23948sdkhjf

Först med automatiserad tätning för flygplan

Efter flera års forskning och utveckling presenterar Broetje-Automation nu en automatiserad lösning för tätning av flygplanskomponenter. Modulsystemet kan utföra flera olika tätningsmetoder beroende på vilka robotar eller cobotar som används som tillägg.

Tätningen av flygplanstrukturer är en av kärnprocesserna i flygplanskonstruktioner, eftersom det ska garantera säkerheten för flygplanet under många år. Appliceringen av tätningsmedlet kräver därför en särskilt hög grad av noggrannhet.

Tills nu har denna process genomförts manuellt till stor del, vilket är tidskrävande och kräver en hög grad av kvalitetssäkring, vilket i sin tur bromsar produktionen. Tätningar är den näst vanligaste manuella aktiviteten i flygplanskonstruktioner efter borrning och nitning.

Med den senaste utvecklingen har Broetje-Automation automatiserat appliceringen av tätningsmedel, något som ska möjliggöra besparingar på upp till 20 procent samtidigt som kvaliteten på komponenterna ska förbättras. Beroende på applikation kan systemet drivas autonomt inom en robotcell eller med små samarbetsrobotar, cobotar. Systemet tillhandahåller också en digital tvilling som helt kan simulera processerna.


Den nya roboten kan samarbeta med cobotar.
Foto: Broetje-Automation


Den går även att använda i en robotcell.
Foto: Broetje-Automation

På grund av den stora komplexiteten hos flygplanskomponenter har en automatiserad tätningslösning varit en stor utmaning. Det är svårt att komma åt och böjda ytor och fogar måste förseglas säkert. Samtidigt är tätningsmedlen som används till luftfordon ofta svåra att bearbeta och måste blandas kort innan applicering.

– De många olika komponenttyperna, materialblandningar och inte minst komplexiteten hos komponenterna har varit en stor utmaning för oss i industrialiseringen av systemet, men efter flera års utveckling har vi nu hittat en omfattande lösning för de olika applikationerna, säger projektledaren Thomas Schwane.

Följande tätningsmetoder finns nu tillgängliga:

  • Fillet sealing (till exempel för klipp, strängar, ramar)

  • Cap sealing (för tätning av nithuvuden)

  • Epoxy edge sealing (för kompositkomponenter)

  • Complex shapes (kurvor, anslutningar)

Tätningssystemet kommer nu att införas steg för steg hos kunder världen över, och den första beställningen är redan gjord. Grunden för tekniken las av Forskningsfinansiering inom ramen för luftfartsforskningsprogrammet (LuFo), från det federala ministeriet för Ekonomi och energi (BMWI).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099