23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Strategiseminariet: Mycket att tala om för Sveriges Åkeriföretag

För den som är engagerad i åkerinäringen, eller bara vill lära sig mer, blir Ulric Långbergs framträdande på Strategidagen en guldstund. Drivmedel, svensk försvarsberedskap och vinterberedskap är bara några av de ämnen Sveriges Åkeriföretags samhällspolitiske chef kommer att fördjupa sig i från scenen.

När åkerinäringen kommer på tal, då är det enligt Ulric Långberg mest de stora logistikkoncernerna som hamnar i fokus.
– Det är dock inte så branschen ser ut i praktiken, säger han.
Sverige har cirka 9 000 åkerier, varav 5 000 är medlemmar i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.
– 85 procent av åkarna driver mindre företag, med en till fem bilar.

Kan branschen utan och innan
Som samhällspolitisk chef på organisationen har han mycket att säga om det och annat. Men vad än titeln signalerar, Ulric Långberg är ingen universitetsprodukt. Han har gått den långa vägen.
– Ja, i botten är jag lastbilsmekaniker, och jag har även drivit åkeri själv i elva år. Men jag har alltid varit engagerad i branschfrågorna, säger han.
Vad som varit mest brännande för åkerierna på sistone? Drivmedlen kanske någon skulle säga. Nej, enligt Ulric Långberg har  vinterberedskapen varit ett betydligt större diskussionsämne på sistone.
– Man säger att det har varit en extremvinter, men det stämmer inte. Däremot har det uppstått extrema situationer på grund av en undermålig vinterberedskap. Vi har blivit bortskämda med milda vintrar och anpassat kostymen efter det.
Ur ett längre perspektiv är såklart drivmedelsfrågan en större nöt att knäcka för både lastbilstillverkarna och deras kunder bland åkeriföretagen. Den har enligt Ulric Långberg fler dimensioner än att få ner koldioxidavtrycket. Som till exempel att vår del av världen har blivit mer osäker och att tunga transporter är något som måste fungera också ur ett beredskapsperspektiv.
– Hur ska man tanka en elbil ute i fält? Det krävs i så fall en slags mobila laddstationer. Och vad händer om strömmen stängs av?
I en sådan situation har vi en väl beprövad erfarenhet av att jobba med dieseldrivna fordon, med ett bränsle som lätt går att lagra.
– Vi har en hel del kontakt med försvaret i sådana här frågor, säger Ulric Långberg.

Eldrift – en kostsam investering
Andra problem när det gäller omställningen är att ellastbilar än så länge är betydligt dyrare i inköp, plus att andrahandsvärdet är osäkert.
– Om du som liten åkare ska satsa på eldrift måste du veta att det fungerar med saker som andrahandsvärde och laddinfrastruktur. Du köper inte in lastbilen på spekulation för att testa hur det går, det har du inte råd med.
Men, säger han, något måste så klart göras. Vi kan inte vänta med att ta i tu med klimatet tills det blir fred i världen.
– I storstäder är elektrifiering en jättebra idé. För längre avstånd, och framför allt inom internationella transporter, tror jag att vi måste tänka mer intermodulärt, med lastbärare som går att flytta mellan lastbilar och tåg eller båt för längre transporter.
Ja, förbränningsmotorn har troligtvis en plats även i framtiden, spår han, men kanske med andra drivmedel än fossil diesel.
På Strategiseminariet har en halvtimme avsatts till Ulric Långbergs framträdande, något han redan har börjat oroa sig för. Inte för om han klarar att fylla tiden, tvärtom.
– Som du märker … jag har mycket att tala om.
Förutom att framträda själv, vad ser du fram emot under seminariet?
– Det finns ett stort behov av att träffas allihop. Vi är alla delar av samma kedja, och att ses och talas vid gör att man inte blir lika självsäker på vad som är rätt väg framåt. Det är alltid bra att lyssna på fler röster.

Fakta: FKG:s strategiseminarium
Mötesplats för strategiseminariet den 17 april är Södertälje Science Park med Södertälje kommun, AstraZeneca, Scania och KTH som huvudmän.
Klara som talare är omvärldsanalytikern Tom De Vleesschauwer, Ulric Långberg från Åkeriföretagen, Sofia Wieselfors på Vinnova och FFI samt Joakim Fritz, National Sweden. FKG har även två namn från Scania på gång. Paneldebatten under Strategiseminariet kommer att ha inriktning mot konkurrenskraft, omställning och marknader.
Fullständigt program kommer inom kort. Anmäl dig HÄR.

FKG
Lindholmspiren 3
417 56 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Sänd till en kollega

0.047