23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Läs också: Volvo Cars sätter stopp

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarklippet – halva priset på Verkstäderna

Varför händer inget med Industri 4.0?

Storaffär till MLT Maskin & Laserteknik

Kan maskiner bli smartare än människor?

De bygger bioraffinaderi för 2,1 miljarder

Regeringen vill veta mer om AI

Nyhetsbrev

Varför händer inget med Industri 4.0?

Arkiv

Elektroautomatik håller kvar ledarpinnen inom Virtual Commissioning

Stena Components tar ett stort steg framåt

Man svårt skadad

Plus

Lösningsorienterad Bystronic tar marknad inom rörlaser

SSAB permitterar

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Hur långt har företagen kommit när det gäller digitalisering av produktionen och vad behöver ett företag tänka på? En ny rapport ger vägledning.

De kan gå hem – med lön

Nu har Kyocera Fineceramics förvärvat Aliaxis Utilities & Industrys nordiska keramiska verksamhet

En död i arbetsplatsolycka

Oplanerat driftstopp ledde till för höga utsläpp

Första hybridenergiparken: Vind + sol + batteri

Stor order till Sandvik

De gör elskåpen smartare

Ökad efterfrågan för Prototal

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

Transformatorstandard på remiss

Konjunkturvändningen är nära

Kolossal affär till Epiroc

Volvo varslar i Eskilstuna

NordiQ Group startar verksamhet i Slovakien

Minskade beställningar från offshore ger varsel

Metso stänger ner i Ersmark

Micael Johansson ny vd för Saab

Industri-vd:n får gå

Saab utser marknadschef

Göteborgsföretaget LEQM blir partner med IT-jätten SAP

BE Group byter ordförande

Per Wincent ny vd för Heidenhain Scandinavia

Weland investerar i högeffektiv svetsrobotanläggning

De breddar basen med ny agentur

Se alla Företagens egna nyheter

TAON Hydraulik erbjuder ENERPAC lufthydrauliska pumpar

CA025P - Ultratåligt beläggningsmaterial för maximal skärprestanda i stål

Många bilar rullar tystare, säkrare, renare och bekvämare tack vare ebm-papst

Självsugande centrifugalpump för industrier

Det är farligt att andas in partiklar som kroppen inte kan bryta ner och föra bort

Nicolas Svensson ny affärsområdesansvarig Sunnex Mounts

Nya C9-beläggningen - Längre livslängd och stabil bearbetning av svårbearbetade material

Nya avfuktare serien från Condair

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

norelem på EMO 2019

epoxi + kaffesump = flamskyddsmedel

Besök Nordens ledande tekniska mässa - Teknologia 19, 5-7 november i Helsingfors!

Saltängen föreläser

Värmerutor från Mirit Glas

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Bladfjäder med livsviktig funktion i innovativ cykelairbag

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

EMUGE-FRANKEN lanserar ny produkt på EMO i Hannover.

Finalisterna i Stålbyggnadspriset 2019

Condairs reservdelspolicy

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostna...

Det är svårt att tänka sig en värld utan fläktar

Sänd till en kollega

0.188