23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Automotive slimmar

Starkt stål utmanas av nya material

Stålet behåller sin ställning som det stora volymmaterialet i personbilar och tunga fordon.

Däremot ökar materialmixen mellan i första hand förfinade stålmaterial och aluminium, men också kompositer.


I sig innebär detta utmaningar inom produktions- och fogningsteknik, inte minst för att klara trafiksäkerhetskrav.

Men förändringar kostar när produktionslinjer måste förändras.

En högre andel höghållfast stål och aluminium är framtidens material i personbilar för att minska CO2 och bränsleförbrukning genom viktreduktion. Det menar Kenneth Olsson, affärsutvecklare inom automotive på ståljätten SSAB.

– Vi ser en ökad materialmix. Det höghållfasta stålet ökar medan det mjuka stålet går tillbaka. Den stora förtjänsten med höghållfast stål är att det krävs för att klara fem stjärnor i trafiksäkerhetstester som EuroNCAP, säger Kenneth Olsson.

– Det enda material som kan konkurrera med stål är aluminium. Men materialkostnaden är till stålets fördel, fortsätter Kenneth.

Magnesium och kolfiberarmerad plast är ytterligare material som han nämner i jakten på viktreduktion. Men intresset för dem är ännu inte så stort i konventionella bilar, inte minst ur kostnadsperspektiv.

– Nej, det är aluminium som växer i ytterplåtarna, karossens regnskydd, medan höghållfast stål växer i balkar.

På den tunga sidan anser Kenneth Olsson att man fram tills nu haft ett mer konservativt synsätt. Lastbilstillverkarna har i första hand inriktat sig på motorerna i jakten på minskade utsläpp och lägre bränsleförbrukning.

– Men en av Europas ledande lastbilstillverkare visar ett växande intresse för viktreduktion genom nya höghållfasta stål. Och inspirationen kommer från personbilssidan.

– Kanske är inte heller syftet att i första hand minska CO2 från tunga sidan, utan snarare att öka lastförmågan. Det är ju i sig ett sätt att reducera utsläpp genom effektivare transporter, säger han.

Kenneth Olsson kommer att tala om stålets framtid på FKG:s seminarium om lättvikt. Där bjuds på senaste nytt inom forskning kring de mest höghållfasta stålen och hur de kan användas i fordonsapplikationer på bästa sätt sett till konstruktion och tillverkning. Även aluminium och komposit kommer att avhandlas.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Sänd till en kollega

0.032