23948sdkhjf

Spånhanteringslösning – i tiden

För dig som arbetar med skärande bearbetning är kanske smartare, snabbare maskiner och maskinbetjäning med robot en del av vardagen. Men hur är det egentligen med spånhanteringen?

Danielsson Innovation i Smedjebacken tillverkar flugfiskerullar. På vissa detaljer, bearbetar de bort 95- till 97 procent av råämnet. Då produceras stora mängder spån. Följden av detta är att maskinen kräver regelbunden tillsyn för att ha koll på spånorna. Vidare måste spånbehållarna bytas regelbundet vilket också kräver manuell tillsyn. 

Men nu har Danielsson Innovation en modern produktionscell med robothantering som kan lagra detaljer för upp till 50 timmars obemannad produktion. Till maskinen har de anslutit egenutvecklad spånhanteringslösning som hanterar såväl kort som långt spån och mindre restbitar utan att processen avstannar. Lösningen har fått arbetsnamnet Raptor. Den står direkt under spåntransportörens utlopp och har ett kompakt mått som en EU pall, 800 gånger 1200 centimeter.

– Tack vare en smartare spånhantering så får vi nu bättre betalt för spånet, vi tar tillbaka all kylvätska till maskinen, och vi kan producera upp till 150 timmar obemannat. Utan den här lösningen av spånhanteringen så tordes vi inte köra mer än 45 minuter utan tillsyn och nu kan vi i bästa fall beroende på detalj köra upp till 150 timmar obemannat, och då har vi fyllt en EU pall, med fyra kragar, cirka 900 kilo med spån. Spånautomationen blev en enorm lättnad. Vi kan nu vara helt säkra på att spånet aldrig blir ett problem, och dessutom bidrar det till ökad lönsamhet, berättar Tomas Danielsson.

Deras spån är i aluminium.

– Om man säljer aluminium direkt till smältverk så bör man få ungefär London metal exchange, LME-priser och mer därtill om materialet är upplegerat, i vårt fall cirka 16 till 20 kronor per kilo. När vi förut sålde löst spån lokalt så fick vi 4 till 5 kronor per kilo. Tack vare Raptor kan vi alltså få cirka 13 kronor mer per kilo, vilket ju direkt avspeglas i lönsamheten, säger han.

Hos Danielsson Innovation bedömer man att marknaden, för den här innovationen, är väldigt stor och i skrivande stund smids planerna för en marknadsintroduktion. De söker partners för såväl tillverkning som för marknadsföring, för att på det sättet nå ut globalt.

Tanken är att Raptor ska vara en hyllvara med kort leveranstid och ett som de uttrycker det – inte avskräckande pris.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095