23948sdkhjf

Debattartikel: Smarta glasögon är nyckel för digitalisering i tillverkningsindustrin

När behoven ändras för tillverkande företag ser de sig om efter nya tekniklösningar. Smarta glasögon har kommit att inta en central roll, speciellt med tanke på följderna av pandemin. Support, samarbete och utbildning underlättas för folk som jobbar hemifrån. Och rekrytering blir enklare, det skriver Kenni Ramsell på Dynabook.

En fabrik är inte bara beroende av personalen som finns på golvet. Det krävs ofta nära samarbete mellan dem och olika typer av stödjande och ledande personal. Det här blev problematiskt för många tillverkande företag när pandemin bröt ut och så många som möjligt jobbade hemifrån.

Men det fanns redan en vilja att satsa på digital transformation för att öka effektiviteten. Det framgår bland annat av en undersökning utförd av PricewaterhouseCoopers 2020. Lägg till det att allt fler tillverkande företag började ställa krav på sina teknikleverantörer att inte bara leverera produkter, utan i stället lösningar på problem.

Under de senaste två åren har förstärkt verklighet, AR, assisted/augmented reality, och virtuell verklighet, VR, visat sig bidra till många efterfrågade lösningar. Inte sällan har smarta glasögon varit viktiga komponenter i tillämpningarna. AR kan beskrivas som att tillföra information till verkligheten, VR som att skapa alternativa beskrivningar av verkligheten.

Smarta glasögon, AR och VR har framför allt visat framfötterna inom följande tre områden:

  • Support på distans. Med smarta glasögon kan en expert på distans se vad en servicetekniker i en fabrik ser. Det gör att det blir enklare att ge råd och anvisningar, till exempel om reparationer, rengöring och konstruktion av delar. Det innebär minskad tid och minskade kostnader för support och service, och bidrar dessutom till minskade koldioxidutsläpp, eftersom resandet minskar. Och det minskar påverkan av kompetensbrist på en lokal nivå.
  •  Samarbete i realtid. I många fall är det en stor fördel om tekniker kan samarbeta virtuellt. Ett exempel är att kunna dela på 3D-modeller och beskrivningar av dem med smarta glasögon. Det bidrar återigen till minskat resande, vilket förutom bättre miljö också ger snabbare utvecklingsprojekt. AR och VR underlättar också samarbeten mellan olika avdelningar på ett företag, vilka ibland finns på olika geografiska platser. Det visar sig ofta vara ett effektivt arbetssätt, till exempel när nya produkter ska designas.
  • Utbildning. Underleverantörer kan till exempel skicka utrustning med installationsanvisningar laddade i smarta glasögon. Det kräver en initial investering, men potentialen för kostnadsbesparingar på sikt är enorm.

Även om allt större delar av samhället återgår till en mer normal tillvaro pekar många tecken på att distansarbete även i fortsättningen kommer att vara vanligt. Det syns redan tecken på att det är en konkurrensfördel för rekryterande företag att kunna erbjuda det. Smarta glasögon, AR och VR gör det enklare att kunna göra det.

En annan fördel vad gäller rekrytering är att det blir enklare att få i gång nyanställda i deras roller när erfaren personal kan ge stöd på distans. Lägg till det att antalet kandidater får många yrkesroller ökar, när geografisk placering blir mindre viktig. På en arbetsmarknad med allt hårdare konkurrens om kompetent personal är det värt att tänka på för många tillverkande företag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11