Lastbilskranar på banan igen

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Cranab har återupptagit produktionen av lastbilskranar efter nästan 15 års uppehåll.

Vindeln. Under 1990-talet ingick lastbilskranar i krantillverkaren Cranabs utbud men produktionen lades ned 2001 eftersom det redan fanns flera lastbilskranstillverkare i dåvarande ägarkoncernen Partek.

2013 ändrades förutsättningarna när Cranab fick nya ägare i Fassi, i november 2017 köpte Fassi dessutom Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till gruppen där även Vimek och Bracke Forest  ingår.

Läs också: Maskintillverkaren fördubblar takten

Fassi är en av världens största tillverkare av styckegodskranar.

– Det är långsamma kranar som kan lyfta riktigt tungt, långt och högt, kranar som skiljer sig väldigt mycket från skogsmaskinkranar, konstaterar Jonas Järnö, Cranabs produktchef för lastbilskranar.

Cranabs snabbfotade kranar kompletterar Fassis utbud, den italienska tillverkaren ville dock kunna erbjuda kranar även för timmerhantering och recycling, Vindelnföretaget såg därför chansen att återuppta tillverkningen.

– Vi började med 12-tonsklassen, det är det vi ser som volymkranarna, säger Jonas Järnö.

Den första lastbilskranen levererades 2015 och först ut blev Z-kranar: kranar som kan placeras längst bak eller närmast hytten på en lastbil och som fälls ihop i formen av ett Z.

– Fördelen är att den alltid upptar samma volym, det är en utrymmeseffektiv kran om man till exempel vill lasta högre eller få plats med en container på flaket, något som blivit allt mer aktuellt i takt med att man får framföra tyngre fordon på vägarna, säger Jonas Järnö.

Läs också: Vindelnbolaget Cranab växlar upp i Danmark

Cranabs Z-kran finns nu i tre längder: 2015 kom 10,5-metersvarianten, året därpå lanserades 9,3-meterskranen och 2017 var det dags för en 8,3-meterskran.

2016 följdes Z-kranen av en L-kran, en traditionell timmerkran som dock försetts med en momentlänk, något man annars ser mest på Z-kranar.

– Z-kranarna har momentlänk eftersom det krävs för geometrin i parkeringsläget, för att kunna parkera och veckla ut den. Vi har tagit länken till L-kranen också, säger Jonas Järnö.

Tack vare momentlänken ska L-kranen vara jämnstark genom hela rörelseområdet och inte ”fastna” om den lyfter riktigt tungt.

Det är ganska unikt att sätta en extra länk på lyftcylindern på en L-kran, vi har gjort det för att göra kranen stark även i de ”svaga” lägena, förklarar Jonas Järnö.

Cranabs L-kran tillverkas i ett tiometersutförande, en räckvidd man anser vara volymkranen i L-segmentet.

De lastbilsmonterande kranarna finns i två applikationer: skog och recycling.

– Det är ju i grunden samma kran, men säkerhetskraven är större på recyclingkranarna som ofta arbetar i närheten av människor, säger Jonas Järnö.

Ett exempel är att armen aldrig får falla ner om en slang i en cylinder går sönder och Cranabs lösning är pilotstyrda ventiler – ger föraren inte aktivt tryck stannar kranen.

Recyclingkranarna kan inte heller belastas fullt ut ut förrän stödbensbalkarna körts ut och stödbenscylindrarna fällts ned.

Om det inte är check på det går kranen med kraftigt reducerad kraft, säger Jonas Järnö.

De svenska kranåkarna har inledningsvis fått vänta lite på att bekanta sig med de nya kranarna, dels för att de första varianterna var anpassad för marknaden i Mellaneuropa, dels för att de svenska kunderna har andra behov, till exempel när det gäller ventiler.

De mellaneuropeiska kunderna behöver oftast ett tvåkretssystem med två pumpar, de svenska har ett mer varierat bestånd, konstaterar Jonas Järnö.

I Sverige finns både tvåkretssystem, enkretssystem och LS-system (load sensitive), lastbilarna är utrustade på olika sätt och det ställer krav på oss som kranleverantörer, vi måste anpassa grundkranen till de olika styrsystemen.

En annan skillnad är att mellaneuropeiska åkare ofta vill ha sin kran fast monterad medan de svenska vill kunna ställa av den för att kunna lasta mer.

Vi har ofta långa transportsträckor och då vill man inte dra med sig kranen, kommenterar Jonas Järnö.

Hittills har Cranab exporterat huvuddelen av lastbilskranarna, nu riktar företaget in sig även på Sverige och ute i fabriken finns ett exempel på en kran byggd för svenska behov – till skillnad från kranar som går söderut är den till exempel försett med våg, den har också fått en hytt.

– I Mellaneuropa är det inte så vanligt, de har öppna förarplatser, kommenterar Jonas Järnö.

Cranabs lastbilskransutbud består i dag av tre Z-kranar och en L-kran. Tanken är dock att bredda programmet.

– Etapp ett var att ta fram kranar i tolvtonmetersklassen men det finns behov av både större och mindre kranar, konstaterar Jonas Järnö.

