23948sdkhjf

Fameco Group möter framtiden

Blir ett one stop shop för small parts och montering.
Att verka som en underleverantör och partner till den tillverkade industrin handlar i dag om mer än att sälja material till styckpris. Det är av stor vikt att hitta nya vägar för att skapa värden åt sina kunder. Efter ett utvecklingsarbete av affärskonceptet blir nu Mölndalsbaserade Fameco Group ett så kallat One Stop Shop för monteringsindustrin.

I den här nysatsningen riktar företaget in sig på att leverera allt en kund måste ha för sin montering. Ett antal nyckelkunder använder sig redan av den här lösningen.

– Redan i dag effektiviserar vi inköpsprocessen åt kunderna, ser till att de får de bästa lösningarna och hjälper dem att reducera antalet artiklar. Men det slutar inte där, vi ser även till att möta framtidens utmaningar, säger företagets vd Fredrik Schultz till Metal Supply.

Fameco är en leverantör av så kallade small parts. Bland kunderna finns flera kända företag som Husqvarna, Volvo Construction Equipment, Volvo Penta och Volvo Bussar.

Oavsett industrigren så finns det utmaningar vad gäller hållbar utveckling och nya sätt att konstruera och producera produkter. Det är där som utveckling av monteringsmetoder och nya material kommer in i bilden.

– Det gäller att vara tydlig med vilka vägar man ser mot framtiden för en kund, även om det skulle innebära att vi säljer färre av våra skruvar och muttrar. Vi är främst här för att hjälpa våra kunder till försprång och framgång, inte primärt för att sälja skruvar, säger Fredrik Schultz.

Företaget går igenom en omvandling. Det handlar om ett förändringsarbete med en ny företagsledning och strategi. Det handlar i grund och botten om hur människor i organisationen tänker och agerar i vardagen. Till exempel hur man servar en kund genom att tänka ett steg till och förbättra och stärka konkurrenskraften i morgon. Internt kallas det här arbetet MindShift och det börjar nu ge resultat både i uppdragen hos kunderna men också på sista raden i redovisningen.

– Människor som tänker och agerar nytt är helt avgörande för vår framgång. Efter ett antal tuffa år har vi mycket tack vare vårt MindShift och vår nya strategi lyckats vända företaget och vår tillväxt under 2017 var betydligt större än marknadssnittet. Vi ser dessutom en fortsatt växande efterfrågan på att förse kunder med allt de behöver för sin montering, säger Fredrik Schultz.

Fameco lanserar också under våren en helt ny grafisk profil för att det här arbetet ska synas utåt. Det handlar om ett helt annat sätt att prata i sin kommunikation med kunder, leverantörer och innovatörer.

– Det är ett lagarbete där de fantastiska insatserna från alla på Fameco är en framgångsfaktor. Men även våra uppdragsgivare och leverantörer är avgörande för framgångarna. När vi jobbar tillsammans händer stora saker, säger Fredrik Schultz.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063