23948sdkhjf

En virtuell assistent för företag

Vad har Sia som inte Siri och Alexa har? Nordiske medier fick hjälp av Pär Ylander som är Business Development Manager på Semcon att reda ut begreppen.

Det handlar om virtuella assistenter. Vi är kanske vana vid att tala med Siri och Alexa men i företagssammanhang är dessa två assistenter inte tillräckliga när det kommer till säkerhetsklassad data.

Sia däremot - vilket står för Semcon intelligent assistant har tagits fram med hjälp av det senaste inom artificiell intelligens.

- Informationen som Sia hanterar är säkerhetsklassad information som ligger lagrad i kundens system - flera olika databaser. Förutom den kundspecifika informationen som inbegriper kundens samlade kunskap kompletterar vi med mer generell information från öppna datakällor för exempelvis standarder, wiki-databaser et cetera, säger Pär Ylander som har arbetat med att utveckla den här lösningen.

- Känslan som en servicetekniker ska känna är att svaret finns oavsett om det är säkerhetsklassad intern information eller öppen information, säger han.

Upplägget kan se olika ut beroende på kundens specifika behov men grunden är densamma. Ju mer avancerad tekniken blir omkring oss desto mer komplex blir den att underhålla. Dessutom blir mängden data som företag måste hantera allt mer omfattande. Ytterligare en utmaning är att data kan lagras i molnet eller lokalt och att den kan sparas i olika format och system som kan vara låsta eller öppna.

- Med vår datahanteringslösning kan vi strukturera ett företags data och hitta samband som annars skulle vara omöjliga för den mänskliga hjärnan att upptäcka. Det skapar förutsättningar för att alltid ha tillgång till rätt information, vilket ger effektivare utveckling och service, minskade kostnader och ökad uptime, säger Pär Ylander.

Med hjälp av en så kallad dataminer som hela tiden letar efter den senaste informationen byggs ett semantiskt lager med ontologier upp, vilket möjliggör att Sia hittar rätt svar.

Lösningen baseras på Semcons egenutvecklade datahanteringsplattform S4, som gör att all data i olika system kan kopplas samman.

- Sia som system är baserad på enbart open source-komponenter som är integrerade med varandra, cirka 50 stycken. Slutkunden vill inte förlita sig på kommersiella moduler där slutkunden inte har insyn eller påverkan. Chatboten är en komponent för att kunna ha själva kommunikationen med frågeställaren men det är själva det semantiska lagret som är hjärtat och hjärnan i Sia, avslutar Pär Ylander.

Och trots en god förklaring kan en liten ordlista vara på sin plats:

Datamining är en process för att hitta mönster i stora datamängder.

Ett semantiskt lager översätter komplex data till data som maskinen eller människan kan förstå.

En ontologi är ett sätt att visa egenskaperna av ett ämnesområde och hur de är relaterade sinsemellan genom att definiera ett antal koncept och kategorier som representerar ämnet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093