23948sdkhjf

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Litiumjonbatterier i laddbara fordon är säkra och risken att få problem är oerhört liten. Men fordon kan råka ut för krockar eller andra situationer som inte är normala, då får vi en ökad risk, som vi nu vill lära oss mer om, säger forskaren Max Rosengren.

Max Rosengren och Ola Willstrand på Rise undersöker just nu hur litiumjonbatterier beter sig vid bränder eller när de skadas. De driver flera projekt tillsammans med fordonsindustrin kring litiumjonbatterier.

Läs också: De ska stärka tillverkningsindustrin

Även om laddbara fordon är mycket säkra finns det risker berättade de båda forskarna, när de framträdde på Inspirationsdagen 100 procent Verkstad den 12 oktober, som arrangerades av Motor-Magasinet och SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Skadade batterier kan börja brinna timmar eller i sällsynta fall flera dagar efter att skadan har inträffat, därför bör man inte placera krockade elfordon för nära andra fordon, varken i verkstaden eller utanför.

– Det är väl just kombinationen som ökar risken, att placera ett skadat elfordon bredvid till exempel gas- eller bränslefordon, säger Max Rosengren.

Han vill gärna tona ner riskerna inom fordonsindustrin. Han menar att riskerna är betydligt större i enklare elektronik som exempelvis hoverboards eller powerbanks.

Läs också: "EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Men han betonar samtidigt att vi är inne i en lärande fas.

– Kunskapen om de här fordonen och vad som händer när de är inblandade i ovanliga situationer, kanske snarare är problemet.

Batterierna är känsliga för både onormal laddningsgrad och temperatur. Uppstår en skada kan det bli kortslutning, som resulterar i en termisk rusning, som snabbt kan accelerera upp till 800–900 grader och frigöra farliga gaser.

– Nu söker vi pengar i olika sammanhang för forskningsprojekt där vi kan lära oss mer hur dessa batterier fungerar.

Läs också: En rad brister bakom gasbussolyckan

Bränder orsakade av litiumbatterier är i dag ett välkänt problem som ökar snabbt. Hundratals allvarliga bränder har uppstått och dagligen rapporteras tillbud.

– Problemet är att traditionella släckningsmetoder som brandskum, pulver, koldioxid eller vatten inte fungerar för den här typen av brandhärdar, säger Melker Lang på  GPBM Nordic.

Men nu finns en lösning som kallas AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion), där mineralet vermikulit, är den verksamma beståndsdelen. Vermikulit har tidigare använts som isolationsmaterial i skorstenar och som flamskyddande beläggning på tyger och textilier.

Mer om:RISE
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarklippet – halva priset på Verkstäderna

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Dormer Pramet på EMO 2019

Genombrott i Brasilien för Agab

Samarbete kring nya polymerlösningar

Nyhetsbrev

Nytt samarbete om digitala tvillingar

Arkiv

Höga järnmalmspriser lyfter LKAB

”Ökad mångfald är vägen framåt”

Betydande order till Troax inom delsegmentet automatiserade lager

De breddar basen med ny agentur

Kan protester stoppa SSAB:s planer?

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

HBA Fordonsteknik presenterar en liten, lysande nyhet

Systemair väljer Salvagnini som leverantör till sin senaste installation i Slovenien

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Regeringen: Trafikverket bör ta över

Regeringen vidtar åtgärder för att öka den statliga styrningen av järnvägsunderhållet.

Tusen ton städmaskiner återvunna

Mycket nytt på gång hos energiteknikkonsulten

Landskronaföretag investerar i fiberlaserskärmaskin

Saabs vd Håkan Buskhe lämnar

Sandviks vd säger upp sig – blir vd för ABB

DSM växer med TPC

De lanserar nya stålsorter via webben

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Sandvik och Volvo Cars minskar antalet medarbetare

80-åriga bilklassikern går i graven

Atlas Copco förvärvar amerikansk distributör

Hexagon minskar antalet medarbetare globalt med 700 personer

Valmet köper in en robotiserad renscell och en ny genomloppsmaskin

SICK AB byter vd

Örebro tar upp kampen om elväg

Den smarta instegslösningen för laserskärning

ArcelorMittal BE Group får ny försäljningschef

Ny vd på Simson Power Tools

Se alla Företagens egna nyheter

Optisk emissionsspektrometer för kemiska analyser av metaller

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Snabba svar om snabblim

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Vi säkerställer och tryggar er investering

Värmerutor från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Allkal anställer ny säljare.

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

EMO Hannover, metallbearbetningens centrum

Nyhet: utbildning i Miljöinventering

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Etikettlösningar från Knutwall!

Investerar för specialprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

6000m3

Mässan en språngbräda för fortsatt tillväxt

Självsugande centrifugalpump för industrier

Halogenfri kabelmärkning från Knutwall!

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Sänd till en kollega

0.162