23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: De ska stärka tillverkningsindustrin

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: Vinnova får ny generaldirektör

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: "EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om:RISE
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

EMO 2019 mot nytt rekord

Cidan köper österrikiskt Industri 4.0-företag

Vd-byte på EBP i Olofström

Hexagon köper kalibreringsföretag

Följ oss på LinkedIn

Veckans konkurser – vecka 51-1

Nyhetsbrev

Mångmiljardsmäll för AB Volvo

Arkiv

Absolent förvärvar legotillverkare

Tunnplåtstillverkare tar en mångmiljonaffär

"Det känns fantastiskt."

God jul önskar Verkstäderna

Från oss alla, till er alla.

Norr tar ledning i rymdsatsning

De tar ännu en stor gruvorder

Scania testar autonom gruvlastbil

Stor värmländsk verkstadsaffär verkställs

LK Precision installerar en längdsvarv

Svensk automationspaviljong på Hannover Messe

Jönköping stärker industrin för 70 miljoner

Spectrum Technology tar en affär på två robotceller med Universal Robots

Hur blir arbetsmiljön i framtidens gruva?

Tillverkare varslar alla 20 medarbetare

Delad förstaplats i stål-tävlingen

Värnamoföretagets laddare till Polen

Därmed är Polens första tre laddstationer installerade på offentlig plats.

De köper industriföretaget

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

ABB säljer divisionen Power Grids

Digitaliseringsvåg för pneumatiken.

Konkursade båtfabriken får ny ägare

Ages Industri tillsätter ny vd

Nya standarder vid motståndssvetsning

Byter CFO och trappar upp till högvolym

De ska stärka tillverkningsindustrin

Industrileverantören får ny vd

SKF vill stänga en fabrik

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Stororder till Alfa Laval

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Se alla Företagens egna nyheter

Ny 1090-litteratur från SBI

Välkommen till våra seminarier 7:e respektive 14:e februari 2019

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Säkerhet för människa och maskin

Akut

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Karlstad, Borlänge och Gävle

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Vad är evaporativ kylning?

Kurs i Materiallära 20/3

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

Besök oss på Euro Expo i Västerås!

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

72-timmarstävling om entré till Arkitekturgalan i Konserthuset

Högt i tak - Trånga golvytor?

Självsugande centrifugalpump för industrier

RS Components presenterar ny version av baskortet Arduino Uno WiFi för IoT-projekt

Vill du också lyfta säkert och ergonomiskt?

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Tillbakablick på 2018

Asbestutbildning halvdag 31 januari

Träffa Binar på Sveriges smartaste industrievent 2019!

”Dessa maskiner är otroliga”

Sänd till en kollega

0.139