23948sdkhjf

Fordonskomponentgruppens vd: ''Halvledarbristen smetar ut orderboken''

Hur mår fordonsindustrins leverantörer? Det frågar vi Fordonskomponentgruppens vd Peter Bryntesson.

Hallå där Peter, hur mår era medlemsföretag?

De mår egentligen ganska bra, säger Peter Bryntesson. 

Han berättar att föregående vecka gjordes en enkät där företagen fick svara på hur de ser på varsel närmsta tiden.

Risk för varsel

45 procent svarade att det inte finns någon risk för varsel.
25 procent svarade att de inte visste eller kunde förutse om det finns risk för varsel.
10 procent svarade att det finns en viss risk för varsel kommande tre månader.
10 procent svarade att det finns en viss risk för varsel kommande sex månader.
10 procent svarade att det finns en viss risk för varsel kommande tolv månader.

Peter Bryntesson summerar enkätens resultat. Han säger: 

Det hade exempelvis kunnat vara mycket värre på grund av räntor, inflation och krig.

Precis som andra branscher påverkas leverantörerna inom fordonsindustrin av turbulens i  omvärlden.

Just nu påverkas företagen väldigt mycket av energipriserna. I vår senaste enkät framkommer det att närmare 60 procent inte blir kompenserade från kunder gällande energipriserna. Det har såklart en stor påverkan, säger Peter Bryntesson.

Han tillägger:

Sen lider företagen till en viss del fortfarande av materialbrist.

En annan fråga som ställdes i FKG:s enkätundersökning var om företagen planerade att exempelvis installera solceller.

Installation av solceller

25 procent svarade ja, har redan/har beslutat att investera i solceller.
25 procent svarade att de funderar på det men inte tagit något beslut.
28 procent svarade nej. 
Resten av företagen svarade att de funderar på andre åtgärder som exempelvis släcka lampor.

Jag tyckte resultaten var väldigt positiva, säger Peter Bryntesson. Han tycker det verkar som att företagen är energimedvetna.

Vi frågar vd:n om hur företagen kommer att klara den så kallade krisen.

Min känsla är att företagen kommer att klara krisen ganska bra. Halvledarbristen smetar ut orderboken och skapar ett behov under en längre tid, säger han. 

Vad gör Fordonskomponentgruppen för att underlätta för företagen?

Vi kommunicerar med näringsdepartementet och meddelar hur läget ser ut. Vi uppmanar dem att ta bra beslut för industrin, säger Peter Bryntesson och tillägger:

Vi tar exempelvis upp det här med korttidsvecka. Istället för att säga upp personal så arbetar personalen 3-dagarsveckor och staten går in och stöttar med två dagars betalning. Det kan rädda mängder med jobb. 

Han vet inte om det kan bli aktuellt igen. Enligt Peter Bryntesson handlar de om hur länge energipriserna får skena.

– Det beror exempelvis på hur kall vintern blir, säger han.

Ett annat problem som Peter Bryntesson nämner är att tillverkningen av vissa artiklar, i exempelvis stål, kräver stora mängder energi för att skapas. Energibehovet kommer därför att öka fram till 2030. 

Vad ska Fordonskomponentgruppen göra för att knäcka den nöten?

– Det handlar om att utbilda politikerna, avslutar han samtalet med oss.

Om Fordonskomponentgruppen

Fordonskomponentgruppen, FKG, är en branschorganisation som brinner för att hjälpa leverantörerna till fordonsindustrin. Idag har branschorganisationen cirka 300 medlemsföretag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Indutrade förvärvar österrikiskt bolag
Vip-kö för ellastbilar
Sveisenerd utvecklar ett nytt inspektionsverktyg för svetsning
ABB öppnar ny fabrik: ska tillverka nästa generations robotar
Alfa Laval kommer investera 1 miljard i tillverkning och produktion
Energieffektivitet kan dra ner på industrins kostnader och minska utsläppen
Andra Nordiska Medier
Metal Supply SE
Process Nordic
UochD

Sänd till en kollega

0.125