23948sdkhjf

Ny forskning visar att omöjlig svetsning är möjlig

| Av Emilia Granberg | Tipsa redaktionen

Högskolan Västs doktorand Ana Magalhães har visat att det som tidigare ansetts vara omöjligt faktiskt fungerar - nämligen att robotsvetsa komplexa komponenter i aluminium med hjälp av friktionsomrörningssvetsning (FSW).

Med effektiv temperaturstyrning under hela svetsprocessen blir det möjligt att svetsa med robot och kvaliteten på fogarna blir bättre. Det sparar både tid och material, förklarar Ana.

Läs också: Nanopartikel av guld kan förstärka laserljus

Friktionsomrörningssvetsning i aluminium har på kort tid blivit allt mer intressant för flyg-, marin-, järnvägs- och fordonsindustrin. Hittills har svetsmetoden mest använts för raka svetsar, men det finns också behov av att kunna robotsvetsa komponenter med högre geometrisk komplexitet.

Industrin har tidigare varit tveksam till robotiserad FSW eftersom robotarna har svårt att hantera de stora krafter som svetsningen innebär. Det har uppstått banavvikelser, vilket i sin tur har orsakat nödstopp. Anas forskningsprojekt däremot, ska öppna för helt nya möjligheter.

– Jag har utgått från den nya innovativa temperaturmätmetoden TWT och visat hur den kan säkerställa hög kvalitet på svetsfogen. Mätmetoden ger bra kontroll eftersom man ser i realtid vilken temperatur som uppstår när verktyget arbetar i metallen. Med det som underlag kan systemet direkt styra faktorer som påverkar temperaturen på ett effektivt sätt, säger Ana.

Att ha rätt temperatur under hela processen är avgörande för fogkvaliteten. Anas omfattande tester visar att svetsning med temperaturreglering ger förbättrad fogprestanda, jämn draghållfasthet längs fogen och färre misslyckade svetsar.

Läs också: Ny högskoleutbildning inom fordon

– Metoden sparar framförallt tid och material eftersom man undviker skador på komponenten och på verktyget. Det går snabbare att utveckla själva svetsprocessen och metoden kan användas i flera andra maskintyper än industrirobotar.

Ana har ägnat mycket tid åt att genomföra praktiska tester och experiment i labbet på Produktionstekniskt centrum i Trollhättan. Hon har bland annat gjort avancerade svetsfogar i cylinderblock för Volvos bilmotorer, implementerat och utvärderat olika temperaturmätmetoder och utfört verktygsdesign.

– Min forskning är inriktad på aluminium men den här tekniken är även användbar för FSW-svetsning i stål, magnesium, koppar och andra mjukare material, berättar Ana.

I projektet har flera företag deltagit, bland annat Saab, Volvo Cars, Hydro, Sandvik, ESAB och forskningsinstitutet TWI.

Foto: Colourbox

Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Positiv utveckling för fordonsindustrin

Lyckat batteritest i truckar

ABB erbjuder stödpaket för industriernas omstart

Han blir ambassadör för Elmia Subcontractor

Virtuellt om additiv tillverkning och lasersvetsning

5G kan revolutionera tillverkningsindustrin

Nyhetsbrev

Underhåller på nya sätt

Arkiv

Ett snabbare och säkrare Saab

10 miljoner till nytt högteknologiskt automationslabb

ETAB blir certifierad partner till Bosch Rexroth

MaskinFransson anställer två Scania-profiler

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Stororder på Volvos hybridbussar

Nytt 3d-material för de allra minsta delarna

Han blir SAS nya vice vd och finanschef

Nu återgår Scania till normal produktion, men utesluter inte varsel

Saab får ny stororder på 1,5 miljarder kronor

Gymnasium i samarbete med Saab och Silex Microsystems

Allt fler kvinnor i konsultbolagens styrelser

Skruvtillverkaren halverade energianvändningen

Andra USA-ordern på två veckor

Tidigare ambassadören blir chef för Schaeffler

Ny forskning visar att omöjlig svetsning är möjlig

Kraftig industribrand i Härnösand

Allgon avyttrar – vill renodla företaget

Smart verktyg minskar produktionsförluster

Inställningsbultar – bäst att vara på den säkra sidan

Konsulter drabbas hårdast av coronan

10 tips till dig som ska köpa kemikalieskåp

Ny supersmal magnetventil

Robotarmar får bättre syn med nya Eyes

Aero Materiel lanserar e-handel

Haldex och Wielton Group i nytt samarbete

Nytt verktygssystem för svarvapplikationer

KUKA inleder samarbete med e-motions

Ytterligare två 3D-printar till Prototal

Se alla Företagens egna nyheter

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Förebyggande underhåll nyckel till bekymmersfri drift

Lasersvetsning av plast

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Nemesis sätter ny standard för Rockwell hårdhetsprovare

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Expanding the Boundaries of CT

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Klassiska fjäderleverantören går in i en digital framtid

Kardex förvärvar majoritetsandel i Robomotive

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Ny unik funktion i Sylvacs IoT-instrument

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Interal Foshan utvecklas och växer

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

SMC webinar #4 – Fuktutdrivande slang IDK

5G teknologin är en säker tillgång till hårdvarulösningar

Portabel hårdhetsprovning, webbinarie

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Underhåll av moderna skärvätskor – så funkar det

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Sänd till en kollega

0.109