EDI (Electronic Data Interchange)
VAD ÄR EDI?
EDI står för Electronic Data Interchange eller elektronisk dokumentutbyte och riktar sig till företag som vill utbyta elektroniska affärsdokument, såsom order och fakturor, med sina leverantörer och/eller kunder. EDI har använts sedan 1980-talet och har fortsatt att växa i takt med den digitala utvecklingen.
Med EDI ansluter du dig till dina handelspartners genom en integrerad lösning som implementeras och kopplas till ditt ERP-system. Du kan därmed skicka och ta emot elektroniska dokument automatiskt. Om du till exempel skickar dokument till flera handelspartners kan du enkelt skicka dokumenten i de specifika format som dina handelspartners vill ta emot.
En integrerad EDI-lösning ser också till att data i de elektroniska dokument du utbyter med dina handelspartners valideras. Om det finns fel i data eller placering av data i dokumentet kommer dokumenten att stoppas och skickas tillbaka innan de når mottagaren. På så sätt säkerställer du att du undviker fel.
Med EDI kan du minska dina manuella processer till ett minimum eller helt eliminera dem. Dokumentutbytet sker automatiskt, och du behöver inte mata in data från pappers- eller PDF-filer i ditt ERP-system. Det ger dig mer tid att fokusera på andra viktiga områden i verksamheten.
Många företag kräver att deras leverantörer kan ta emot elektroniska order. Om du är leverantör kan du göra din verksamhet mer attraktiv för nya kunder genom att använda en automatiserad och skalbar EDI-lösning.
FUNDERAR DU PÅ ATT ANVÄNDA EDI FÖR DIN VERKSAMHET?
Det kanske inte är en enkel beslut att fatta om du ska välja EDI för din verksamhet just nu. Därför ger vi dig här fem påståenden, och om du kan svara "ja" på bara ett av dem är det troligt att EDI är en god investering.
- Jag har fått en stor kund som kräver att mitt företag är anslutet till EDI.
- Jag upplever tidskrävande manuella processer som hindrar tillväxten av mitt företag.
- Jag spenderar för mycket tid på att mata in samma information i olika system.
- Jag översvämmas av e-postmeddelanden och PDF-filer.
- Jag vill optimera och effektivisera mina affärsprocesser.
VARFÖR VÄLJA TRUECOMMERCE SOM DIN EDI-PARTNER?
TrueCommerce effektiviserar och strömlinjeformar utbytet av affärsdokument som order, orderbekräftelser, följesedlar och fakturor mellan ditt företag och dina handelspartners.
TrueCommerce har över 35 års erfarenhet av EDI och är ledande i Norden när det gäller leverans av EDI-lösningar till detalj- och tillverkningsföretag samt grossister.
Vi erbjuder en prenumerationslösning utan etableringskostnader där du enkelt kommer igång med ditt dokumentutbyte och kan dra nytta av fördelarna, inklusive en stärkt relation med dina handelspartners samtidigt som du frigör resurser för att fokusera på din kärnverksamhet. Du får också tillgång till ett globalt nätverk med över 500 000 handelspartners.