23948sdkhjf

En rad brister bakom gasbussolyckan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det var en rad brister som låg bakom olyckan där en gasbuss exploderade vid Klaratunneln i Stockholm – det har en utredning av statliga forskningsinstitutet Rise slagit fast.

10 mars körde en gasbuss in i en skyddsbalk vid infarten till Klaratunneln i centrala Stockholm. Endast föraren var ombord på bussen som inte var i trafik och körde en väg som bussen inte skulle ha gjort, eftersom den här typen av bussar, en MAN ledbuss med biogastankar på taket, var alldeles för hög för Klaratunnelns maxhöjd om 3,0 meter.

Läs också: De ska stärka tillverkningsindustrin

Bussen råkade ut för en explosionsartad brand när den träffade skyddsbalken, föraren skadades men lyckades ta sig ur bussen och lämna brandområdet. Bussen blev totalt utbränd. Vid en tidigare olycka körde en annan gasbuss ända in i tunneln och fastnade utan att det inträffade en explosion – så hur kunde det hända 10 mars, frågade sig många i branschen.

Nu har statliga forskningsinstitutet Rise genomfört en utredning som visar på en rad brister som tillsamman ledde fram till att olyckan fick ett så dramatiskt förlopp: I samband med att bussen körde ut från sin depå så hade en slang fastnat i backspegeln – detta försenade avfärden med runt 15 minuter.

Därefter körde föraren fel väg av okänd anledning, han har enligt egen uppgift inte sett varningsskylten om maxhöjden 3,0 meter och dessutom samtidigt pratat med trafikledningen via en kommunikationsradio. Denna radio ska ha varit både svår att hantera samt ha dålig ljudkvalitet vilket kan ha inneburit att föraren var distraherad när han körde och därför körde fel.

Just då när han försökte mixtra med radion smällde bussen in i den stålbalk framför tunneln som ska stoppa för höga fordon från att köra in och fastna i Klaratunneln. Smällen fick en av gastankarna som ser ut som stora gasbehållare att tränga ner genom bussens innertak, gas strömmade in i bussen och antändes. Då inträffade den första branden som i sig var kraftig nog att trycka ut framrutan, sekunden efteråt antändes övriga fyra gastankarna på taket och exploderade.

Läs också: "EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Keolis, ansvarig för busstrafiken i Stockholms innerstad, har tagit del av den utredning som Rise gjort som oberoende part för att klargöra händelseförloppet samt identifiera vilka faktorer som kan ha lett fram till olyckan. I utredningsarbetet har personal i olika befattningar på Keolis inklusive föraren intervjuats.

Dokumentation av rutiner för utbildning, kommunikation, skaderapportering samt information som varit tillgänglig har granskats. Undersökning har gjorts av trafikplatsen vid Klaratunnelns infart, en referensbuss har undersökts och granskats. Film och foton från media samt Keolis har granskats. En dialog om trafikplatsen har förts med Tekniska Kontoret för Infrastruktur i Stockholms kommun.

Med anledning av de faktorer som Rise identifierat i rapporten kommer Keolis genomföra följande åtgärder:

– Se över och förbättra instruktioner och utbildningsinsatser vid nyanställningar av personal. Detta arbete påbörjades redan dagarna efter olyckan den 10 mars och kommer nu att fortsätta med rapporten som underlag.

– Initiera dialog med Trafikkontoret i Stockholms stad över hur funktionaliteten på varningssystemen vid infarten till Klaratunneln kan förbättras. Trafikkontoret i Stockholms stad är väghållare vid infarten till Klaratunneln och ansvarar för signalsystem och utformning av inkörningsskydd.

– Initiera dialog med Trafikförvaltningen (SL) över hur funktionaliteten på kommunikationsutrustningen kan förbättras. Trafikförvaltningen är ansvariga för IT- och kommunikationsinfrastrukturen för busstrafiken i Region Stockholm.

Mer om: Keolis | Rise
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarklippet – halva priset på Verkstäderna

Ryska hackare bakom IoT-angrepp

En rysk hackergrupp attackerar IoT-enheter för att sedan ta sig vidare in i mer värdefulla nät, uppger Microsoft.

BE Group byter ordförande

Lägre vinst för Duroc

Specma investerar i en ny fabrik och huvudkontor i Göteborg

Unikt och banbrytande fräsverktyg från Datron

Nyhetsbrev

Okuma presenterar nyheter för form- och verktygsindustrin vid EMO Hannover 2019

Arkiv

Juryn för Strukton Innovation Award klar

Ny vd till Emballator Metal Group

Messer Cutting Systems gör en storsatsning

Ny pneumatisk PA-T-slang

Per Wincent ny vd för Heidenhain Scandinavia

Okuma ger plats för digitalisering och automation vid EMO Hannover

Samverkan för industriell omställning på SLD2019

Ett system av standarder för ökad säkerhet

Håkan Magnusson ny vd för Celsa Steel Service

Proplate storsatsar i USA och öppnar bolag i Chicago

Quaker Chemical och Houghton International har gått ihop

Weland investerar i högeffektiv svetsrobotanläggning

Solvay avyttrar polyamidverksamheten

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

En revolution för gjutjärnssvarvning

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

De breddar basen med ny agentur

HBA Fordonsteknik presenterar en liten, lysande nyhet

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Tusen ton städmaskiner återvunna

Sandvik Coromant förbättrar spårfräsningen

Sandvik och Volvo Cars minskar antalet medarbetare

80-åriga bilklassikern går i graven

Atlas Copco förvärvar amerikansk distributör

Hexagon minskar antalet medarbetare globalt med 700 personer

Valmet köper in en robotiserad renscell och en ny genomloppsmaskin

SICK AB byter vd

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

ABIC Kemi AB blir en del av Biesterfeldgruppen

Robust membranpump för höga tryck och slitande medier

Anmäl er till kostnadsfritt JUMO webinar inom ph-mätning och mätteknik- 3 september

New video! Peter needs to dose toothpaste...

IPG LaserCube - enkel och smidig laserskärmaskin med extrem noggrannhet

ebm-papst utökar OEM-avdelningen med en ny försäljningsingenjör i Stockholm

WEVO håller seminarium om ingjutning av elektronik 14-16 oktober, välkommen!

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Specialteknik AB tillverkar packanläggning

Flexible positioning drives and actuators

Doppelmayr säkrar produktkvaliteten med riktverk från ARKU

Anpassning ger framgång

Optisk mätning - Multisensor - Laser - 3D

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

2 och 3-komponents lackanläggning

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Aluminiumproduktion är ett hett ämne

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

Solectro AB håller öppet hus hos den 11-12 September

Söker du efter rätt mätmetod för olika material?

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fast...

Sänd till en kollega

0.16