23948sdkhjf

Brist på teknisk kompetens bromsar automatiserad fordonsindustri

Fordonsindustrin är i allt mer behov av robotsystem och intelligent teknik. Chalmers tekniska högskolas studie visar att det krävs teknikutveckling och ökad teknisk kompetens för att ställa om till en mer automatiserad produktion.

Vill du förbättra produktionen, minska lönekostnader och utveckla verksamheten? Då är robotar och intelligent teknik en lösning. Trots att stora delar av karosstillverkningen är automatiserad, görs stora delar av slutmonteringen manuellt.

− Att automatisera slutmonteringen påverkar hela verksamheten. Det krävs förändringar i hur produkten designas och förbereds i olika led, och det finns genomgående en osäkerhet kring vilka de långsiktiga konsekvenserna i organisationen kommer att bli, säger Simon Larsson, forskare och socialantropolog på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Studiens intervjuade uppger att det krävs teknikutveckling och ökad kompetens inom automation för att omställningen ska kunna ske så effektivt som möjligt.
I studien har det också framkommit skillnader mellan större tillverkare och nya uppstickare..

− De stora fordonstillverkarna har oerhört stora produktioner och många avdelningar, vilket kan göra det svårt att ta ett samlat grepp för hela organisationen för den här typen av övergripande förändringsarbete. Där kan mindre företag ha en fördel när det handlar om omställning till automatisering, säger Simon Larsson.

Det finns vissa begränsningar vid användandet av cobot och självgående robotar vid olika typer av transportuppdrag. I studien framkommer det att den typ av teknik i nuläget främst används på ett sätt som efterliknar traditionell automation.

− Det behövs nya typer av intelligent styrning som är mer effektiv och som kan klara oförutsedda händelser, interagera med både människor och andra robotar och utföra mer komplexa operationer. Sådan flexibilitet kan endast uppnås med ett AI-drivet kontrollsystem samt avancerade sensorer, säger han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.375