskkapitalbolaget Cinven Ltd, förvärvar Coor från 3i.

2009: Etablering i östra Sverige genom förvärv av Sapa Industriservice i Finspång. Tyngdpunkt mot stål- och tillverkningsindustrin.

2010: Övertagande av Kemiras underhåll och teknikverksamheter skapar en bas i södra Sverige och i den kemiska industrin.

2011: Bolaget EuroMaint Industry förvärvas med tyngdpunkt inom fordons- och tillverkningsindustrin samt energisektorn. Ökad internationell närvaro genom främst enheten för tillverkning av specialmaskiner.

2012: Outsourcingkontrakt av produktionsunderhåll, intern logistik och andra tjänster med Trelleborg Sealing Profiles i Värnamo.

2013: Coors koncernstruktur ändras så att Industriservice blir en mer självständig resultatenhet.

2014: Uppstart av Engineering-verksamheter i Södertälje och Nyköping. Outsourcingaffär med Stora Enso Wood (Ala såg) i Ljusne utanför Söderhamn.

2015: Nytt koncernmoderbolag bildas. Den 15 juni separeras Coor Industrial Services från övriga Coor, och drivs vidare som ett fristående paraplybolag under Cinven.

2016: Coor Industrial Services byter namn till Jernbro.

_____________________________

FAKTA:

Jernbro är ett av landets ledande inom industriservice. Företaget arbetar med förebyggande och avhjälpande underhåll, beredskapsavtal och driftsäkerhetsavtal inom en rad industrigrenar: tillverkning, kemi, stål, livsmedel, läkemedel, papper- och massa, kraft- och värme. Företagets specialister kan också utveckla produktions­anläggningar, från mindre ombyggnationer till kompletta maskiner och produktionslinor för automation.

Företaget har sammantaget 750 anställda med 150 ingenjörer, 300 mekaniker, svetsare och hydrauliktekniker samt 120 elektriker och instrumenttekniker. Flera av Jernbros ingenjörer är certifierade underhållsledare enligt EFNMS (European Federation of National Maintenance Societies). Komponentservice har 30-talet anställda.

Jernbro finns på 20 orter med huvudkontor i Skövde och Finspång. Komponentservice finns i Skövde och Åmål.

Service erbjuds på styrsystem och elektronik, servodrivdon, servo- och elmotorer, spindlar, pumpar och växellådor, stora elmotorer, generatorer och transformatorer.

Certifierade enligt ISO 9001 och 14001

Kunder är Volvo Cars AB, AB Volvo, Gränges, Sandvik, Stora Enso, ABB, Kemira, Scania, Arla Foods, Husqvarna, Siemens, Trelleborg, SSAB, Yara, AstraZeneca samt ett antal små och medelstora företag.

Årsomsättning: Jernbro totalt cirka 1 miljard kronor

_______________________________________________________

Bilder

1.

Per Lycken och Alf Björklund går igenom elritningsunderlag.

2.

Christer Sundqvist testar Siemensservo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078