Under de två år som gått sedan produktion av lastbilskranar återupptogs har de flesta har varit Z-kranar, majoriteten har gått på export och kunderna har främst återfunnits inom skogsindustrin.

Tanken är att Cranab till del ska utnyttja Fassis världsomspännande återförsäljarnät – ett veritabelt smörgåsbord för den västerbottniska krantillverkaren konstaterar Jonas Järnö som ser stora möjligheter framöver.

Lastbilskransdelen har störst potential att expandera, vi har nästan kommit så långt vi kan komma på skogssidan där vi redan har en stor del av marknaden. Då är lastbilssegmentet enklare, där kan vi öka försäljningen.

Fotnot: I november köpte Fassi Hans Eliassons andel i Cranab Group, det italienska företaget är därmed hundraprocentig ägare till företagetsgruppen där förutom Cranab även Vimek och Bracke Forest  ingår, läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om:Cranab |Reportage


Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mångmiljonprojekt ska lyfta 3D-printindustrin

Schneider Electric lyfter Volvos automation

Har fått projektet att uppdatera Volvo Cars bilfabrik i Olofström.

Industri 4.0 är centralt för Esab på Euroblech

Triboron International byter vd

Höganäs vd i exklusiv intervju

Att säga att det är mycket på gång hos Höganäs är nästan en underdrift. Det händer mycket både i bolagets svenska anläggningar i Höganäs och Halmstad men även internationellt.

De ska hitta framtidens stål-id

Nyhetsbrev

Ravema förlänger samarbetet med HV71

Företaget utökar så att det gäller även säsongen 2018/2019.

Arkiv

Nyköpingsföretaget tar order för 10 miljoner

De utökar sitt rör-program

Trumpf fokuserar på självstyrande produktion på Euroblech

"Get Connected" är fortsatt företagets motto vilket genomsyrar årets Euroblech-mässa i Hannover.

Verkstaden växer

Dahlbergs Mekaniska i Lidköping investerar i en ny 10-axlig Biglia.

SMT och Storebro visar Spinnernyhet på AMB

Stort intresse när robotföretaget hade öppet hus

Nu går det att träffa nyrekryterade från Nederländerna i Gnosjöregionen

Ursviken ställer ut vid mässa i Tjeckien

Maskintillverkaren visar sina produkter ihop med agenten Intech Spol.

De visar en ny uppfinning inom TIG-robotsvetsning

B&R samlar och presenterar maskin-data

Universal Robots utvidgar sitt cobotpris

Den svenska stålproduktionen steg kraftigt i augusti

De tar över verktygsstål för kallbearbetning

De demonstrerar sin teknik för högprecisionsmätning

MLT Maskin & Laserteknik ställer ut vid mässan Scanautomatic i Göteborg i mitten av oktober.

Water Jet Sweden visar instegsmodell på Euroblech

Tack vare lite färre tillvalsfunktioner kan maskinsystemet säljas billigare än föregångaren X-series, uppger företaget.

Automation och robotisering är en överlevnadsfråga

Ökad efterfrågan för cylindertillverkaren

Nu köper de in sin tredje Doosan Puma i 4100-storlek.

Concentric tappar en global storaffär

ACAB investerar i en Okuma

De stärker sin position inom mätteknik

Impact Coatings får order för 7 miljoner

Rösta fram årets bästa limmade produkt

Han axlar rollen som ny marknadschef för Assa Abloy

Höganäsprodukt renar vatten

Samarbete för högre noggrannhet

Atlas Copco köper bolag för sex miljarder

Plåtslageriet växlar upp stort

Werma underlättar för brandmän

AP&T visar sin servohydrauliska press på Euroblech

Lim används fel i svensk industri

Se alla Företagens egna nyheter

Längre livslängd och bättre miljö

Spanska KIOMAC intar Sverige! Nya avancerade fräsar och svarvar.

RS Components lanserar podcasten History Makers

Självsugande centrifugalpump för industrier

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Innovativ skivfräsning

Framtiden öppnas med unika strålstyrningsteknologier

Världspremiär för nya fiberlasern MSF Compact

RZ Mekpart AB investerar i Hyundai maskiner

Stort intresse för AP&T:s produktionslösning för varmformning av höghållfast aluminium på Aluminium

Varvskoncernen MEST på Färöarna investerar i Leonova Diamond

Synglas från Mirit Glas

Nya OptiSpray pulverpump

Ingenjörsrådgivning från WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Upptäck ebm-papst i applikationer - Transportteknik

Horn - 32T

Nivåvakt och kontinuerlig nivåmätare- JUMO NESOS

Besök JUMO på VA-mässan i Jönköping, 25-27 september

Effektiv elektronikylning som aldrig krånglar viktigt för världsledande rob...

Som handen i handsken

KmK Instrument på Smålands Industrimässa i Växjö 17-18 oktober 2018

Programmet för Stålbyggnadsdagen 2018 är klart!

ebm-papst visar ny fläkt för kylning av järnvägsapplikationer på mässan Inn...

Sänd till en kollega

0.503