23948sdkhjf

En rad brister bakom gasbussolyckan

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det var en rad brister som låg bakom olyckan där en gasbuss exploderade vid Klaratunneln i Stockholm – det har en utredning av statliga forskningsinstitutet Rise slagit fast.

10 mars körde en gasbuss in i en skyddsbalk vid infarten till Klaratunneln i centrala Stockholm. Endast föraren var ombord på bussen som inte var i trafik och körde en väg som bussen inte skulle ha gjort, eftersom den här typen av bussar, en MAN ledbuss med biogastankar på taket, var alldeles för hög för Klaratunnelns maxhöjd om 3,0 meter.

Läs också: De ska stärka tillverkningsindustrin

Bussen råkade ut för en explosionsartad brand när den träffade skyddsbalken, föraren skadades men lyckades ta sig ur bussen och lämna brandområdet. Bussen blev totalt utbränd. Vid en tidigare olycka körde en annan gasbuss ända in i tunneln och fastnade utan att det inträffade en explosion – så hur kunde det hända 10 mars, frågade sig många i branschen.

Nu har statliga forskningsinstitutet Rise genomfört en utredning som visar på en rad brister som tillsamman ledde fram till att olyckan fick ett så dramatiskt förlopp: I samband med att bussen körde ut från sin depå så hade en slang fastnat i backspegeln – detta försenade avfärden med runt 15 minuter.

Därefter körde föraren fel väg av okänd anledning, han har enligt egen uppgift inte sett varningsskylten om maxhöjden 3,0 meter och dessutom samtidigt pratat med trafikledningen via en kommunikationsradio. Denna radio ska ha varit både svår att hantera samt ha dålig ljudkvalitet vilket kan ha inneburit att föraren var distraherad när han körde och därför körde fel.

Just då när han försökte mixtra med radion smällde bussen in i den stålbalk framför tunneln som ska stoppa för höga fordon från att köra in och fastna i Klaratunneln. Smällen fick en av gastankarna som ser ut som stora gasbehållare att tränga ner genom bussens innertak, gas strömmade in i bussen och antändes. Då inträffade den första branden som i sig var kraftig nog att trycka ut framrutan, sekunden efteråt antändes övriga fyra gastankarna på taket och exploderade.

Läs också: "EU behöver en gemensam strategi för testbäddar"

Keolis, ansvarig för busstrafiken i Stockholms innerstad, har tagit del av den utredning som Rise gjort som oberoende part för att klargöra händelseförloppet samt identifiera vilka faktorer som kan ha lett fram till olyckan. I utredningsarbetet har personal i olika befattningar på Keolis inklusive föraren intervjuats.

Dokumentation av rutiner för utbildning, kommunikation, skaderapportering samt information som varit tillgänglig har granskats. Undersökning har gjorts av trafikplatsen vid Klaratunnelns infart, en referensbuss har undersökts och granskats. Film och foton från media samt Keolis har granskats. En dialog om trafikplatsen har förts med Tekniska Kontoret för Infrastruktur i Stockholms kommun.

Med anledning av de faktorer som Rise identifierat i rapporten kommer Keolis genomföra följande åtgärder:

– Se över och förbättra instruktioner och utbildningsinsatser vid nyanställningar av personal. Detta arbete påbörjades redan dagarna efter olyckan den 10 mars och kommer nu att fortsätta med rapporten som underlag.

– Initiera dialog med Trafikkontoret i Stockholms stad över hur funktionaliteten på varningssystemen vid infarten till Klaratunneln kan förbättras. Trafikkontoret i Stockholms stad är väghållare vid infarten till Klaratunneln och ansvarar för signalsystem och utformning av inkörningsskydd.

– Initiera dialog med Trafikförvaltningen (SL) över hur funktionaliteten på kommunikationsutrustningen kan förbättras. Trafikförvaltningen är ansvariga för IT- och kommunikationsinfrastrukturen för busstrafiken i Region Stockholm.

Mer om: Keolis | Rise
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Verkstäderna.

Legoföretag växer genom att köpa nischad tillverkare

MF Precision, Ravema och Sandvik Coromant har öppet hus i Ljusdal

Minskad ställtid med minimala ”Mini” och ”Micro” från Yaskawa

Plus

Vässar sig med cadcam

Norrköpings Verkstadstekniska har infört Mastercam i produktionen med hjälp av leverantören AME. - Nu kan vi lättare vinna upphandlingar framför våra konkurrenter, säger Marcus Borg, produktionsansvarig vid företaget.

"Det här är den bästa mätarmen på marknaden"

Nyhetsbrev

De startar produktion av hydraulsystem

Arkiv

Damstahl återupptar 24 timmars leverans i väst

Så mycket kostade cyberattacken Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

”Intresset för Elmia Verktygsmaskiner är stort”

Hans Persson ny Operations Manager på Åkerströms Björbo

Creaform lanserar nästa generation 3D-scanners

Plus

Robotar tar tag i fordonsindustrin

I ett samarbete kommer Mobile Industrial Robots och fordonsteknikföretaget Faurecia att driftsätta autonoma mobila robotar i tillverkningsanläggningar över hela världen och ta företagets automatisering till nästa nivå.

"Kunderna fortsätter att köpa"

Stark efterfrågan för AMAB Hydraul

Stabsläge efter olycka hos SSAB

Sandvik sätter upp nya mål

AP&T:s hundrade presshärdningslinje

"Expansionen har gått väldigt bra"

Tillverkare gör sin största maskininvestering hittills

Okuma ställer ut på Paris Air Show 2019

"Vi skulle kunna sysselsätta en till lika stor anläggning som vi har idag"

De satsar på världsunik metallåtervinning

I Göteborg byggs en anläggning för återvinning av zink ur aska från avfallsförbränning.

Veckans mest lästa!

Ny huvudkatalog från Mitsubishi Materials

SKF stänger fabrik

Han blir Sverigechef på ABB

Mutor kring skrot gav fängelse

Mitsubishi Materials effektiviserar tillverkningen

40 får gå från kärnkraftverk

Flexibel, användarvänlig och driftsäker

Hon blir ny vd för Svemin

Ovako publicerar ytterligare klimatdeklarationer

Försvarskoncernen Saab ökar vinsten

Hon leder satsningen på AI

BE Group räknar med en fortsatt god efterfrågan

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Affärsområdeschef

SPM Instrument introducerar den trådlösa vibrationsgivaren Airius

Foerster lanserar nya STATOGRAPH® CM redo för Industri 4.0

Höj dina profilers värde med präglad företagslogotyp

Smålands Stålgjuteri AB

PcP lanserar nu en helt ny generation gallerdurk för den europeiska marknaden.

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Safe Control både provar och utbildar inom svets och grundmaterial

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

SPM Instrument lanserar nya versioner av det högpresterande onlinesystemet Intellinova Parallel EN

3nine deltog på presskonferensen inför EMO 2019

Hur fungerar VacuCard med klister?

Bäckman Blästermaskiner instiftar ett årligt pris

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

CK Deep Drawing ökar flexibiliteten med helautomatisk produktionslösning från AP&T

HARALD PIHL (Suzhou) ställer ut på AchemAsia 2019 i Shanghai, Kina!

Så vanligt är det att bli sjuk av jobbet

Vill du se hur enkelt det är att få fram en färdig detalj?

Absorbenter & Spillkontroll

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna vid Stora Enso Skoghall

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Sprutpistoler från Hansen-Icoma till lackering

Formstöpta detaljer

Sänd till en kollega

0.157