23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: De ska stärka tillverkningsindustrin

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: "EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: En rad brister bakom gasbussolyckan

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om:RISE
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Edd China utforskar vibrationsdämpande teknik

Säkerheten inom laserprocessen är en viktig och global fråga

Ziwa Mekanisk Tillverkning investerar

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

Bodycote köper Härdtekno i Kristinehamn

Mora CNC har investerat i sin femte Biglia-svarv

Nyhetsbrev

Epiroc avyttrar produktlinje

Arkiv

Staccato släpper ventiler för tuffa krav

Aliaxis avyttrar sin keramiska verksamhet till Kyocera Fineceramics

Volkswagen investerar i Northvolt

Plus

Flexibilitet – hetast inom automation

Standardisering gör det möjligt att kunna automatisera till en högre grad och bygga mer kundanpassade lösningar. 3Button Group och Engel krokar nu arm och låter de allt mer komplexa uppdragen gynnas av samarbetet och korta avstånd.

Kvalitets- och olyckssäkrat hos Wallmek

Jobba säkert och så att du inte skadar komponenterna du jobbar med. Det är honnörsord när Wallmek utvecklar nya specialverktyg.

Erfaren Damstahl-kapacitet tar över

Rekordorder för Volvo Bussar

Nomo lanserar det första plåttätade sfäriska rullagret på marknaden

Assemblin förvärvar företag

Fortiva expanderar

Över 1 000 olycksfria dagar

Mattssonskoncernen stärker samarbetet med Swedecote

Klart med ny vd för Orio

Jonas Tegströms efterträdare tillträder direkt.

Den självförsörjande fabriken

Boliden satsar på vindkraft

Veckans konkurser – vecka 23

Plus

Plåttillverkare automatiserar processen för panelbockning

EVI Industries med 37 anställda i Kungsängen bygger ut markant och investerar stort i en helt automatiserad process med panelbockning.

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Internationell gruvkonferens hålls i Sverige

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Hans Persson ny Operations Manager på Åkerströms Björbo

Sandvik sätter upp nya mål

Ny huvudkatalog från Mitsubishi Materials

SKF stänger fabrik

Han blir Sverigechef på ABB

Mutor kring skrot gav fängelse

Mitsubishi Materials effektiviserar tillverkningen

Se alla Företagens egna nyheter

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Lyckad investering!

Motordrivna membranpumpar för industrin

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Lovande produktnyhet

Leverans av pressutrustningar till kund

Tebeco släpper Ny Costa broschyr inom slip/avgradning

Dorato Tools blir representant för världens största tillverkare av fräshobbar

Hydrauliska slangar och slangkoppling

Sommar 2019

Tryckande gasfjädrar och tillbehör från Titgemeyer

2 och 3-komponents lackanläggning

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Synglas i hög kvalitet för inspektion av industriella processer

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Många fördelar med intelligent uppvärmning

Komplett sortiment för VA industrin, rör & rördelar.

Bäckmanpriset till Filipstads Skateboardpark

Kvalitetspotatis kräver ett idealiskt ventilerat lager

Allt större logistikanläggningar ställer nya krav på luftkonditioneringssystemen

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvand...

EMUGE-FRANKEN stärker sitt team ytterligare

Nytt optiskt klart lim

Beställ graverade skyltar med 24-t leveranser!

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smö...

Sänd till en kollega

0.137