Volvo i pilotprojekt inför uppskalning av elektriska lastbilar
Genom Volvokoncernens projekt Volvo LIGHTS kommer NFI, en stor transportör i Kalifornien, att testa elektrifierade tunga lastbilar från Volvokoncernen och deras förmåga att transportera gods under en mängd olika driftsförhållanden.
NFI har startat ett pilotprojekt med två Volvo VNR Electric-lastbilar och blir därmed det tredje företaget att testa Volvokoncernens batterielektriska lastbilar inom ramen för Volvo LIGHTS (Low Impact Green Heavy Transport Solutions).
Volvo VNR Electric-lastbilar kommer att integreras i NFI:s kommersiella verksamhet, för att visa förmågan för batterielektriska lastbilar att framgångsrikt transportera varor under olika driftsförhållanden.
– Eftersom godstransporters framtid i USA förändras från mer långa körningar till regionala transporter med olika nav, är detta är ett idealiskt scenario för att fördjupa elektrifieringen i vår regionala transportstrategi, säger Jim O'Leary, vice vd för Assets/Fleet Services, NFI Industries.
Genom att samarbeta med Volvo påskyndar NFI sin övergång till en utsläppsfri flotta, och lastbilarna ansluter sig till NFI:s flotta med mer än 4 500 tunga lastbilar för transport- och hamntjänster, som betjänar kunder med verksamhet från tillverkning till detaljhandel.
– Genom att delta i Volvo LIGHTS-projektet hjälper NFI till att bevisa att Volvo VNR Electric-lastbilarna kan hantera alla de dagliga utmaningarna godstransporter innebär. NFI fortsätter att vara ledande inom hållbarhet och det märks i allt de gör, säger Peter Voorhoeve, vd för Volvo Trucks Nordamerika.
Pilotbilarna kommer att vara baserade på en av NFI:s lagerlokaler i södra Kalifornien som fungerar som ett centralt distributionscenter för regionen.
Pilotprojektet Volvo LIGHTS kommer att pågå fram till 2021, vilket ska möjliggöra för Volvo i Nordamerika att samla data för en framgångsrik kommersiell uppskalning av fordonen.