23948sdkhjf

Vill bygga världsunik pilotanläggning för fossilfritt stål

| Av Magnus Lilienström | Tipsa redaktionen

Efter en genomförd förstudie av SSAB, LKAB och Vattenfall blir det grönt ljus för initiativet fossilfritt stål, Hybrit.

Planering och projektering beräknas kosta 20 miljoner kronor och i dagarna blev det klart att Energimyndigheten kommer att delfinansiera projektet. Initiativet kan minska Sveriges totala koldioxidutsläpp med tio procent och Finlands med sju procent och har beskrivits som avgörande för att Sverige ska kunna möta målen i Parisavtalet.

– Det är med stor glädje vi idag kan meddela att vi ger initiativet grönt ljus att gå vidare för att planera och projektera en pilotanläggning för fossilfritt stål i Luleå och Malmfälten. Vår förhoppning är att kunna ta ett första spadtag redan innan sommaren. I vår börjar vi också utreda möjligheterna för att bredda projektet till Finland. Vi är mycket glada över att Energimyndigheten vill vara med och stötta oss i det här arbetet, säger Mårten Görnerup vd för Hybrit.

Målet är att ha en helt fossilfri process för ståltillverkning framme 2035. I förstudien görs beräkningar på genomförbarhet och möjligheten att kunna kommersialisera ett fossilfritt stål på sikt. Slutsatsen är att fossilfritt stål, givet dagens priser på el, kol och CO2-utsläpp, skulle bli 20-30 procent dyrare. Med sjunkande priser på elektricitet från fossilfria källor och ökade priser för koldioxidutsläpp i och med EUs nya utsläppsregler (ETS) innebär det att fossilfritt stål kommer att kunna konkurrera med traditionellt stål på marknaden i framtiden.

I vår inleds arbetet med planering och projektering av pilotanläggningen. Det arbetet beräknas kosta 20 miljoner kronor och i dagarna meddelade Energimyndigheten att de finansierar arbetet till hälften. Resterande 10 miljoner kronor svarar SSAB, LKAB och Vattenfall för. Energimyndigheten har tidigare bidragit med 60 miljoner kronor till förstudie och forskningsprojekt. Efter 2024 övergår initiativet i en demonstrationsfas 2025-2035.

Innan en lösning för fossilfritt stål är färdig planerar SSAB att minska sina utsläpp i Sverige med 25 procent runt år 2025, genom konvertering av masugnen i Oxelösund till ljusbågsugn. Mellan 2030-2040 planerar SSAB att konvertera masugnarna i Luleå och Brahestad, Finland, vilket skulle eliminera merparten av de återstående koldioxidutsläppen för att nå målet fossilfritt 2045.

- Hybrit är en väsentlig del av vägen mot SSAB:s mål att vara fossilfritt 2045 och rapporten från förstudien visar att det inte bara är möjligt att genomföra det här initiativet utan också att det kan skapa spännande framtida möjligheter för oss som bolag. Vi vill vara en del av lösningen på klimatutmaningen, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB.

- En fossilfri stålproduktion startar i gruvan, vi arbetar nu intensivt med hur nästa generations pelletsverk ska utformas liksom hur en framtida elektrifierad och i högre grad automatiserad gruva ska designas. Hybrit är en viktig drivkraft för LKAB, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB.

- Det är mycket positivt att vi kan ta nästa steg med en unik pilotanläggning, både för projektet och i arbetet med klimatutmaningen. Elektrifiering av industrin och klimatsmart vätgas blir en avgörande del för lägre utsläpp och därmed för Vattenfalls strategi att bli fossilfria inom en generation, säger Magnus Hall, vd och koncernchef på Vattenfall.

- Med vårt engagemang i Hybrit-initiativet bidrar vi till långsiktig konkurrenskraft för svensk stålindustri och växlar upp arbetet kring de gröna unika energisystemen i Sverige. Dessutom driver vi på omställningen till en fossilfri industri och ett hållbart samhälle, säger Erik Brandsma, generaldirektör på Energimyndigheten.

