23948sdkhjf

Från noll till start på en kvart

Ctek som arbetar med batteriunderhållslösningar siktar på att erbjuda urladdade fordonsbatterier den kraft de behöver för att komma igång inom femton minuter.

– I takt med att många människors körvanor förändras drastiskt - bilar som körs mindre ofta och i många fall på kortare resor – behöver våra fordonsbatterier arbeta hårdare än någonsin vilket innebär ökad risk för urladdade batterier, säger Stefan Magnusson försäljningschef för eftermarknad hos Ctek. 

De kallar sin nya batteriladdare för CS free. Den har dubbla USB utgångar, varav en USB-C på 60 watt och en USB-A utgång och den är kompatibel med 12 volts blysyrebatterier och litiumfbatterier i fordon. För längre underhållsladdning går det med tillbehör att ladda laddaren med ström från ett solpanel-kit eller via ett separat servicebatteri.

– Många av oss har inte möjlighet att ansluta en batteriladdare till nätström – kanske för att vi bor i ett flerfamiljshus eller för att vi förvarar ett säsongsfordon i en lagringsanläggning eller på en uppfart. CS free ger oss inte bara möjligheten att ladda var vi än är, den ger oss också trygghet i att inte bli lämnad med ett urladdat batteri, säger Stefan Magnusson.

På LED-displayen ska man exempelvis kunna se när  ett urladdat fordonsbatteri har tillräckligt med energi för att starta ett fordon och hur lång tid det är kvar tills batteriet är fulladdat. 

Att ladda laddaren ska ta mindre än en timme och när den är fulladdad ska den att hålla sin laddning i upp till ett år. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078