23948sdkhjf

Drivremmar problembarn för Volvo

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Det började med att konsumentorganisationen Motormännen i februari förra året gick ut med ett pressmeddelande där man varnade bilägare för ”Volvos kamremsproblem”, det vill säga risken för motorhaveri på Volvos femcylindriga dieselmotor grund av att multiremmen går av eller lossnar och som en följd av detta trasslar in sig i kamremmen. En viktig orsak som Motormännen pekade på var att kamremmen på Volvo-motorn är dåligt skyddad.

Läs också: Coronaviruset stoppar Volvos produktion

Kort därefter konfronterade Motormagasinet Volvo Cars med dessa uppgifter och frågade vad biltillverkaren planerade för åtgärder med hänsyn till Motormännens varning. Volvo svarade med att inga särskilda åtgärder behövde vidtas och man förnekade också Motormännens påpekande om att Volvos dieselfemma har ett bristfälligt skydd av kamremmen.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

I vår fick vi nya uppgifter om att Volvo Cars infört tätare bytesintervall för multiremmen (9000 mil i stället för tidigare 18000 mil på vissa modeller) på vissa av sina femcylindriga motorer. På Volvo hävdade man då att det tätare bytesintervallet införts redan 2011. Varför tillverkaren inte berättade detta för Motormagasinet redan när vi frågade om just detta i februari fick vi ingen vettig förklaring till.

Samtidigt upptäckte vi att en betydande del av Volvos femcylindriga dieselmotorer fortfarande har samma bytesintervall på multiremmen, trots att dessa motorer också har samma bristfälliga skydd av kamremmen och även drabbats av multirems- och kamremshaverier.

Det är de femcylindriga dieselmotorerna med två liters cylindervolym som sitter i bilar från årsmodell 2011 och fram till 2017 i samtliga Volvo-modeller som tillverkades under den perioden.

Remmen inte enda orsaken: Problem med kamremmen eller den så kallade multiremmen är inte enda orsaken till att Volvos populära femcylindriga dieselmotorer haft en tendens att haverera. Havererad AC-kompressor eller spännrullar har varit andra felkällor som det skrivits om, framför allt bland Volvo-ägare på i första hand diskussionsforumet Jag Rullar.

Läs fler artiklar i vår granskning:
Volvo chocksänker bytesintervallen för remmar
Handlarna har inte koll på nya bytesintervallen
Verkstäder missar viktig information från Volvo

Mer om: Volvo Cars
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Industri- och logistikfastigheter väntas gå bäst

Tar koreanska robotar till Sverige 

LTU och Epiroc i nytt samarbete

Heidenhain-vd siktar på nya kunder

Nyhetsbrev

De tog hem Plåtpriset 2020 

Arkiv

Haldex anmäler sin största aktieägare 

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Eldrivna lastbilar från Scania rullar i Oslo 

Lesjöfors anar en botten

Brutala siffror – vi måste tänka om vid rekrytering

Enkät: Stor oro för coronaeffekt inom fordonsindustrin 

Plus

Samarbeta med robot utan staket

Tillslag mot oseriösa arbetsgivare

Volvo demonstrerar tunga elektrifierade lastbilar 

Flera viktiga affärer till Troax

Industriarbetsgivarnas bud: 1,4 procent i årlig löneökning

Coronaviruset stoppar Volvos produktion

Volvo Cars och Geely kan gå samman

De är årets leverantör enligt Elektroskandia 

Atlas Copco förvärvar specialist – startar ny division 

Rekryterar chef från Mitsubishi 

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

De blev årets varumärke i Dalarna 

AI tvingar dig ha hjälm

Volvo investerar i transmissionsfabrik 

Nytt rekordår för maskintillverkaren 

Så många färre industrijobb i Stockholm 

Ny medlem i Volvo Car Sveriges företagsledning

Ny chef för affärsområde Kockums

Rekordår för Atlas Copco 

Bomber bromsar tysk Teslafabrik

Så mycket kostade IT-attacken bolaget 

Se alla Företagens egna nyheter

AxiEco Protect, utvecklad för krav på hög tryckstabilitet

Nya generationens X-Store är här

EWS HPC-Line - Keramiska tätningen utan gränser

Lim-, fog och golvbeläggning

Sprutmålnings utrustning for Järn och metall lack

Svängningsdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Korrekt förberedelse och planering för topproduktion

Investerar för profiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Metrol Springs gasfjädrar ger effektiv och säker kontroll

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Bröderna Carlsson säkerställer ren luft i lokalen med 3nine

Nyhet! Spectrolab S!

Jämnare produktion och ökad utnyttjandegrad med MUR

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

Specialteknik AB tillverkar staplare för kabelskydd

Printade skyltar från Knutwall!

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Clip-Lok’s Clips clipsar nu samman möbler

Träffa DynaMate på Underhållsmässan i Göteborg

Kompakt strypbackventil för trånga utrymmen

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

Fina vinterkampanjer: 20 % rabatt på Olympus tjockleksmätare

DISAB tar hem en stor order på vakuumsystem värd 5 miljoner!

Slang med fuktutdrivande teknik förebygger kondens i trycklu

Sänd till en kollega

0.328