Stål är en väsentlig del av det moderna samhället och den globala efterfrågan på stål förväntas öka i takt med att jordens befolkning växer och urbaniseringen ökar. Hittas inte en ny process för malmbaserad ståltillverkning kommer koldioxidutsläppen från stålindustrin i världen att öka med upp mot 25 procent till 2050.

Idag används kol och koks som fraktas till Sverige från bland annat Australien för att reducera järnmalm till järn. Idén med Hybrit är att istället använda vätgas som har producerats av el från svenska fossilfria källor. Restprodukten blir då vanligt vatten.

Sverige och Finland har en unik möjlighet genom god tillgång på klimatsmart och fossilfri elkraft, Europas mest högkvalitativa järnmalm och en specialiserad och innovativ stålindustri.

För att projektet ska kunna genomföras krävs dock fortsatta betydande nationella insatser från staten, forskningsinstitut och högskolor. Det handlar om fortsatt god tillgång på fossilfri el, förbättrad infrastruktur och snabb utbyggnad av högspänningselnät, kompetensförsörjning och medel till forskning inom de berörda kunskapsområdena, snabbare processer för miljötillstånd, regeringens aktiva stöd för pilot- och demonstrationsanläggningar, samt stöd för att skapa långsiktiga förutsättningar för initiativet på EU-nivå.

Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konkursade båtfabriken får ny ägare

Prevas etablerar sig i Eskilstuna

Ages Industri tillsätter ny vd

Festohöjdare blir chef för Industry 4.0

Frank Melzer tar över rodret för plattformens styrgrupp i Tyskland.

Sandvik Coromant bearbetar tunnväggigt aluminium bättre

5G testbädd till Luleå tekniska universitet

Nyhetsbrev

Nya standarder vid motståndssvetsning

Arkiv

Byter CFO och trappar upp till högvolym

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Boråsföretaget blir ett nytt Parker Technology Center

ÅF köper finska Pöyry

De ska stärka tillverkningsindustrin

Scania levererar en bränslecellsdriven sopbil

Alfa Laval tar order värd 140 miljoner

KB Components investerar i ny fräs

Här är sajten för den största CAD/CAM-gruppen

Företaget har en stabil tillväxt

Nu investerar Järpås Verkstad i en fiberlaser.

Veckans konkurser – vecka 49

Note tillverkar åt elladdarföretaget

Garo i Polen prisas vid FN:s klimatmöte

Höganäs minskar koldioxidutsläppen

Industrileverantören får ny vd

Efterfrågad metall dyrare än guld

SKF vill stänga en fabrik

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Stororder till Alfa Laval

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Högtryck för Åstorpsföretag i vinnande bransch

SKF tar engångskostnader på 300 miljoner kronor

Tillverkaren Gevea byter vd

SKF når uppgörelse i legal tvist med Daimler

Renishaw Sverige utökar servicen

Roboten som kan ta ditt jobb på verkstan

Stenbergs tar in ytterligare en maskinleverantör

Siemens skriver långtidskontrakt på service av gasturbiner

Bulten tar stor order för drivlina till elbil

Se alla Företagens egna nyheter

Satsning på automatisering tar 70-årsjubilar in i framtiden

Sylvac höjer standarden inom området trådlös mätteknik

Eurolådor

Konfigurerbara säkerhetsreläer - nu även med simulering offline

Synglas från Mirit Glas till process industrin

Sprutpistoler från Hansen-Icoma

Felaktiga installationer kan orsaka vibrationer och onödiga fläktskador

Formstöpta detaljer

Södra Cell Värö säkrar tillgänglighet på torkmaskin med onlineövervakning för Industri 4.0

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Febrig efter en dag i verkstaden?

Kompetenssäkrad industri - KSI

Handelsstål på lager hos Ferroman Engineering

3:e Rundbordautomaten på ett år! – Fortsatta nyinvesteringar på BUFAB Lann!

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

Visste du att din arbetsplats kan göra dig sjuk?

Trevlig helg

Lesjöfors bryter ny mark med vridfjädrar i Australien

Fördjupad uppföljning av nyckeltal med Plant Performer

Utmärkelse till Welser Profilers verktygstillverkning

Summ Systems erbjuder 3D-print!

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av A...

Välkommen André!

Sänd till en kollega

0.229