23948sdkhjf

"Kvinnan i Leverantörsindustrin" och "Kvinna i Industrin" höll nätverksträff på KTH i Södertälje

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen
Nätverksträffen ägde rum den 9 maj med temat ”Framtidens ledarskap” som nätverken ”Kvinnan i Leverantörsindustrin” och ”Kvinna i Industrin” arrangerade på KTH i Södertälje.

Hur ser ledarskap i framtidens fordonsindustri ut? Vad innebär Lean Ledarskap och hur får man ett hållbart ledarskap för systematisk förbättring? Det här var några av de frågor som stod på programmet denna eftermiddag.

Detta var andra tillfället som nätverken samlades för att utbyta erfarenheter men kanske främst för att knyta nya kontakter, träffa andra kvinnliga ledare och för att nätverka. Denna gång med fokus på ”Framtidens ledarskap”

Anna Bird, som är projektledare för TransMission, verksamhetsansvarig MITC och regionledare för Produktionslyftet hälsade alla i den fullsatta lokalen varmt välkomna. Som en del i Produktionslyftets uppdrag ingår att arbeta med de horisontella målen jämställdhet, mångfald och inkluderande arbetssätt.

– Vi har det med i våra egna vägledande principer och medverkar i eller stödjer dessutom andra satsningar inom området. Ett sådant initiativ är ”Kvinna i industrin” med FKG och projektet TransMission som drivande parter, säger Anna Bird, som är en av de drivande krafterna i nätverket.

Eftersom temat för dagen var framtidens ledarskap inledde Johanna Strömgren, ansvarig för LeanCentrum och Bengt Savén, professor på KTH med att prata om det hållbara ledarskapet för systematisk förbättring.

Därefter fick publiken en inblick i fordonsindustrins ledarskap där Karolina Wennerblom, Magdalena Borgbrant och Lina Ankargren från Scania berättade om sina resor och visioner för framtiden.

Samtliga talare vittnade om vikten av det goda ledarskapet. Att som chef vara lyhörd och skapa möjligheter för både det formella ledarskapet, men också det informella.

Att alltid jobba utifrån Produkt, Process och Person, alltså inte bara fokusera på produkten. Under de senaste tio åren har andelen kvinnliga chefer på Scania ökat från två procent till hela 22 procent, en siffra som är helt fantastisk.

Talare var:
Karolina Wennerblom, Director Product Management and Pre Sales Buses & Coaches, Scania
Lina Ankargren, Head of Engineering Transmission Manufacturing, Scania
Magdalena Borgbrant, Head of Research Office YRR, Scania
Johanna Strömgren, Föreståndare för LeanCentrum och kursansvarig, KTH
Bengt Savén, Adjungerad professor KTH LeanCentrum, samt driver projekt på Saab som handlar om Adaptivt ledarskap

Läs också: Så kan betaltiderna i krisen knäckas

2015 startade FKG (Fordonskomponentgruppen) nätverket ”Kvinnan i Leverantörsindustrin” för att skapa en mötesplats för kvinnor i ledande positioner inom fordonsindustrin.

– Vi hoppas på detta sätt kunna få en bättre förståelse för hur fordonsbranschen ser ut och hur många kvinnor som faktiskt jobbar inom leverantörsindustrin, säger initiativtagaren Gabriella Banehag.

Gruppen vänder sig till kvinnor som är chefer, mellanchefer, projektledare, ingenjörer eller som arbetar med forskning och utveckling på ett eller annat sätt.

– Vi hoppas kunna förbättra jämställdheten och integrationen. Ett av målen är att få fler kvinnor intresserade av fordonsindustrin, få yngre tjejer att intressera sig för branschen och synliggöra kvinnor i ledande positioner, säger Gabriella Banehag.

Läs också: Corona-utbrottet – det är svårt att åberopa force majeure

– Nätverket har idag över 200 medlemmar och intresset är stort. Att mångfald skapar innovation och lönsamhet – det vet vi och det pekar alla studier på, fortsätter Gabriella Banehag.

