23948sdkhjf

Industriföretagen i ilska över lönebud

Det är som upplagt för lönestrid anser många industriföretag. Några av Sveriges största industriföretag, bland annat SSAB, AB Volvo och Volvo Cars rasar av ilska över industrifackens lönebud.

 Det är inte helt otroligt att det skulle bli någon form av strejk, säger Fredric Lundkvist som företräder Akademikerna på Volvo Cars till Di.

I oktober nådde inflationen i Sverige 9,3 procent och prisökningarna väntas fortsätta plåga landet när avtalen för 2,2 miljoner arbetstagare ska slutar.

Ett antagande bakom den vändning i inflationsutvecklingen som Konjunkturinstitutet hoppas på mot slutet av året är att arbetstagarna håller tillbaka sina lönekrav.

Många fackföretag, bland annat Facken inom industrin, med IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen i spetsen har sagt att man tar detta på stort allvar och visat med sitt bud på 4,4 procent plus en låglönesatsning.

När IF Metalls avtalsråd antog Industrifackens bud så skedde ingen rösträkning, då en tydlig majoritet var för plattformen och lönebudet.

Men det var ett ombud som inte ställde sig bakom beslutet. IF Metalls ordförande på Volvo Lastvagnar i Umeå, Gunnar Pettersson.

Det är för dåligt, man rear ut priset på vårt arbete. Det finns ett stort frågetecken kring varför man lägger sig så lågt. Man känner sig handfallen inför att fackföreningsrörelsen tar den roll man gör i det här läget, säger Gunnar Pettersson.

Facket borde lägga sitt krav på samma nivå som inflationen, det tycker i varje fall Gunnar Pettersson.

Eftersom IF Metall tagit ett centralt beslut om att stå bakom kravet på 4,4 procent, kommer även Gunnar Pettersson och hans medlemmar att rätta sig i ledet, men motvilligt.

Facket tar inte ansvar för medlemmarnas löner, säger han.

Thomas Karlsson som är ordförande för IF Metall på SSAB i Luleå tycker att det är för tidigt för att uttala sig om vad utfallet i det lokala avtalet i slutändan kan blir. Men medlemmarna kräver mer än det centrala kravet.

Förväntningarna är betydligt högre i och med att inflationen är hög. Man vill ha reallöneökningar, säger Thomas Karlsson.

Fordonsindustrin har varit hård drabbad, både när det gäller komponentbrist och leveransstörningar. Tredje kvartalet hade Volvo Cars ett rörelseresultat på 2,1 miljarder kronor jämfört med 3,3 miljarder kronor samma kvartal i fjol. Men efterfrågan beskrivs som stark.

Ja, vi säljer ju allt vi producerar. Vi känner inte av någon lågkonjunktur. Arbetsmarknaden i Göteborgsområdet är stekhet och folk byter jobb både internt och externt. Med tanke på hur omvärlden ser ur med ökade kostnader för livsmedel, energi och räntor kan jag tycka att det inte går att pruta på 4,4 procent, säger Jörgen Olsson, ordförande för Unionen på Volvo Cars.

2020 sa Volvo Cars upp cirka 650 tjänstemän för att påskynda kompetensskiftet mot elektrifiering och digitalisering. Bolaget har cirka 23.000 anställda i Sverige vilket gör det till landets största privata arbetsgivare, men i dag ser Jörgen Olsson ingen risk för neddragningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125