23948sdkhjf

Volvo Lastvagnar, GDL, Orkla och Gasum i nytt samarbete

Orkla, Gasum och Volvo Lastvagnar startar en testperiod där GDL ska köra transporterna på flytande biogas mellan Orklas lager i Helsingborg, och Fågelmara i Blekinge.

Till 2025 är Orklas målsättning att alla inrikestransporter i Sverige ska vara fossilfria. För att nå dit kommer kraven i framtida transportupphandlingar öka, där gas är ett alternativ. En bidragande faktor till detta är Gasums satsning på ett nordiskt stationsnät för flytande biogas med totalt 50 stationer till början av 2020-talet, varav en ska vara placerad i Helsingborg.

Läs också: Scania och Axfood ska leverera mat med elfordon

– Med flytande gas finns det finns stor potential att minska utsläppen inom transportsektorn, säger Mikael Antonsson, chef för Gasums transportsektor i Sverige.

Orkla har valt Volvo Lastvagnar och Gasum som partners i en två månaders testperiod där transportsamarbetspartnern GDL, ska köra transporterna på flytande biogas mellan Orklas lager i Helsingborg och Fågelmara i Blekinge.

– Testperioden är både ett sätt för oss att öka kunskapen om gas som fordonsbränsle internt och hos våra transportörer, samt att tillsammans skapa förändring för att minska utsläppen i transportsektorn, säger Emelie Zakrisson, energiansvarig på Orkla.

Volvo Lastvagnars gaslastbilar kan drivas av flytande biogas vilket ger en helt fossilfri transport, och förhoppningen i testet är att samarbetspartnerna ser att gaslastbilar både sänker drivmedelskostnader och utsläppen utan att göra negativ påverkan på prestanda.

Läs också: Volvo utökar samarbetet med RISE

– Med flytande biogas i tanken blir transporterna fossilfria, samtidigt som prestandan är oförändrad för våra tunga fordon, plus att bränsleekonomin ser riktigt positiv ut, säger Stefan Strand, vd Volvo Lastvagnar Sverige.

Anders Wendelius, affärsområdeschef på GDL avslutar:

– För GDL är denna testperiod en spännande fortsättning på övergången till fossilfria alternativ. Vi utökar vår flotta med gasbilar och får ännu fler mils erfarenhet av för- och nackdelar med de olika teknikval som är tillgängliga idag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.097