23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

FKG har lagt in högre växel för att branschen ska höras

På kort tid har uppmärksamheten för fordonsindustrins leverantörer ökat. Bakom ligger ett målmedvetet arbete från FKG. – Vi är fordonsindustrins röst, säger Peter Bryntesson, vd för FKG.

1300 företag och 90 000 anställda – leverantörsindustrin utgör inte bara lejonparten av den svenska fordonsindustrin.
– Den är själva basen för ekosystemet automotive i Sverige, säger Peter Bryntesson. .
Med tanke på sektorns betydelse för svensk ekonomi är det också angeläget att FKG som branschorganisation är en stark röst i det offentliga samtalet. Något som har blivit än viktigare i den tid av omställning vi just nu befinner oss i. Konkurrensen har skärpts och kraven på innovationskraft har ökat.
– Minst 70 procent av ett fordons förädlingsvärde finns i leverantörsledet. Det glöms många gånger bort av medier, myndigheter och politiker. Därför är det viktigt att vi själva flyttar fram vår position som språkrör för den här industrisektorn, säger han.

Stategier som bär frukt
Han påminner om de insatser som gjordes i anslutning till finans- och fordonskrisen för 15 år sedan.
– Då hade vi en näringsminister som trodde att hela fordonet tillverkades hos fordonstillverkaren, och som till en början fattade sina beslut utifrån den verkligheten. Men genom PR-insatser och strategisk kommunikation från oss ökade förståelsen för leverantörsindustrin och dess betydelse. Vi gick från att vara en grå massa till att få direktaccess till näringsministern, något som leverantörsindustrin aldrig haft tidigare.
Omvärlden är turbulent, kraven accelererar inte minst beroende på att fordonstillverkning även är politik. Därför ökar FKG nu sina PR- och lobbyinsatser, med en ökad exponering mot medierna genom PR och strategisk kommunikation. Det handlar om pressbearbetning, debatt, personliga kontakter samt inrättandet av ett Stockholmskontor.
– Vi är svensk fordonsindustri, och det är viktigt att vi för vår egen talan som fordonsindustrin röst, med fokus på att ge medlemmarna rätt förutsättningar. Det är medlemsnytta, därför lägger vi i en extra växel, säger Peter Bryntesson.

Fakta: Fler saker på gång
Förutom att FKG har växlat upp sitt arbete inom PR, med aktiviteter inom lobbying och opinionsbildning, har organisationen även utökat med fler rapporter och branschanalyser, OEM-rating, närmare dialoger med kunderna och förhoppningsvis kommande projekt tillsammans för att navigera rätt i omställningen.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Sänd till en kollega

0.057