23948sdkhjf

Alfa Laval testar miljövänligare bränsle för det marina

I ett nytt samarbete med Blue World Technologies och ett antal ytterligare stora aktörer inom den marina industrin, ska Alfa Laval testa ett nytt marint bränslecellsystem för att bidra till branschens avkarbonisering.

I Alfa Lavals nya samarbete ska metanol användas som bränsle för att utforska teknikens potential som källa till marina fossilfria hjälpmotorsystem. Testerna kommer att genomföras vid Alfa Lavals Test & Training Center i Danmark, och målet är att utveckla, testa och verifiera en effektiv bränslecellslösning, som inom en snar framtid skulle kunna erbjuda fartyg ett realistiskt alternativ till traditionella hjälpmotorer.

Den internationella sjöfartsorganisationen (IMO) har som mål att fartygsrelaterade utsläpp av växthusgaser ska ha halverats år 2050, och det nya samarbetet är ett led i detta.

Projektet, som är ett samarbete mellan Alfa Laval och bränslecellstillverkaren Blue World Technologies tillsammans med DFDS, Maersk Drilling och Hafnia, ska ge en driftslösning med mycket begränsade utsläpp, och enligt Alfa Laval är metanol ett av de mest lovande tillgängliga fossilfria bränslena.

Testperioden förväntas avslutas inom ett år.

Vi tror att bränslecellssystem kommer att spela en större roll i det framtida X-to-Power-landskapet. Det finns dock ett antal olika potentiella (X) alternativ, så vi måste ha ett brett angreppsätt. Detta samarbete inkluderar stora aktörer som var och en bidrar med sin unika kompetens, säger Sameer Kalra, chef för Marindivisionen.

Alfa Lavals Test & Training Center i Aalborg, Danmark, där testerna ska utföras, är i stort sett en landbaserad version av ett fartygs maskinrum. Anläggningen omfattar 2 800 kvadratmeter testutrymme utrustat för olja och gasbränslen och sedan slutet av 2020 är utrymmet även utrustat för biobränslen och metanol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203