23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Volvo Cars satsar 75 miljarder

Framtiden för Volvo i Sverige och världen är temat för Volvo Cars vd Håkan Samuelsson under Stora Leverantörsdagen.

I slutet av augusti påbörjade Volvo Cars lanseringen av den nya, vidareutvecklade, SUV:en XC90. Den stora nyheten med modellen är att den bygger på en egenutvecklad skalbar arkitektur, den så kallade SPA-plattformen. Utvecklingsarbetet har tagit fyra år, något längre än först beräknat, och är en del av den samlade forsknings- och utvecklingssatsningen på omkring 75 miljarder kronor, enligt Volvo Cars.

Pressad vinstmarginal
Modellen är strategiskt viktig för Volvo eftersom den appellerar till premium-segmentet på marknaden dit Volvo så gärna vill.

Men även där är konkurrensen stenhård, vilket knaprat in på vinstmarginalen för etablerade premiummärken som MercedesBenz, BMW och Audi. Egentligen är det bara Porsche bland de europeiska personbilstillverkarna i det övre skiktet som kan redovisa en vinstmarginal att skryta över – den ligger kring 18 procent!

När Volvo Cars presenterade sitt delårsresultat vid en pressammankomst in mitten av augusti var det ett viktigt plus på sista raden i delårsbokslutet.

– Det vände redan förra året, då fick vi en signal om vinst, säger Håkan Samuelsson samtidigt som han gläds över utvecklingen även om lönsamhetsutvecklingen är stabil, men alltjämt på en låg nivå.

Han berättar att stora investeringar har genomförts i Torslanda för produktionen av nya XC90 – målet är att kunna takta upp till 300 000 bilar om året. Ett tredje skift ligger i kalkylen.

– Det är positivt, vi säkrar jobb i Sverige, vi behöver produktion i Sverige, förklarar han. Men kravet är att bilen säljer bra.

Läs mer >>

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Sänd till en kollega

0.032