23948sdkhjf

Elbilsbolaget Uniti ropar på hjälp – på LinkedIn

Det är företagets vd Lewis Horne som skriver att han är stolt över att dela företagets historia. Han skriver också att han blivit uppmanad att dela denna information.

För det är länge sedan vi hörde något från Uniti.

Men att övergå från en skraltig start med ambitiösa prototyper till att bli mer av en verklig bilaffär visade sig vara superutmanande, särskilt när pandemin började utvecklas, skriver vdn och fortsätter:

Tyvärr började 2020 med nyheter om att vår ingenjörspartner inte kunde få våra fordonskarossdelar från leverantörer på grund av ett virus i deras hemstad - Wuhan, Kina. Alternativa delar tillverkade i Storbritannien skulle bli mycket dyrare och vår mycket känsliga budget kunde inte hantera detta. Vår planerade kapitalanskaffning i Storbritannien tog därför en paus. 

Detta ledde till vår rekonstruktion i de svenska domstolarna, vilket gav oss en chans att vända på saken.

Så de skalade ner teamet och flyttade kontoret. Och hittade så småningom potentiella partners i Kina.

Vi uppvaktade många prospekt; några gick bra och några misslyckades kapitalt. I slutändan ledde denna process till att vi färdigställde en produktionskandidat som vi demonstrerade för våra aktieägare tidigare under 2021. Idag står detta fordon fritt synligt i Media Evolution City i Malmö.

Men så i början av 2021 hittade företaget en mycket mer strategiskt värdefull partner.

Denna investerare kunde inte bara ge oss det kapital vi behövde utan kunde också lösa våra produktionsutmaningar. De bad dock att vi inte släpper Uniti Zero-produktionskandidaten som planerat.

Vi har fokuserat intensivt på detta sedan maj, samtidigt som vi respekterar ett exklusivitetsavtal med den strategiska investeraren för att inte ta in ytterligare investeringar. Vi har slutfört en långvarig due diligence-process och vi är nu ganska långt framme i vår integration efter fusionen, trots att affären ännu inte har slutförts.

Den första bryggfinansieringstransaktionen från Unitis investerare skedde den sista november.

Men på grund av restriktioner för kapitalutflöden från Kina har denna transaktion försenats. Allt investeraren kan göra för oss är att avstå från exklusivitetsklausulen, vilket gör att vi kan ta in kapital från andra källor och köpa tillräckligt med tid för att slutföra affären.

Nu har Uniti mindre än en vecka på sig att samla in 500 000 euro annars måste de ansöka om konkurs.

Vårt team har inte fått lön på flera månader.

Efter att ha fått nyheten har aktieägarna utlovat investeringar på 200 000 euro.

Jag vet inte exakt hur lång tid det kommer att ta att slutföra affären, och jag vet att det finns en chans att det inte går vidare alls. Av denna anledning, tillsammans med våra utestående skulder, kan vi inte ta in kapital från någon såvida vi inte når utfästelser till ett värde av minst 500 000 euro. Detta skulle täcka våra skulder och hålla oss igång åtminstone till juni nästa år - tillräckligt med tid för att slutföra affären eller gå vidare med ett alternativ.

Om du är villig att underteckna en NDA delar vi också gärna en länk till vårt datarum.

Men han skriver också:

Observera att detta skulle vara en högriskinvestering.

Oavsett resultatet är jag stolt över att mitt exceptionella team har kämpat varje dag för att förverkliga denna dröm, avslutar Lewis Horne.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093