TransMission är ett program under ledning av Mälardalen Industrial Technology Center (MITC) vid Mälardalens högskola bestående av flera projekt i syfte att stötta främst fordonsindustrins cirka 200 leverantörer i regionen i deras omställning mot eldrift.

Parter bakom TransMission är förutom MITC också Alfred Nobel Science Park och Örebro universitet med stöd från Fordonskomponentgruppen (FKG) och RISE IVF, som är Produktionslyftets huvudman.

– Omställningen sker idag så snabbt att det är svårt för företagen att hinna anpassa sig, där en fjärdedel av alla underleverantörer till den traditionella fordonsindustrin riskerar att försvinna med ökningen av elfordon, sade Anna Bird på MITC, Produktionslyftets regionledare och en av initiativtagarna bakom TransMission och nätverket ”Kvinna i industrin”.

Genom TransMission-projektet stöttas industrin med vägar till innovativt tänkande där lösningar kan skapas och genomföras.
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya mjukvaran möjliggör digitalisering på 5 minuter

Norge bygger gigantisk batterifabrik

Först med automatiserad tätning för flygplan

Plus

Projektet som stöttar den tillverkande industrin

Projektet ASSAR Industrial Innovation Arena stöttar dagligen teknik- och tillverkningsföretag i sin utvecklingsresa, både genom erfarenhetsutbyten och fysiska demonstrationer. Projektets längd har ett slutdatum 2020, men hoppas på förlängning till 2022.

Så kan betaltiderna i krisen knäckas

Rekordmånga ansökningar till yrkeshögskolans utbildningar

Nyhetsbrev

Virtuella mässan – WeAreCOBOTS

Arkiv

Alfa Laval skriver landbaserat avtal på 60 miljoner

Så går det för basindustrin i coronatid

IF Metall: Utredningen borde samla damm i ett arkiv

Förflyttning bland Inissions toppchefer

Så har Västsveriges företag påverkats av coronan

Renault varslar 15 000

Scania planerar stora personalminskningar

5 000 jobb hotade.

Tre storordrar för Lichron

Stort antal nyanställningar efter tredubblad orderingång

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

Ny chef för ŠKODA Sverige

Jättemässan ställs in – nästa hålls 2022

1

Nu drar de tillbaka permitteringar och nyanställer efter stororder

Ny ordförande för Industriarbetsgivarna

Litiumjonbatterier – farliga utan rätt batteripack

Han blir ny chef för Audi Sverige

Växande marknad för elektroniklösningar

Solectro utökar med cobotar

ABB erbjuder stödpaket för industriernas omstart

ETAB blir certifierad partner till Bosch Rexroth

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Nytt 3d-material för de allra minsta delarna

Gymnasium i samarbete med Saab och Silex Microsystems

Tidigare ambassadören blir chef för Schaeffler

Andra USA-ordern på två veckor

Allgon avyttrar – vill renodla företaget

Smart verktyg minskar produktionsförluster

Inställningsbultar – bäst att vara på den säkra sidan

Konsulter drabbas hårdast av coronan

Se alla Företagens egna nyheter

Nyhet – konfigurator finns för dig som efterfrågar CAD-filer

Bygg din egen automationslösning hos Elektroautomatik

Systemfokus hos AxFlow

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Ett partnerskap som genererar innovationer

ELD- nytt nummer av JUMOs tidning Sensors+Automation

Aero Materiels digitaliseringsresa

Fuktskyddande emballage för plan och korrugerad plåt

JMHZ2 – gripdonet som ger roboten ett lyft

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Transportskydd för metallplåt - Dipack® topp- och bottenskyd

Formsprutning i metall skapar möjligheter!

Webbinar: Oförstörande provning på komponenter och produkter

Nanotecs hybrid linjärställdon är det perfekta valet

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Motordrivna membranpumpar för industrin

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

Dricksvatten bör kontrolleras minst vart tredje år

Webbutbildning i maskinsäkerhet

Sänd till en kollega

0.157