23948sdkhjf

Epiroc i australiskt automationsprojekt

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

När Roy Hill vill effektivisera sin järnmalmsbrytning i västra Australien har företaget vänt sig till Epiroc som nu tillsammans med den amerikanska automationsspecialisten ASI Mining ska leverera en helautomatiserad gruvtruckslösning.

344 kilometer sydost om Port Hedland i Pilbara-regionen driver Roy Hill en järnmalmsgruva som integrerats med såväl järnväg som hamnverksamhet. Företaget gör nu en storsatsning för att öka produktionen och ett led i den ambitionen är att konvertera befintliga gruvtruckar från bemannade till autonoma.

Läs också: Skriver avtal med åtta nya partners 

Uppdraget har gått till Epiroc i samarbete med den delägda automationsspecialisten ASI Mining som nu fått uppgiften att leverera en säker och samverkande lösning som passar gruvföretagets blandade flotta av gruvtruckar. Andra viktiga aktörer i utvecklingsarbetet är Hitachi och Wenco med truckkonvertering och integration av Wencos system för hantering av fordon.

En förutsättning för ett lyckat resultat är att lösningen ska kunna integreras med Roy Hills befintliga system. En annan att den ska vara möjlig att expandera till andra gruvfordonstyper och tillverkare.

Enligt Epirocs gruv- och infrastrukturchef Helena Hedblom kommer automatiseringen av gruvtruckarna att öka säkerheten och produktiviteten för en avgörande del av Roy Hills gruvdrift.

Detta är ett mycket starkt exempel på hur automation kommer att ta ett gruvbolags verksamhet till nästa nivå, säger Helena Hedblom.

Roy Hills vd Barry Fitzgerald menar att hans företag är väl rustat för en övergång till automation.

Våra team på plats och i vår driftcentral i Perth har tydligt visat en förmåga att leverera på komplexa projekt, hållbar förändring och effektivitet med våra autonoma borriggar och optimering av flottan. Nu är tiden rätt att föra samman expertisen hos Roy Hill, Epiroc, ASI Mining och Wenco för att konvertera vår truckflotta. Automatisering av truckflottan är en avgörande del för att förbättra säkerheten och produktiviteten, säger han.

Vår ordförande Gina Rinehart och våra ägare har gått i spetsen för projektet ända sedan starten med målet att öka säkerheten och åstadkomma en mer hållbar produktion, säger Barry Fitzgerald.

Enligt planerna kommer projektet att genomföras i faser. Den inledande fasen består av testning och produktionsverifiering av upp till åtta truckar medan den andra fasen som berör samtliga truckar börjar i mitten av 2021.

Barry Fitzgerald betonar att automatiseringen inte betyder att en massa anställda förlorar sina jobb utan att bland annat omskolningar tvärtom ska resultera i att fler anställda får helt nya kompetenser av en art som kommer att behövas för att driva verksamheten vidare i framtiden.

Mer om: automation | Epiroc
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förvärvar tillverkare av virkestorkar 

"Ge skyddsombud tillträde till fler arbetsplatser"

ABB ansluter till samarbete för el-fordon och framtiden

Utbildas till jobb som ännu inte existerar

Allt mer koldioxidneutral tillverkning hos SKF 

Sökes: arbetskraft

Nyhetsbrev

Tänder ljuset hos verkstaden – sänker förbrukningen 

Arkiv

Bulten lanserar hållbart 

De är i final för ”SM för unga plåtslagare” 

Varslar 25 – trots god orderingång 

Mycronic tar hem Asien-affär 

Skriver avtal med åtta nya partners 

Ola Källenius: Stora förändringar väntar Daimler

Plus

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Industri- och logistikfastigheter väntas gå bäst

Tar koreanska robotar till Sverige 

LTU och Epiroc i nytt samarbete

De tog hem Plåtpriset 2020 

Plus

Heidenhain-vd siktar på nya kunder

Haldex anmäler sin största aktieägare 

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Epiroc i australiskt automationsprojekt

Eldrivna lastbilar från Scania rullar i Oslo 

Atlas Copco förvärvar specialist – startar ny division 

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

De blev årets varumärke i Dalarna 

AI tvingar dig ha hjälm

Volvo investerar i transmissionsfabrik 

Nytt rekordår för maskintillverkaren 

Så många färre industrijobb i Stockholm 

Ny medlem i Volvo Car Sveriges företagsledning

Ny chef för affärsområde Kockums

Rekordår för Atlas Copco 

Bomber bromsar tysk Teslafabrik

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Hi #measuringhero

OnRobot utökar sin innovativa Gecko-griparfamilj

Ny ISCAR Industry Tech Talk - Jet engine cases

Självsugande centrifugalpump för industrier

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Nytt samarbete med finska CAJO Technologies

Dubbelt slipar bättre

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

Marknadens snabbaste leveranser av graverade skyltar.

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Seminarium - Industriell röntgen

Clip-Loks returlådor är mer hållbara än engångslådor

Vico Spoltvättar

Tip #2: Framgångsrik dispensering av 2-komponentmaterial

Workshop 10 & 11 mars kring sprickprovning på komponenter

Möt Condair på Underhåll 2020

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Tillverkning av komplext formade karosskomponenter

3nines oljedimavskiljare på Mecspe i Parma

Utvecklad för medicinsk teknik och industriapplikationer

AxiEco Protect, utvecklad för krav på hög tryckstabilitet

Nya generationens X-Store är här

EWS HPC-Line - Keramiska tätningen utan gränser

Sänd till en kollega

0.109